BMW 4-serie - fintuning med mislyd

BMW ramte rent, da de lancerede 4-serien på basis af 3-serien. Derfor er faceliftet let, men det er en skam, at nødbremse fortsat mangler.

BMW 4 Cabriolet.
Forpremiere
Selve karrosseriet er ikke blevet ændret, det er kun lygterne, der har fået LED-lys, og kofangerne, der er i plastik, som er forandrede ved faceliftet. Foto: Karsten M. Lemche, FDM
Selve karrosseriet er ikke blevet ændret, det er kun lygterne, der har fået LED-lys, og kofangerne, der er i plastik, som er forandrede ved faceliftet. Foto: Karsten M. Lemche, FDM

Motor mener: Små optimeringer af succesmodellen, men en skam at en nødbremse ikke er standard.

BMW holder fast i metaltaget på deres 4-serie cabriolet i en tid, hvor de fleste konkurrenter vælger stofkaleche i stedet. Ståltag er en mere behagelig løsning om vinteren, hvilket blev understreget på en del af præsentationen, hvor snefnug faldt fra himlen. Men det er tungere, og dermed sværere at pakke sammen, så det kan kun lade sig gøre med op mod 20 km/t.

4-serien har netop fået et let facelift, og dermed følger den i fodsporene på 3-serien, som fik faceliftet sidste år. Det er både Cabriolet-, Coupé- og Gran Coupé-udgaverne, der er blevet fornyet.

LÆS OGSÅ: Motors duel mellem Audi A4 og BMW 3-serie 

Den store navigationsskærm har fået samme design som i 5-serien med mere intuitiv visning, men det kan vitterligt undre, hvorfor den  ligesom standardskærmen  ikke er trykfølsom. Og hvorfor Apple CarPlay og Android Auto ikke er standard.
Den store navigationsskærm har fået samme design som i 5-serien med mere intuitiv visning, men det kan vitterligt undre, hvorfor den ligesom standardskærmen ikke er trykfølsom. Og hvorfor Apple CarPlay og Android Auto ikke er standard.

For alle 4-serie udgaverne er LED-for- og baglygter blevet standard, med mulighed for at opgradere til adaptive LED forlygter. Det er en klar forbedring. Ellers består faceliftet af lette ændringer på front og bagende, samt enkelte forandringer i kabinen.

Mange motorvarianter

De største motorvarianter er også blevet ændret i forbindelse med faceliftet og har dermed fået nye navne. Mest i øjenfaldende er 430i, der har en toliters turbomotor med 252 hk, og topmodellen 440i, der har en treliters turbomotor med 326 hk.

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af Alfa Romeo Giulia, Audi A4, Jaguar XE og Mercedes C-klasse

Kabinen har fået små krom-highlights, og der er kommet to nye paneler til at ændre kabinens udtryk. Du skal tilkøbe enten udstyrspakker eller specielle designdetaljer, for at kabinen får et eksklusivt udtryk.
Kabinen har fået små krom-highlights, og der er kommet to nye paneler til at ændre kabinens udtryk. Du skal tilkøbe enten udstyrspakker eller specielle designdetaljer, for at kabinen får et eksklusivt udtryk.

Begge motorer var til rådighed under prøvekørslen, og selvom der er rigeligt med trækkraft i 430i, så giver den sekscylindrede motor mere BMW-fornemmelse. De mere jordnære benzin- (420i med 184 hk) og dieselvarianter (420d med 190 hk) er uændrede. Kun Grand Coupé fås med en basis dieselmotor med 150 hk, der starter ved 580.000 kr.

Kromdetaljer og ny skærm

Bagagerummet er ganske brugbart, når taget er oppe. Men når du kører taget ned, bliver bagagerummet minimeret. Men værre er det, at du med taget nede har meget svært ved at komme til bagagerummet.
Bagagerummet er ganske brugbart, når taget er oppe. Men når du kører taget ned, bliver bagagerummet minimeret. Men værre er det, at du med taget nede har meget svært ved at komme til bagagerummet.

I kabinen er der kommet krom-highlights, der giver et lille pift til kabinen. Men i store træk er der ingen store forandringer i basismodellerne. Der er kommet flere instrumentpaneler, man kan vælge imellem, for at gøre bilen mere personlig. Den største forandring er mulighed for at købe en digital instrumentgruppe og en ny stor skærm til navigationssystemet.

De digitale instrumenter koster 7.600 kr. og giver bilen et mere moderne udtryk i kabinen. Måske vil nogle synes, at det er for poppet, men til dem er der en klassisk visning. Det nye design på det professionelle navigationssystem (til 42.800 kr.) er mere intuitivt at betjene, og du kan ændre på menurækkefølgen.

Desværre er den ikke trykfølsom, på trods af at den teknologi netop er introduceret i 5-serien. Det er uforståeligt i en tid, hvor alle er blevet vant til at betjene en skærm med et tryk. Især fordi du kan til vælge Apple CarPlay til 5.900 kr., der netop fører mobilikonerne ind i bilen.

Presset på udstyr

4-serien findes også som Coupé, hvor motorudvalget stort set er identisk med Cabriolet-varianten, dog kan du få manuelt gear til alle benzinmotorer.
4-serien findes også som Coupé, hvor motorudvalget stort set er identisk med Cabriolet-varianten, dog kan du få manuelt gear til alle benzinmotorer.

BMW og de øvrige premiumbilmærker er presset på udstyret, for selvom du kan til vælge alskens forskellige træsorter til bilen og en masse infotainment og sikkerhedsteknologier, så er næsten intet standard. Selv en Opel Astra til 220.000 kr. har trykfølsom skærm, Apple CarPlay og automatisk nødbremse som standard.

Her skal BMW-kunderne selv sætte de rigtige krydser for at få en moderne model. Her er det især skammeligt, at BMW ikke gør nødbremse standard, men forlanger 10.200 kr. for det vigtige sikkerhedsudstyr.

Det koster at køre på første klasse, men netop det med at køre har BMW godt styr på. En del af faceliftet er justering af styretøj og støddæmpere, som skulle give mere føling i styretøjet og bedre retningsstabilitet. Sikkert er det, at 4-serien p.t. er den model, der lever mest op til mærkets motto om ren køreglæde.

Grand Coupé har fået samme facelift som Coupe og Cabriolet, og er den mest solgte 4-serie. Her får du en stor bagklap til bagagerummet og rammeløse døre, hvilket giver modellen et elegant udtryk.
Grand Coupé har fået samme facelift som Coupe og Cabriolet, og er den mest solgte 4-serie. Her får du en stor bagklap til bagagerummet og rammeløse døre, hvilket giver modellen et elegant udtryk.

Uanset om du vælger de mere sportslige lukkede Coupé-modeller eller denne åbne Cabriolet, byder 4-serien intens og uforfalsket køreglæde.