Bliv medlem af FDM i dag

- og få en masse fordele til dig og din bil
Bliv medlem

FAQ om Tempo 100 i Danmark

Tempo 100 i Danmark. Foto: Jens Astrup

Fra 1. juli 2016 bliver muligt at få en Tempo 100 godkendelse til campingvogne og trailere i Danmark. Samtidig indføres også 80 km/t på landeveje og motortrafikveje, hvis påhængskøretøjet er Tempo 100 godkendt.

Fra 1. juli 2016 bliver muligt at søge om Tempo 100 godkendelse i Danmark.

Med en Tempo 100 godkendelse må du køre 100 km/t med campingvogn eller trailer på motorvejen. 

Der er en række krav til bil og påhængskøretøj for at kunne få en Tempo 100 godkendelse. I Danmark vil der være et særskilt krav til syn ved den danske Tempo 100 godkendelse. Krav om syn gælder for Tempo 100-påhængskøretøjer med en totalvægt på over 750 kg. Synet skal udføres i forbindelse med Tempo 100-godkendelsen.

Hvordan Tempo 100-godkendes anhængeren i Danmark: 

 

 

BOOK: Tempo 100 til Danmark og Tyskland

Både dansk og tysk Tempo 100

Færdselsstyrelsen er i kontakt med de tyske myndigheder for at drøfte muligheden for at en dansk Tempo 100-godkendelse i fremtiden kan anerkendes i Tyskland. Foreløbig skal der dog søges om begge Tempo 100-godkendelser, hvis man ønsker at bruge det i begge lande.

Der er ingen tidshorisont for, hvornår det bliver afklaret, om der kan opnås enighed om gensidighed. Har du ikke brug for Tempo 100 i Danmark lige nu, kan det eventuelt betale sig at afvente om aftalen falder på plads, således at der ikke skal betales for både dansk og tysk Tempo 100 godkendelse.

Vi har samlet en række spørgsmål om Tempo 100 i Danmark her:

Hvornår kan man ansøge om Tempo 100 i Danmark?
Gælder den danske Tempo 100 i Tyskland?
Gælder den tyske Tempo 100 i Danmark?
Hvilke påhængskøretøjer kan søge om Tempo 100 i Danmark?
Hvilke krav skal man opfylde?
Hvornår er et påhængskøretøj egnet til Tempo 100?
Hvad er en egnethedserklæring?
Hvilke hastigheder skal man overholde?
Hvordan søger jeg om Tempo 100, når det træder i kraft?
Hvad er forskellen på dansk og tysk Tempo 100?
Kan en havetrailer få Tempo 100 godkendelse?
Hvad er prisen for dansk Tempo 100? 

 


Læs alle spørgsmål og svar samlet her. Vi opdaterer løbende, hvis der kommer nye typer spørgsmål fra vores medlemmer:

Hvornår kan man ansøge om Tempo 100 i Danmark

Du kan søge om dansk Tempo 100 fra d. 1. juli 2016. 

Hvis du skal til Tyskland og ønsker Tempo 100, skal du også søge den tyske Tempo 100 godkendelse.

Har du allerede i dag en tysk Tempo 100 godkendelse, vil den ikke kunne bruges i Danmark. Ligesom i Tyskland vil der i Danmark nemlig være et særskilt krav til syn ved den danske Tempo 100 godkendelse. Et krav tyske myndigheder imidlertid ikke har kunnet håndhæve over for dansk indregistrerede køretøjer. Ønsker du dansk Tempo 100, skal du derfor ansøge om dette også.

Gælder den danske Tempo 100 i Tyskland?

Det er endnu uafklaret, om den danske Tempo 100 kan bruges i Tyskland. Så foreløbig skal man være i besiddelse af begge Tempo 100-godkendelser, hvis man vil gøre brug af Tempo 100 i begge lande. 

Gælder den tyske Tempo 100 i Danmark?

Den tyske Tempo 100 kan ikke bruges i Danmark.

I Danmark vil der være krav om periodesyn af påhængskøretøjet hvert andet år. Det samme synskrav som i Tyskland og i Sverige. De to lande har imidlertid ikke myndighed til at syne danske påhængskøretøjer. 

Hvilke påhængskøretøjer kan søge om Tempo 100 i Danmark?

Tempo 100 indføres for bilister, der kører med campingvogn eller trailer i Danmark. 

Påhængskøretøjet, og i nogle tilfælde også den trækkende bil, skal opfylde visse krav vedr. egnethed til Tempo 100 (se nedenfor under krav).

Hvis påhængskøretøjet godkendes til Tempo 100, vil det også automatisk være godkendt til at køre 80 km/t. på landevej og motortrafikvej i Danmark. Uden Tempo 100 godkendelse må påhængskøretøjet køre 70 km/t. 

Hvilke krav skal man opfylde?

For at få en Tempo 100 godkendelse skal påhængskøretøjet og bil opfylde en række minimumskrav vedr. egnethed til Tempo 100. Det er bl.a. krav til dæk, bremser og stand.

Bil og påhængskøretøj skal som minimum opfylde disse krav:

Minimumkrav til anhænger: 

  • Dæk skal være yngre end 6 år
  • Dæk skal have en hastighedsmærkning på mindst „L” (120 km/t.)
  • Camping- og påhængsvogne skal være egnet til 100 km/t. Læs også om egnethedserklæring
  • Camping- og påhængsvogne største akseltryk må ikke overstige 3500 kg.
  • Periodesyn hvert 2. år ved akseltryk på mere end 750 kg.

Minimumskrav til bil:

ABS-bremser
Bilens tilladte totalvægt må ikke overstige 3500 kg.

Hvornår er et påhængskøretøj egnet til Tempo 100?

Et påhængskøretøj kan godkendes til Tempo 100, når et af følgende punkter er opfyldt.

  • Når påhængskøretøjet i forvejen er TYSK tempo 100 godkendt
  • Når påhængskøretøjet er monteret med bremser, støddæmpere og stabiliseringsanordning
  • Når der foreligger dokumentation i form af en egnethedserklæring til kørsel med 100 km/t fra importør/fabrikant.

Hvad er en egnethedserklæring?

En egnethedserklæring bruges, hvis påhængskøretøjet ikke opfylder krav om bremser, støddæmpere og stabiliseringsanordning eller hvis påhængskøretøjet ikke allerede har en tysk Tempo 100 godkendelse.

De fleste synsvirksomheder ligger inde med egnethedserklæringer og kan være behjælpelig, så du undgår at kontakte importør/fabrikant, forhør dig derfor hos din FDM Test og Bilsyn, hvis du mangler en egnethedserklæring. Du kan også forsøge at finde dem via importør/fabrikant hjemmeside.

Hvilke hastigheder skal man overholde?

Hvis campingvogn eller trailer bliver godkendt til Tempo 100 kørsel, må den køre:

  • 100 km/t. på motorvej mod 80 km/t. i dag
  • 80 km/t. på landevej og motortrafikvej mod 70 km/t. i dag

Hvordan søger jeg om Tempo 100, når det træder i kraft?

Du kan booke tid online hos FDM test og bilsyn for at bestille Tempo 100 godkendelse til Danmark fra 1. juli 2016. En række FDM testcentre vil kunne Tempo 100 godkende efter de nye regler.

Ønsker du inden 1. juli at få Tempo 100 godkendelse til Tyskland? Det kan tage op til to uger at få papirerne retur fra Tyskland, så husk at være i god tid inden ferien.

BOOK ONLINE: Tempo 100 i Tyskland

Hvad er forskellen på dansk og tysk Tempo 100?

Der gælder som udgangspunkt de samme tekniske krav til en Tempo 100 godkendelse i Tyskland som i Danmark. Det samme gælder periodesynet af påhængskøretøjet, som er hvert andet år. Udenlandske myndigheder kan imidlertid ikke syne dansk indregistrerede køretøjer og påhængskøretøjer. I praksis betyder det, at danskere med tysk Tempo 100 har kunnet undslå sig det periodesyn.  

Kan en havetrailer (tilladte totalvægt under 500 kg) få Tempo 100 godkendelse?

I princippet ja. Men da en lille havetrailer oftest ikke er udstyret med bremser, hydrauliske støddæmpere og stabiliseringsanordning, vil det kræve at bilen har en køreklar vægt på over 1667 kg.

Hvad er prisen for dansk Tempo 100?

En anhænger kan få Tempo 100-godkendelse hos en godkendt dansk synsvirksomhed. Prisen for en Tempo 100 godkendelse kan derfor variere alt efter synssted og deres prissætning.

Hos FDM er prisen for dansk Tempo 100:

900 kr. for ikke-medlemmer og 800 kr. for FDM medlemmer. Prisen for dansk Tempo 100 er inklusive syn.

Der kan bookes Tempo 100 via fdm.dk eller på telefon: 7013 3040 man-torsdag kl. 8-17 og fredag kl. 8-16. Selve Tempo 100 godkendelsen kan dog først påbegyndes d. 1. juli 2016.

BOOK: Tempo 100 i Danmark og Tyskland

FDM kan Tempo 100 godkende anhængere i følgende synshaller:

Ballerup
Hillerød
Lyngby
Roskilde
Slagelse
Tårnby

Odense

Fredericia
Holstebro
Silkeborg
Ålborg
Århus

LÆS MERE: Bekendtgørelse om Tempo 100 i Danmark

I tvivl om Tempo 100?

FDM har udarbejdet en Tempo 100-beregner, som kan give overblik over regler og krav.

Beregn: Kan min anhænger få Tempo 100?

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

29 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Peter R Larsen
#29Hej derude. Vi har fået en dansk tempo 100 godkendelse af vor campingvogn. Efter at have kørt 500 km på de danske motor-, motortrafik- og landeveje har vi glædet os over, at vi kan køre lovligt og følge trafikken på alle vejtyper. Førhen var vi på motorvejene generet af at alle lastbiler kører over den tilladte hastighed på 80 km/t og var årsag til mange "elefantoverhalinger" til gene for os og andre trafikanter, når vi overholdt hastighedsbegrænsningen. Selv om de fleste lastbiler efterhånden kører omkring 90 km/t, så kan vi nu lovligt følge med uden at være årsag til kødannelser. Det gælder også på de andre vejtyper. Vel, overholder man hastighedsbegrænsningen, er man stadig årsag til kødannelser og uovervejede overhalinger. Men det står jo ikke til at ændre.
Konklusion: Vi er glade for vores tempo 100 godkendelse.
Rediger
 |  Skrevet af: Poul Brahe
#28Det er da det mest tåbelige, der er indført i Danmark med tempo 100. Når vi nu er i EU og taler for harmoniseringer, så skal man da ikke have forskellige tempo 100 for hvert land.
Her øjner staten igen chancen for at få penge i kassen ved syn hver andet år. Gad vide hvor mange EU lande, der hopper med på ideen. Jeg kan se min vogn om nogle år til plastret med forskellige tempo 100 mærker.
Jeg fravælger at syne min vogn i Danmark i boykot og kører efter de gamle regler. 70/80 kmt. Med de små afstande vi har, betyder det intet.
Med ønsket om en rigtig god sommer.

Poul
Rediger
 |  Skrevet af: Jesper Grauert
Quoting: Jan Sinding
#27Sikke dog en gang forkvaklet vrøvl. Sæt dig nu ind tingene inden du sætter dig til tasterne
Rediger
 |  Skrevet af: Debbie Hedegaard
#26Loven om at der indføres Tempo 100 blev godkendt for en måneds tid siden. Nu afventes den egentlige bekendtgørelse, som vil beskrive præcis hvilke regler og krav, der skal følges. FDM er bekendt med, hvilke forslag der foreligger til bekendtgørelsen, men indtil bekendtgørelsen er godkendt, er intet sikkert. Vi vælger derfor ikke at liste konkrete krav til en dansk Tempo 100, før de reelt er godkendt. Kravene til den tysk Tempo 100 kan findes flere steder på FDMs hjemmeside. Det forventes, at de danske krav kommer til at ligge tæt op af disse, men intet er sikkert før bekendtgørelsen er godkendt. For at undgå misforståelser, er de tyske Tempo 100 krav ikke oplistet i denne FAQ, men der linkes til reglerne – se de tyske krav bl.a. via dette link:



TEMPO 100 I DAG: http://biltest.fdm.dk/faa-din-campingvogn-tempo-100-godkendt



Spørgsmålene i denne FAQ afspejler blot en række af de mange spørgsmål, vi får om Tempo 100. Det er ikke alle spørgsmål og svar vi lægger ud, da en del spørgsmål er meget specifikke og kræver en rådgivning også. Som medlem kan man altid kontakte FDM Rådgivning via telefon eller mail om Tempo 100 eller andre bilrelaterede spørgsmål. Vi er så heldige, at vi i FDM har flere eksperter, der ved rigtig meget om bl.a. Tempo 100.
Rediger
 |  Skrevet af: Jens Bølling
#25Jeg er enig med de fleste øvrige kommentatorer om, at disse regler er lavet af en person, der er vant til at cykle eller tage offentlig transport til sin arbejdsplads på Christiansborg; men de var jo kun forventeligt fra de politikere, vi har valgt.

Det var der imod forventeligt, at et spørgsmål, som en person i FDM, selv har fundet på, om hvilke krav, der skal opfyldes for at opnå en Tempo 100 godkendelse, bliver besvaret lidt mere fyldestgørende end: opfylde visse krav. I svaret, som personen (der for øvrigt er aflønnet af medlemmernes kontingent) giver, nævnes ikke et eneste konkret krav, som skal opfyldes. Den måde hvorpå personen besvarer spørgsmålet, virker nedladende og arrogant, hvilket ikke styrker tilliden til foreningen. Hvis FDM ikke vil oplyse de konkrete krav, kan FDM i det mindste henvise til et sted hvor disse findes.

Det kan godt være, at vore politikere skal tilbage for at ændre visse ting ved den danske Tempo 100 godkendelse; men vores forening, skal nok lave en anden procedure for at sikre, at der gives mere fyldestgørende og brugbare svar på spørgsmål, som de selv stiller.
Rediger
 |  Skrevet af: Jan Sinding
#24Hej, nu stopper i sgu´!

Jeg har lige her for en måned siden fået min Camplet tempo 100 godkendt hos FDM i Hasle v/Aarhus.
Der sagde de godt nok STOLT! at de arbejder på at få tempo 100 i Danmark også, men der blev ikke nævnt noget om, at vi er lidt finere herhjemme end i Tyskland, for HER I LANDET skal man jo have synet sin vogn hver andet år, det giver jo lidt penge i kassen til den Danske Stat, det skal man ikke i Tyskland, det er simpel hen en flok begærlige fjolser der efterhånden styrer dette land.
Jeg er helt enig med Bjarne Mikkelsen#15

Hilsen JCS.
Rediger
 |  Skrevet af: Lasse Linke Lundgren
#23Ja noget sjusk er det. Det var jo vigtigt at også ikke tempo 100 godkendte fik lov at køre 80 km/ på landevej, så det ikke skaber farlig kø.
Værst er det vel at tilladelsen til at køre 80 km/t på motorvej kun var midlertidig. BLIVER DET NU IGEN 70 KM/T PÅ MOTERVEJ ?? hvis man ikke har tempo 100 ?
Rediger
 |  Skrevet af: Leif Myhre
#22Jeg har tysk tempo 100, og det bliver ved det. Vil ikke betale dobbelt for det samme synstjek. Det er jo ikke os campister, der taber ved det - det er alle andre trafikanter.
70 km/t på landevej og særligt på motortrafikveje, hvilke der er mange ensporede af, giver mega-lange køer.
Hvem tror politikerne, de hjælper? Hele trafikdanmark eller en minoritet, der kører med campingvogn? De hjælper ikke nogen med denne lov.
Hvor bliver fornuften af på Christiansborg???
Rediger
 |  Skrevet af: Knud Damm
#21Tempo 100 så godt , hvem har været med til at lave sjusk, det er som sagt en ren penge maskine, håber da ikke FDM eller DCU har været med til at godkende sådan en gang sjusk så måtte de da. hellere helt lade det være som det var. Det er måske kun 50 % af  campisterne der kan få Tempo 100 godkendelse fordi det trækende køretøj ikke har den køre klar vægt i forhold til camping vognens totalvægt, men troede man måtte køre 80 km. På alm . Vej men det er stadig 70 km. Det er bare mærkeligt at lastbilerne kører op til 95 km . På alm . Vej uden der gribes ind . Men jeg håber at disse campister kun køre 70 km. På alm.vej men det bliver en rama ballade og lange køer men vi har jo tid nok vi skal jo bare på ferie så må de andre jo vente tak.
Rediger
 |  Skrevet af: Bent Nørgaard
#20Giv mig, bare en grund til at få en dansk Tempo 100. Den nye skal synes i næste måned, og det bliver på tyske vilkår!

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen