Politikerne vil slukke for din bilradio

Politikerne vil nedlægge FM-båndet i 2019. Det betyder, at bilisterne skal have eftermonteret en DAB-radio i bilen for at have adgang til radio og trafikmeldinger. FDM efterlyser en undersøgelse af de økonomiske konsekvenser for bilisterne, inden man endelig beslutter at skære FM-båndet over.

I 2019 kan det være slut med trafikmeldinger i bilradioen
FDM Mener

I 2019 kan det være slut med at lytte til FM-radio i bilen. Ingen nyheder, trafikmeldinger eller musik. Tilbage blot et display og nogle knapper, der kan minde om en tid, som var. Den tavse radio risikerer at blive konsekvensen, hvis den nuværende køreplan for udrulning af digital radio fastholdes. Den indebærer en digitalisering af hele radionettet, såfremt halvdelen af al radiolytning sker digitalt i 2018. Det betyder naturligvis ikke, at det er slut med radio, men at man i fremtiden i stedet skal lytte via DAB (Digital Audio Broadcasting). 

DAB-radio tæller som ekstraudstyr

Mens det er relativt nemt og billigt at skifte transistorradioen hjemme på køkkenbordet, er det straks langt vanskeligere og ikke mindst dyrere at lave samme øvelse i bilen. Årsagen er de danske bilafgifter. I Danmark gør den værdibaserede registreringsafgift en DAB-radio til et dyrt ekstraudstyr, som de fleste bilkøbere derfor fravælger, hvis de overhovedet fås til bilen. 

LÆS OGSÅ: FDM mener: Nye afgifter skader klima og sikkerhed

Omstilling til DAB koster milliarder

Fx koster en DAB-radio i den nye VW Golf over 10.000 kroner, mens en velfungerende eftermonteret løsning beløber sig til ca. 5000 kroner.  Den høje pris i nye biler vil betyde, at udbredelsen af DAB i den danske bilpark bliver minimal, og at behovet for eftermontering derfor også vil være tilsvarende stort. Ser vi på hele bilparken, som på nuværende tidspunkt tæller 2,3 mio. personbiler, skal forbrugerne samlet set investere et tocifret milliardbeløb for at få en fungerende radio i bilen. 

Teknologisk blindgyde

Tanken bag digital radio er ellers god. DAB vil kunne give bilisterne en forbedret radiooplevelse og mulighed for bedre og mere aktuelle trafikmeldinger. Men idéen om, at DAB er løsingen på ønsket om digital radio, syntes mere logisk for 10-15 år siden. For i dag spiller internettet en stadig mere oplagt rolle som kanal for kommunikation – også i bilerne. Det er i hvert fald den vej, bilfabrikkerne går. Derfor er der også en reel risiko for, at DAB bliver en teknologisk blindgyde, ligesom Betamax videobåndet og DAT-båndene blev det. 

FDM ønsker fokus på bilisternes radiolytning

Der udkæmpes for tiden et større slag om DAB mellem de store medieinteresser og systemleverandører, alt imens tvivlen om satsningen synes at vokse. Derfor melder FDM sig nu på banen. Ikke fordi vi har en holdning til, om der skal satses på det ene eller det andet system, men fordi vi observerer et stort behov for at få indblik i konsekvenserne for bilisterne. Selvom det kun er omkring en femtedel af al radiolytning, der sker i bilerne, vil de færreste bilister kunne undvære trafikmeldinger og beredskabsmeddelelser, når de kører i bil.    

Helt aktuelt er det politiske spørgsmål, om man skal fremrykke en større markedsundersøgelse, for at få et bedre indblik i muligheder, udfordringer og omkostninger. FDM mener på bilisternes vegne, at der hurtigst muligt bør udføres en undersøgelse - herunder af de potentielle omkostninger for bilejerne. Både i forhold til afgifter på DAB i nye biler og på løsninger for eftermontering i den eksisterende bilpark. Det giver heller ikke mening kun at give bilisterne et år til at skifte radio, hvis det i 2018 politisk bliver besluttet at fastholde køreplanen. 

Lyt til bilisterne

I Norge og Sverige lytter politikerne til bilisterne, og man har derfor valgt ikke at slukke for FM-båndet, før der er fundet økonomisk rimelige, praktiske og tilfredsstillende løsninger for bilejerne. FDM arbejder for, at det samme hensyn tages i Danmark – det er det mindste, man kan gøre i landet med nogle af verdens højeste bilafgifter.

LÆS OGSÅ: Ingen kvaler - bilisterne betaler