Dacia Duster - billig bil med fint automatgear

Dacias SUV fås nu med Renaults velfungerende dobbeltkoblingsgear. Merprisen er procentvis høj.

Dacia Duster.
Forpremiere
Automatgearet er et mekanisk dobbeltkoblingsgear med seks trin. Foto: Torben Arent, FDM
Automatgearet er et mekanisk dobbeltkoblingsgear med seks trin. Foto: Torben Arent, FDM

Motor mener: Fint automatgear klæder Duster, men det koster.

Komforten ved at slippe for selv at skifte gear har holdt sit indtog hos Dacia. Efter et tidligere, mindre vellykket forsøg med selvskiftende gearkasse med én kobling, kommer topmodellen Duster snart med et velfungerende automatgear. Det sker mindre end trekvart år før, en ny Duster ventes lanceret.

Gearet er Renaults EDC, som stadig er en tandhjulsgearkasse, men med to koblinger og automatisk skift. Det fås i kombination med den 109 hestes dieselmotor. Som hos Renault fungeret gearet rigtig fint og komfortabelt med en sportslig note, og brændstofforbruget bliver ikke højere.

Der er to problemer med ankomsten af EDC-gearet: Mérprisen er eksakt den samme som hos Renault – ellers har andet Renault-udstyr ofte været billigere hos Dacia. 29.000 kr. ekstra koster herligheden på hvide plader eller 197.000 for billigste udgave.

Anden ulempe: Automatgearet fås ikke til den firehjulstrukne udgave.