Bliv medlem af FDM i dag

- og få en masse fordele til dig og din bil
Bliv medlem

Seat Arona - minibil på lange ben

Seat Arona. Foto: Karsten Meyland Lemche, FDM

Seat Arona følger tidens trend og leverer gode pladser højt over vejbanen. Kabinen er ikke fleksibel som i en MPV, men køreegenskaberne fejler ikke noget.

BiltestSeat Arona 1.0 TSI Xcellence

På samme platform som Seat Ibiza og VW Polo bygges også denne Arona. Der er tale om en let forhøjet udgave af Ibiza, og en stor del af teknikken og indretningen er derfor identisk i de to biler.

Men på afgørende områder er Arona anderledes, og man sidder således højere i bilen og har bedre udsyn og lidt bedre plads takket være den mere oprejste siddeposition.

Tag testen: Se hvilken bil, der passer til dig

Der er kun dette karrosseri i Arona-serien. Fire sidedøre og en stor, tophængslet bagklap giver gode adgangsforhold. Den må trække 1.100 kg. Foto: Karsten M. Lemche, FDMMerprisen for Arona er ca. 13.000 kr. i forhold til Ibiza, og det virker umiddelbart som en god idé at ofre de ekstra penge. Man får nemlig en af de moderne crossovers, som hele bilverdenen er ved at omstille sig til. Ifølge bilfabrikkerne selv bliver denne biltype om få år mere populær end de traditionelle minibiler.

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem de to små crossovere Mazda CX-3 og Peugeot 2008

Der kan derfor være god idé i at hoppe med på bølgen, da man derved også har en mere populær bil, den dag man skal sælge den brugt. Men alting har sin pris, og en Arona med 1.0-liters benzinmotor med bare 95 hk og Xcellence-udstyr samt stor farveskærm og lidt øvrigt vigtigt ekstraudstyr runder hurtigt 250.000 kr., og så er prisen ved at nærme sig klassen over og er måske lige voldsom nok for en bil i denne størrelse.

Kører fremragende

Førerpladsen er identisk med Ibizas. Materialerne er ret hårde og dermed ikke på niveau med dem i søsterbilen VW Polo. Den store 8”-farveskærm er ekstraudstyr til 6.500 kr. Apple CarPlay følger med i den pris, mens navigation koster yderligere 12.400 kr.Men på mange områder kan Arona snildt bære en sådan pris. I lighed med både Ibiza og Polo er køreegenskaberne i Arona nemlig yderst imponerende. Motoren er i bund og grund helt den samme som i de to andre biler, og også her får man en meget fin køreoplevelse. Motorstøjen er meget lav; til gengæld giver den høje bil en del vindstøj, når man kører stærkt.

Bagagerummet rummer 400 liter – 45 liter mere end i Ibiza. Bagsædet kan foldes forover i to dele, men gulvet bliver ikke plant.Vores testbil er udstyret med den kraftige 1.0-liters turbomotor med 115 hestekræfter og en sekstrins gearkasse. Den koster 13.000 kr. mere end udgaven med 95 hk, og den føles ikke markant bedre. Vi vil derfor pege på 95-hk-udgaven som et bedre køb. Desværre kan man kun få automatgearet DSG til den kraftige version, og så løber prisen igen lidt løbsk.

LÆS OGSÅ: Motors tets af Kia Niro - hybrid crossover

Sikkerhedsmæssigt har Arona arvet en del af de egenskaber, der følger med Ibiza, og som har udløst de maksimale fem stjerner hos Euro NCAP. Arona har derfor kun gennemgået nogle mindre småtest og afprøvninger og har samlet set fået samme flotte karakter som Ibiza.
Denne testede udgave af Arona må trække 1.100 kg.

Bagagerummet rummer 400 liter – 45 liter mere end i Ibiza. Bagsædet kan foldes forover i to dele, men gulvet bliver ikke plant.Inde i kabinen mødes man af et flot design med god funktionalitet. Men instrumentbordet er gjort i mere hård plast end hos f.eks. VW, og den store farveskærm, som er standard i en Polo, skal her tilkøbes for 6.500 kr.

Det bør man dog gøre – ikke mindst fordi man for den pris også får adgang til Apple Car­Play og Android Auto. Det samme gælder den adaptive fartpilot, som kan tilkøbes for 2.600 kr. – den bliver man meget glad for, selvom den fortsat betjenes fra en lidt indviklet separat stilk bag rattet.

Farvelæg din egen bil

På listen over ekstraudstyr finder man i øvrigt sikkerhedsudstyr som LED-forlygter og en sikkerhedspakke med advarsel om biler i den blinde vinkel samt tværgående trafik, når man bakker. Det er fornuftigt udstyr til bare 4.600 kr., og det mindsker risikoen for at komme galt afsted.

X på C-stolpen henfører til cross­over­bil­typen (crossover – X-over) – lidt minibil og lidt MPV/SUV.En af idéerne bag Arona er at skabe en smart og moderne bil. Det er bl.a. lykkedes gennem at tilbyde den i et hav af farvekombinationer, hvor taget får én farve og karrosseriet en anden. På Seats hjemmeside kan man lege med de mange kombinationer og finde frem til sin helt egen version. Det koster mellem 2.000 og 6.200 kr. og er dermed inden for rækkevidde.

LÆS OGSÅ: Motors test af Seat Ateca

Alt i alt virker Arona som et frisk bud på en moderne bil til en rimelig pris. Den bliver ikke helt så billig at eje som en VW Polo, men givetvis sjovere. Vi har beregnet en samlet årlig udgift på små 60.000 kr. eller knap tre kr. pr. km.

Testinfo om Seat Arona:

Seat Arona er i bund og grund en forhøjet udgave af Seat Ibiza. Designet er vellykket, man sidder dejlig højt i bilen, og man har et godt udsyn.Seat Arona 1.0 TSI Xcellence
223.780 kr. (ny afgift)

Plus:
Plads
Motor
Udsyn

Minus:
Trykskærm
Vindstøj
Ikke tre års garanti

Motors testtal:
Målt forbrug: 17 km/l
Beregnet økonomi: 2,95 kr./km

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater