Brobizz bliver til ’Eurobizz’

Foto: Sund & Bælt

Inden længe kan danske bilister bruge deres danske Brobizz til nem betaling på betalingsveje i Europa. Dermed kan det være slut med at holde i lange køer i de manuelle baner i betalingsanlæg.

Det kan blive meget nemmere for danske bilister at køre på europæiske betalingsveje. Der er nemlig udsigt til, at den danske Brobizz kan bruges til køfri betaling på motorveje og broer i Europa, hvor der er vejafgifter, f.eks. Polen, Frankrig, Italien, Spanien og Portugal.

Det danske Brobizz-selskab, der indgår i Sund & Bælt, har fået en såkaldt EETS-godkendelse, og det betyder, at selskabet kan indgå 'roamingaftaler' med andre betalingsveje m.v.  i Europa.

Adgang til 'fasttrack'

Der er udsigt til, at en dansk Brobizz snart - i 2017 eller 2018 - kan give adgang til 'fasttrack' i europæiske betalingsanlæg som her i Frankrig, hvor banerne er mærket med 't'. Foto: Torben Arent Når det falder på plads, kan danske bilister slippe for de til tider lange køer i de manuelle baner i betalingsanlæg og i stedet bruge de automatiske baner, som mange lokale gør. Det svarer til de automatiske baner ved Storebælt og Øresund, men ofte helt uden bomme.

- Med EETS-godkendelsen, som vi opfatter som et kvalitetsstempel, kan vi nu gå i gang med at forhandle med de andre selskaber, siger administrerende direktør i Brobizz A/S, Helle Bech.

Frankrig og Polen i kikkerten

Hun siger, at man bl.a. kikker på Polen og Frankrig, men det er for tidligt at sige, hvornår og hvor, kunderne kan begynde at bruge en dansk Brobizz i det sydlige udland. Der arbejdes på at klarlægge, om det allerede kan blive i løbet af 2017.

Det har længe været muligt at bruge den trådløse betaling i resten af Norden.

Nemt gennem betalingsanlæg og kun én regning

Ved at bruge den lille forrudebrik rundt om i Europa kan danske bilister slippe for at holde i kø ved betalingsanlæg og samtidig blot få regningen ét sted fra, nemlig det broselskab i Danmark, hvor man har sin aftale.

Det er uvist, om der kommer en slags roaminggebyr på. Med i billedet hører, at der omvendt kan være mulighed for at få rabat for trådløs betaling, som det gælder ved Storebælt.

Brobizz bygger på én af to europæiske standarder for trådløs betaling af vejafgifter. Den anden er en satellit-baseret løsning, der især bruges af lastbiler i Tyskland. En helt tredje metode er nummerpladegenkendelse, som anvendes til trængselsafgifter i bl.a. Sverige, men er ikke omfattet af EETS kravene.

Kan ikke erstatte vignette

Brobizz kan derimod ikke hjælpe med betalign de steder, hvor bilister skal have en vignette, bl.a. i Schweiz, Østrig, Tjekkiet og inden længe også Tyskland.

Der findes næsten 900.000 Brobizz i brug i Skandinavien.

SE OGSÅ: Siger din Brobizz beep, beep, beep?

 

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

1 kommentar

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Christian Autzen
#1Det lyder som en rigtig god nyhed - som dog for mit vedkomende kommer et år for sent. Sidste år anskaffede jeg en Brobizz til de franske motorveje, og den vil jeg så benytte indtil den nye løsning bliver implementeret.

PS: På de franske motorveje er der bomme, som vi kender fra Storebæltsbroen - og i de særlige Brobizz baner kan man køre igennem med ca. 30 km i timen, hvor bommen så går op, men i de andre baner skal man helt hen til bommen (ca. 1 meter), før den reagerer.

Hilsen
Christian

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen