Bliv medlem af FDM i dag

- og få en masse fordele til dig og din bil
Bliv medlem

Stortest: Hyundai i30 - bedre og bedre

Hyundai i30. Foto: Karsten Meyland Lemche, FDM

Hyundai satser stort på at tage kampen op mod de store europæiske bilmærker. Design, udvikling og produktion er derfor flyttet til EU, og det kan mærkes på denne nye udgave af i30, der uden tvivl er den bedste Hyundai til dato.

StortestHyundai i30 1.0 T-GDI Premium

25 år efter at den første Hyundai dukkede op i Danmark, er det koreanske mærke nu klar med en helt nyudviklet i30 – Hyundais svar på VW Golf. Men modsat dengang er der nu tale om en bil, der er udviklet i Europa, målrettet os europæere og bygget i EU. Og skal vi konkludere på vores oplevelse af den nye bil, virker det, som om Hyundai har brugt hver en dag i de 25 år på at forbedre sig.

TAG TESTEN: Hvilken bil passer til dine behov?

Mens den første Hyundai alene skulle købes med en forventning om at gøre en god handel, kan man nu roligt sætte sit navn på en købsaftale i forventning om at få en bil, der også kan begejstre, imponere og overraske positivt. På den måde er hverken bil eller mærke i dag, som det var – og det er godt!

 

 

Den nye Hyundai i30 byder på moderne teknik, høj sikkerhed, en fin brugsværdi og koster afhængigt af motor- og udstyrsniveau fra 204.000 kr. for en pænt udstyret grundmodel med en 1.0-liters benzinmotor op til 360.000 kr. for en dieseludgave med automatgear og alt i udstyr. I begge tilfælde attraktive priser, men hvad får man egentlig for de penge?

Højt grundniveau

Hyundai i30 fås dels i denne femdørsudgave med en stor tophængslet bagklap, dels som stationcar med et større bagagerum. Foto: Karsten M. Lemche, FDMHyundai skal først og fremmest have ros for at have valgt en strategi, hvor man får et højt sikkerhedsniveau, uanset hvilken udgave man køber. Det er bestemt ikke alle bilmærker, der har den filosofi, og Hyundai i30 er derfor allerede lidt foran på point på den konto.

Alle udgaver har således automatisk nødbremse, der bremser, hvis man ikke har set, at bilen foran holder stille. Systemet er rimelig avanceret, men kan dog ikke bremse for fodgængere. Den funktion har Hyundai også i sit program, men så skal man hoste op med lidt flere penge, enten ved at købe den mere avancerede nødbremse alene (10.000 kr.) eller ved at købe en pakke, hvor den følger med sammen med en aktiv fartpilot, der selv sørger for at holde afstand til forankørende biler (+22.000 kr. til biler med automatgear).

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Mazda 3 og VW Golf

Bagsædepladsen er grundlæggende god for voksne, men sidder der en langbenet på førerpladsen, kan det knibe med knæpladsen. Vi savner friskluftdyser ved bagsædet. Hovedstøtterne er o.k.Det er selvfølgelig lidt ærgerligt, at man ikke får det hele med i grundpakken, men til gengæld får man andre systemer, der advarer, hvis der er biler i den blinde vinkel, ligesom et kamera holder øje med vejens forløb og både advarer og hjælper med at styre, hvis man ikke følger vejbanen rigtigt.

I den pakke ligger også en overvågning af kørslen, så man bliver mindet om, at det er tid til en pause, hvis man kører usikkert.

LÆS OGSÅ: Motors test af Honda Civic

På komfortsiden er der også et højt niveau. Vi anbefaler dog, at man går efter et af de to højeste udstyrsniveauer, Trend eller Premium, for her får man virkelig smæk for skillingen.

Trend-udgaven koster 40.000 kr. mere end grundudgaven, men så følger der bl.a. navigationsanlæg, bakkamera, større hjul og nøglefri betjening med. Det gør bilen til en moderne og vellykket bil, der matcher noget af det bedste, der findes i denne prisklasse.

Kører imponerende godt

Alt sidder, hvor man forventer at finde det, og den store skærm i midten sidder dejlig højt. Der er  fine fralægningspladser overalt, og det gør  Hyundai i30 til en praktisk bil til hverdagens brug.Hyundai i30 kan også begejstre, når man sætter sig bag rattet og kører i bilen. Noget af det første, man bemærker, er det velfungerende styretøj.Hyundai har bygget et helt laboratorium alene for at kunne kalibrere styretøj og affjedring . Det sker i en simulator, før produktionen.

Skærmen har navigationsanlæg, telefon, radio, tripcomputer og Apple CarPlay. Alle menuer er danske.Det har i den grad givet pote ved udviklingen af i30. Nu er styretøjet lækkert at have med at gøre, det er meget præcist og giver hele tiden en fornemmelse af, at man har styr over bilen. Det er virkelig værdifuldt og i den grad med til at øge køreglæden. I tidligere generationer kunne man med en knap skifte mellem forskellige hårdheder i styretøjet, men det fungerede aldrig helt overbevisende og er helt væk nu. I stedet virker det, som om bilen hele tiden selv finder frem til en indstilling, der passer til kørslen. Tak for det!

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af Ford Focus, Opel Astra, Skoda Octavia og Toyota Auris

På FDM Jyllandsringen viste i30 også gode takter. Er der risiko for, at bilen mister stabilitet i en manøvre, griber det elektroniske antiudskridningssystem flot ind ved at rette op på bilen og få farten ned.

Bremserne er lette at dosere, og ved en katastrofeopbremsning hjælper den indbyggede bremsetryksforstærker til, og så bliver resultatet imponerende. Af samme grund advares bagvedkørende ved sådanne nedbremsninger af havariblinket, der selv går i gang.

God på langtur

Varme i rat og tretrins sædevarme er standard i alle udgaver. Knapperne er fint placeret ved gearstangen.Komforten i bilen er grundlæggende fin. Man sidder godt i førerstolen, og i denne udgave kan man justere ryglænets hældning trinløst, ligesom man kan justere lændestøtten elektrisk via en knap. Sæderne virker velformede, og de støtter godt på lårene.

Der er god fralægningsplads omkring forsæderne, men ved bagsædet er forholdene mindre flotte. Det kan det store midterarmlæn kompensere lidt for, hvis midterpladsen ikke benyttes. Vi savner friskluftdyser til bagsædepassagererne.

LÆS OGSÅ: Stortest af Peugeot 308

Og nu vi er ved beklagelserne, må vi sige, at selvom kvalitetsniveauet i kabinen generelt er løftet betydeligt, så er plastkvaliteten ved instrumentbord og dørsider visse steder ikke fulgt helt med.

Hyundai i30 er en vellykket bil i den lille mellemklasse – populært kaldet Golf-klassen. På mange måder er den med helt i front, men vi savner mulighed for tilkøb af adaptiv fartpilot til udgaverne med manuelt gear.Til gengæld støjer motoren næsten ikke, og der er kommet godt styr på dæmpningen af hjulstøjen. Samtidig er gearingen relativt langbenet, og det holder motoromdrejningerne i ave i sjette gear. Alt i alt er støjbilledet derfor ret behageligt.

Vi kørte i snit 18 km pr. liter på vores særlige teststrækning, som er god til sammenligning af forskellige bilers brændstofforbrug, men som nok er lidt mere optimistisk, end mange oplever i det virkelige liv. En tur fra Silkeborg til København landede da også på mere moderate 14 km pr. liter, men naturligvis med en hel del varierende motorvejskørsel.

Vi kørte ikke markant længere i udgaven med dieselmotor, og det er derfor ikke økonomien, der skal afgøre, om man vælger benzin eller diesel.

Overvej privatleasing

Bagagerummet rummer 395 l, og du kan placere bunden i to højder og opdele rummet i to. Bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele, og i midten kan du åbne en lille skilem. Bagklappen er nem at lukke ved hjælp af indvendige greb i begge sider.Hyundai har traditionelt en af landets bedste nybilsgarantier – fem år uden km-begrænsning. Det forudsætter naturligvis, at bilen serviceres efter planen – dvs. mindst en gang pr. år eller maksimalt for hver 15.000 km.

Det er selvsagt en god strategi at følge den plan, og har man besluttet sig for at gøre det, bør man i høj grad overveje at tegne en service- og reparationsaftale på bilen. Over en periode på fem år og 100.000 km koster det 509 kr. om måneden – og det virker rimeligt. På den måde sikrer man, at ejerskabet af Hyundai i30 også økonomisk set bliver en god oplevelse.

LÆS OGSÅ: Stortest af Opel Astra

Vi har regnet på det, og inkluderer man alt, lander den samlede årlige udgift på 65.000 kr. Det kan nok lyde dyrt, men da det rummer samtlige poster på bilbudgettet, må det siges at være særdeles rimeligt. Det udløser en km-pris på 3,25 kr. og bliver dermed ca. fem øre billigere pr. km end at privatlease bilen.

Sikkerhedsudstyret omfatter bl.a. alarm for biler i den blinde vinkel. Et yderst værdifuldt udstyr.Sidstnævnte mulighed kan dog alligevel være en god idé, hvis man ikke ønsker at eje, ofte vil skifte bil eller blot vil slippe for alt besværet med at købe og sælge en bil. Det er Hyundai selv, der leaser bilerne ud, og den økonomiske model kan strikkes sammen efter ens kørselsbehov med mulighed for at køre helt op til 50.000 km pr. år i en periode på mellem et og tre år.

Om man så ender med at købe eller lease, er der altså i begge tilfælde udsigt til en økonomisk overskuelig periode med en god bil ved hånden.

Testinfo om Hyundai i30:

Hyundai i30 1.0 T-GDI Premium
273.875 kr. (heraf reg.afgift 129.347 kr.)

Plus:
Isofixbeslagene på de to yderste pladser ved bagsædet gør det let  at montere en autostol.Udstyr
Garanti
Køreegenskaber

Minus:
Plastkvalitet
Ikke friskluft til bagsæde

Motors test:
Målt forbrug: 18 km/l
Beregnet økonomi: 3,25 kr./km

Se alle tekniske data om Hyundai i30 her

SE OGSÅ: FDMs bilguide med de aktuelle biler på markedet

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

2 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Søren Wang Rasmussen
#2Hej Bjarke,
I Motor kan du se hele testen inklusive skemaet med oplysninger om brændstofforbruget. Jeg ser lige om jeg kan indsætte det herunder, men der er tale om en 110 hk 1.6 dieselmotor, hvor vi kørte 21 km/l. Til sammenligning kørte vi 18 i benzineren. Det er derfor vi angiver, at det ikke rigtig kan svare sig at købe dieseludgaven for alle, men kører man mange km, hjælper det naturligvis.

Se her:

Bykørsel Landevej Motorvej Gennemsnit EU-norm, km/l
Hyundai i30 1.0 T-GDI 120 hk 18 19 16 18 20,0
Hyundai i30 1.6 CRDI 110 hk 21 22 21 21 26,3


MVH
Søren W. Rasmussen, Bilteknisk redaktør, Motor
Rediger
 |  Skrevet af: Bjarke Garling
#1  I skriver i ikke kører markant længere med diesel. Hvilken variant var det? Vi kører 38k km om året, og jeg pendler 2x42 km på arbejde på landevej. Jeg havde egentligt forventet at det ville betyde diesel ville være noget billigere benzin udgaven. Jeg ville forvente at beholde bilen i 6-8 år. Eller menes der måske at forskellen fra det reelt kørte til det Hyundai oplyser er ca. det samme? PS: Det vil være stationcar for mig, hvis det bliver. Nok i Trend udgaven.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen