Opel Insignia til det barske liv

Med Opel Insignia Country Tourer har Opel skabt en terrængående stationcar. Bilens egenskaber sidder lige i øjet for bilejere med et aktivt liv, for den må trække to ton.

Opel Insignia Country Tourer kombinerer personbilens komfort med firehjulstrækkernes fremkommelighed.
Forpremiere

Der er monteret store plastpaneler hele vejen rundt langs bilens nederste dele. Det giver bilen et barskt udseende og beskytter samtidig mod skrammer i terrænet.
Der er monteret store plastpaneler hele vejen rundt langs bilens nederste dele. Det giver bilen et barskt udseende og beskytter samtidig mod skrammer i terrænet.
Motor mener: Opel Insignia Country Tourer er den moderne udgave af de gamle firehjulstrækkere. Bilen er komfortabel, sikker og miljøvenlig, men kan alligevel klare sig i ellers ufremkommeligt terræn, og så både må og kan den trække op til to ton.

Hører du til dem, der ofte kører med hestetrailer, båd eller en stor campingvogn, eller har du blot behov for at køre på ellers ufremkommelige veje?

LÆS OGSÅ: Motors gruppetest af store stationcars

Så er den nye firehjulstrukne udgave af Opel Insignia mere end almindelig interessant. Med relativt enkle midler er det nemlig lykkedes for Opel at skabe en bil, der kombinerer det bedste fra personbilernes komfortable verden med firehjulstrækkernes imponerende fremkommelighed.

Instrumentbordet i Opel Insignia Country Tourer er i lighed med de almindelige udgaver opgraderet i både form, kvalitet og opbygning. Den store skærm er standard på denne udgave.
Instrumentbordet i Opel Insignia Country Tourer er i lighed med de almindelige udgaver opgraderet i både form, kvalitet og opbygning. Den store skærm er standard på denne udgave.
Udgangspunktet er den nye Opel Insignia, men i Country Tourer er der monteret et avanceret firehjulstræk, en kraftig beskyttelse af undervognen samt plastpaneler hele vejen rundt, som både giver bilen et barskt udseende og som beskytter mod skrammer.

Opel Insignia fordeler selv trækkraften

Bag rattet ser man ikke så meget som en enkelt knap, der refererer til firehjulstrækket. Bilens to differentialer klarer nemlig selv alle indstillinger automatisk.

På motorvej trækker bilen kun på forhjulene, men på løst underlag holder systemet hele tiden øje med hjulenes vejgreb, og hvis et hjul spinner, sendes kræfterne straks til de andre hjul.

Midten af instrumenthuset består af en stor TFT-skærm, der kan vise to forskellige designs af speedometeret. Det er dog ekstraudstyr, og grundudgaverne har almindelige viserinstrumenter.
Midten af instrumenthuset består af en stor TFT-skærm, der kan vise to forskellige designs af speedometeret. Det er dog ekstraudstyr, og grundudgaverne har almindelige viserinstrumenter.
LÆS OGSÅ: Om Opel Insignias seneste facelift

Ved baghjulene kan et differentiale selv fordele kræfterne mellem højre og venstre baghjul, og det betyder, at bilen i sjældne tilfælde kan nøjes med at trække på et enkelt hjul, hvis de tre andre ikke har vejgreb. Det gør bilen meget fremkommelig, hvilket vi da også prøvede i praksis under vores test af bilen.

Opel Insignia 4x4 kommer kun i én variant

I Danmark vil denne nye flagskibsmodel fra Opel kun kunne fås i en enkelt udgave med firehjulstræk, automatgear, en dieselmotor på 163 hk samt den nye farveskærm midt på instrumentbordet.

Opels firehjulstræk består af to differentialer der er elektronisk styret. Det midterste fordeler kræfterne mellem for- og baghjul, og det bageste sidder mellem baghjulene og fordeler kraften mellem højre og venstre baghjul.
Opels firehjulstræk består af to differentialer der er elektronisk styret. Det midterste fordeler kræfterne mellem for- og baghjul, og det bageste sidder mellem baghjulene og fordeler kraften mellem højre og venstre baghjul.
Dermed bliver bilen i alle udgaver ret veludstyret, og Insignia Country Tourer vil alene af den grund være ret eftertragtet, selv om prisen nærmer sig 600.000 kroner.

Som noget nyt kan bilen også bestilles med en række nyt sikkerhedsudstyr i form af en fartpilot, der selv holder afstand, en automatisk nødbremse og Opels avancerede forlygter, der selv indstiller sig efter kørestilen.

Sammen med andre udstyrsmuligheder som det nye digitale instrumenthus, avancerede lædersæder, justerbar undervogn og et helt fantastisk lydanlæg, kan Opel Insignia Country Tourer gøres til en unik bil til en pris, der ganske vist er høj, men som i forhold til konkurrenterne er yderst attraktiv.