Bliv medlem af FDM i dag

- og få en masse fordele til dig og din bil
Bliv medlem

Ford Fiesta - musikalsk og dynamisk

Ford Fiesta. Foto: Karsten Meyland Lemche, FDM

Køre- og musikglæden kommer til udtryk i Ford Fiesta. Hvor køreglæden er standard, kan musikken opgraderes med et B&O Play-anlæg.

BiltestFord Fiesta 1.0 Titanium

Med syvende generation af Fiesta har Ford gjort modellen mere voksen. Hvor forgængeren ubetinget var den mest køreglade bil i miniklassen, er der nu skruet lidt ned for racerambitionerne i standard versionerne.

Forandringen er tydeligst på styretøjet, der er blevet lidt mere komfortabelt, dog er Fiesta fortsat en af miniklassens mest sportslige modeller. Og savner du den sidste grad af sport, kan du vælge ST-versionen, der er mere sportsligt afstemt.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af VW Polo

Især bagfra skiller den nye generation sig ud, med baglygter der er mere vandrette end lodrette. De fleste udgaver har fem døre som her, kun basismodellen til godt 133.000 kr. fås med tre døre.Titanium er den mest udbredte Fiesta-modelversion, og her er køreegenskaberne blevet mere komfortable i forhold til forgængeren. Det mærkes især på de længere ture, og når du kører over et brønddæksel.

Køreglæde er fortsat en vigtig del af Fords DNA, men i den seneste generation af Fiesta, er køreoplevelsen blevet en mere harmonisk oplevelse, og det vil de fleste bilkøbere sætte pris på.

Husk nødbremsen

Et klart minus er, at Ford er meget beregnende, hvad angår sikkerhed, for at opnå fem stjerner i Euro NCAP's crashtest. Så i stedet for at udstyre modellen med det vigtige nødbremse-system, har Ford gjort vognbaneassistent standard og får dermed akkurat point nok til få fem stjerner.

Trykskærm er et must, når man køber ny bil i dag. 6.5”-skærm med Apple CarPlay/Android Auto er standard, men for blot 1.260 kr. kan du få en skærm på otte tommer. En B&O Play-udgave med bedre højttalere koster 7.400 kr. Derfor er det et must, at du som Fiesta-køber tilvælger førerassistentpakke 1 til 4.650 kr. Med den får du den vigtige automatiske nødbremse og i tilgift også adaptiv fartpilot, der selv kan holde afstand til bilen foran.

LÆS OGSÅ: Motors test af Seat Arona - højbenet minibil

Ford undladelse er især ærgerlig, fordi Motor har testet mærkets nødbremse op til 55 km/t, hvilket gør den til en af klassens bedste. Vi fraråder, at man køber Fiesta uden nødbremse, og derfor har vi ladet den indgå i testbilens pris og vurdering.

Gode udstyrsmuligheder

Betjeningen af Fiesta fungerer godt. Hvis du vælger en skærm til bilen, er den velplaceret lige over ventilationsdyserne. Speedometeret er blandt de bedste på markedet, og du kan let aflæse byhastigheder.Fiesta er prissat meget aggressivt. Det betyder også, at der er skåret lidt på standardudstyret. Med tilnavnet Titanium får du ikke klimaanlæg (2.960 kr.), elruder bag (1.180 kr) eller regnsensor (760 kr.), udstyr som er standard hos mange konkurrenter.

Ford har til gengæld mange tilvalgsmuligheder, der gør du kan personalisere din Fiesta. Forvent at købe ekstraudstyr for 20.000 kr. for at matche klassens bedste.

LÆS OGSÅ: Motors stortest af Opel Corsa

Alle bør købe assistentpakke med nødbremse til 4.650 kr. Med den følger adaptiv fartpilot, hvor bilen selv holder afstand til bilen foran. Det fungerer godt, og du kan selv justere, hvor stor sikkerhedsafstanden skal være.Et af de punkter, hvor Fiesta skiller sig ud fra mængden, er på musiksiden. Du kan nemlig tilkøbe B&O Play-system til bilen med 10 højttalere og en ydelse på 675 watt. Det er et stort lydtryk i en lille bil, og selvom lydkvaliteten er bedre end et standard anlæg, er det ikke klassens bedste, den titel går til Beats- eller Bose-anlæggene.

Du får dog en god musikoplevelse, og efterhånden er det svært at finde et sted, man kan nyde musikken. Det kan du nu i en Fiesta.

Fokus på forsæderne

Easyfuel-tankstudsen er genial. Den gør, at du ikke kan komme til at fylde diesel på din benzinbil, og vice versa. Du slipper også for at rode med et brændstofbefængt tankdæksel. Ren win-win.Det er ikke kun køreglæden, der er fokus på i Fiesta. Også pladsforholdene er bedst på forreste række.

På bagsædet hører Fiesta til i midterfeltet. Ikke så dårligt som Nissan Micra, men langt fra den benplads, du finder i Seat Ibiza og VW Polo.

Bagagerummet er også den bløde mellemvare på 292 liter, her er over 50 liter op til klassens bedste. Så søger I en familiebil til fire, er det ikke Fiesta, I skal gå efter.

LÆS OGSÅ: Test af minihybriden Toyota Yaris

Vil du have en velkørende minibil med et godt lydanlæg, kan du roligt vælge Fiesta, blot med kryds ud for B&O Play og ikke mindst sikkerhedspakken.

Syvende generation af Ford Fiesta kom til verden næsten ti år efter sjette generation, og det var på tide. Den nye Fiesta er mere komfortabel, men har fortsat fokus på at give en dynamisk køreoplevelse.Bemærk, at stjernevurderingen forudsætter, at du tilvælger nødbremsesystemet til 4.650 kr. Uden nødbremsesystemet vurderes Ford Fiesta 1.0 Titanium til fire stjerner.

Testinfo om Ford Fiesta:

Ford Fiesta 1.0 Titanium m. Automatisk nødbremse 
173.070 kr. (nye afgifter)

Plus:
Motor
Køreegenskaber
Udstyrsmuligheder

Minus:
Ikke tre års garanti
Nødbremse ikke standard

Motors tal:
Målt forbrug: 21 km/l
Beregnet økonomi: 2,55 kr./km

Tag testen: Se hvilken bil, der passer til dig

Se alle tekniske data om Ford Fiesta i Motors bildatabase

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen