Renaults nye ansigt

Der er drama over den konceptbil, der signalerer næste runde i Renaults modelprogram. Trezor er en eldreven grand tourer.

Konceptbilen Trezor er Renaults store nummer på Paris-udstillingen.
Nyt om biler

Fransk design og det gode liv. Det skal forestille at være essensen af den spektakulære designbil, der er årets pragtstykke på Renaults stand på Paris-salonen.

Designchef Laurens van den Acker viser Trezor frem - bl.a. ved at vippe hele overdelen frem. Fotos: Torben Arent
Designchef Laurens van den Acker viser Trezor frem - bl.a. ved at vippe hele overdelen frem. Fotos: Torben Arent
Designchef Laurens van den Acker forklarer, at Trezor, som bilen hedder, markerer begyndelsen på en ny udviklings-cyklus. Designet i bred forstand eksperimenterer med selve det visuelle udtryk og teknologier for næste generation af Renault-modeller.

På Paris-udstillingen kunne Renault nemlig markere afslutningen på den seneste voldsomme modelfornyelse, der har givet Renault det yngste modelprogram i Europa.

11 helt nye modeller på fire år

De sidste tilføjelser i Paris er den store SUV Koleos og pickuppen Alaskan. Den første bil, der fik det nye, nuværende design, var den faceliftede Twingo med Clio som den først helt gennemdesignede med den nye stil. Det meget store Renault-logo er et gennemgående element.

15 opdaterede og 11 helt nye modeler er det blevet til de seneste fire år.

Men inden næste bølge af nye modeller skal der åbenbart skabes endnu en ny eller i hvert fald justeret designstil. Trezor er så første øvelse i den retning.

Lynhurtig, selvkørende elbil

Dramatisk ser den ud, grand toureren Trezor. Der kommer ikke en sådan bil, langt fra. Men noget af stilen dukker op i næste runde af Renaults modelfornyelse.
Dramatisk ser den ud, grand toureren Trezor. Der kommer ikke en sådan bil, langt fra. Men noget af stilen dukker op i næste runde af Renaults modelfornyelse.
Konceptbilen er en dramatisk designet grand tourer, som ikke bliver mindre spektakulær af, at hele overdelen kan vippes frem – for at man kan se ind i konceptbilen.

Trezor er naturligvis en elbil, uden at Renault går i detaljer med den del – ud over at fortælle, at 0-100 klares på fire sekunder.

Og så er konceptbilen tænkt at skulle være selvkørende. Føreren kan vælge mellem tre køreindstillinger: neutral, sport og selvkørende.

SE OGSÅ: Motors store sektion om Paris-udstillingen