Dacia Duster – offroad til lavpris

Dacias succes i Europa skyldes især offroaderen Duster, der i den faceliftede udgave kommer til Danmark til marts.

Dacia Dusters nye forlygter og ny kølergrill er det vellykkede og giver bilen kant i forhold til forgængeren.
Forpremiere

Dacia Duster er udviklet som firehjulstrækker, og det betyder høj indstigning på forsædet, men også en meget høj læssekant på over 80 cm til bagagerummet. Bagklappen er tophængslet.
Dacia Duster er udviklet som firehjulstrækker, og det betyder høj indstigning på forsædet, men også en meget høj læssekant på over 80 cm til bagagerummet. Bagklappen er tophængslet.
Motor mener: Dacia Duster er det rumænske mærkes bedste bil. En decideret discountløsning, hvor du får meget bil for pengene. Bortset fra basismotoren er det moderne teknologi, men sikkerheden er ikke imponerende, og de praktiske løsninger virker lidt halvhjertede.

Det er umiddelbart en flot bil, der står foran os, til præsentationen af den faceliftede Dacia Duster. Dacia siger da også selv, at Duster sælges på designet, hvilket man ikke kan sige om mærkets øvrige modeller.

LÆS OGSÅ: Flere test og prøvekørsler fra Motor

Der er reelt tale om en offroader, der kan fås med permanent firehjulstræk, men som herhjemme primært skal sælges med træk på de forreste hjul, når den dukker op til marts.

I forbindelse med faceliftet af Dacia Duster har modellen fået et let redesign, men der er mange andre forbedringer. Dacia har arbejdet med støjisoleringen ved listerne ved døre og klapper samt mellem motorrummet og kabinen.

Indretningen af Dacia Duster er traditionel, og Renault-ejere vil kunne nikke genkendende til både elrude-kontakter, kontaktarme ved rattet samt betjeningsarmen til radioen, der sidder bag rattet.
Indretningen af Dacia Duster er traditionel, og Renault-ejere vil kunne nikke genkendende til både elrude-kontakter, kontaktarme ved rattet samt betjeningsarmen til radioen, der sidder bag rattet.
Fabrikken angiver, at støjniveauet er faldet med 50 procent ved motorvejshastighed. Om tallet er retvisende kan være svært at afgøre, men oplevelserne under præsentationen var en bil med et meget behageligt støjbillede på motorvej, både med diesel og benzinmotorerne.

Nyt er også nye motorer fra Renault og tilbud om en syvtommer trykskærm med radio og navigation til blot 4.900 kr.

Rummelig kabine i Dacia Duster

Når du stiger op i Dacia Duster, er der rimelig god plads. Det relativt store karrosseri giver en rummelig kabine, og samtidig giver bilens frihøjde en behaglig indstigningshøjde. Benpladsen er også god, både foran og på bagsædet.

LÆS OGSÅ: Motors test af Dacia Sandero

Der er mulighed for tilkøb af en trykskærm på syv tommer med navigation i Norden. Prisen er kun 4.900 kr., men betragtningsvinklen er elendig, og enheden er placeret så lavt i midterkonsollen, at man fjerner blikket for lang tid, når man skal orientere sig.
Der er mulighed for tilkøb af en trykskærm på syv tommer med navigation i Norden. Prisen er kun 4.900 kr., men betragtningsvinklen er elendig, og enheden er placeret så lavt i midterkonsollen, at man fjerner blikket for lang tid, når man skal orientere sig.
Som chauffør vil de langbenede blive irriteret over, at rattet kun er højdejusterbart. Det er lidt den italienske kørestilling fra 70’erne om igen. Og sidder man tæt på, så kan midterkonsollen irritere højre knæ.

Det er et plus, at ryglænet kan justeres trinløst, og at sædet er højdejusterbart. I højeste siddeposition har du en god udsigt over trafikken både foran og bag bilen. På bagsædet er der god plads til både ben og hoved, og børnene vil sætte pris på den relativt lave rudekant, der giver et godt udsyn til siden.

Upraktisk indretning

Om det er med vilje er svært at vide, men på nogle punkter viser Dacia Duster sig som et discountprodukt. Det er eksempelvis med underlige placeringer af knapper, som f.eks. knappen til el-sidespejlene, der er placeret under håndbremsen eller trykskærmen med radio, der er besværlig at aflæse, fordi den er meget lavt placeret og ikke peger op mod chaufføren.

LÆS OGSÅ: Motors test af Dacia Lodgy

Bagagerummet på 475 liter er et af bilens stærke punkter. Mellem hjulkasserne er der over en meter, så de fleste barnevogne kan sættes ind uden problemer. Men bemærk, at læssekanten ikke er dækket af plastik, så du ridser direkte i lakken, når du slæber ting ind og ud af bagagerummet. Ikke smart.
Bagagerummet på 475 liter er et af bilens stærke punkter. Mellem hjulkasserne er der over en meter, så de fleste barnevogne kan sættes ind uden problemer. Men bemærk, at læssekanten ikke er dækket af plastik, så du ridser direkte i lakken, når du slæber ting ind og ud af bagagerummet. Ikke smart.
Det er også måden, døren lukker på, det lyder som et fladt klonk. Der er heller ikke noget låg over makeupspejlet i højre side, hvilket irriterer når solen står lavt, og du konstant ser på et rystende spejlbillede af instrumentbordet i spejlet.

Et plus er stofbeklædningen på dørsiderne, der har et pænt design og giver en god kvalitetsfornemmelse. Men der er langt i mellem snapsene i kabinen.

Dacia Duster rummer 475 liter bagi

Pladsforholdene er helt klart et af salgsargumenterne for Dacia Duster, for også i bagagerummet er der god plads. Ryglænet på bagsædet kan foldes forover i et asymmetrisk splitbagsæde, men der er ikke en flad lasteflade, når du bruger pladsen.

Til gengæld kan højre forsæde lægges ned, så der er plads til genstande på op til 2,7 meter. Læssehøjden er over 80 cm, og det er ikke imponerende og vil især irritere eventuelle kæledyrs entre i det 475 liter store bagagerum.

Bagsædepladsen er god i højden, men også benpladsen er udmærket. Det eneste, der trækker ned, er, at hovedstøtterne ikke er høje nok til voksne passagerer.
Bagsædepladsen er god i højden, men også benpladsen er udmærket. Det eneste, der trækker ned, er, at hovedstøtterne ikke er høje nok til voksne passagerer.
Læssekanten er i øvrigt ikke plastbeklædt, som vi er vant til på nyere biler, men blot lakeret metal, hvilket er følsomt overfor ridser.

Jævne køreegenskaber

Under præsentationen prøvede vi både bilen på landevej og en specialbygget offroadbane, der viste, at selv med standarddækkene, der er M+S-mærket, kan bilen virkelig komme vidt omkring.

På landevejen oplevede vi så ulempen ved de valgte dæk, dels med et dårligt vejgreb på våde veje, dels ved en del dækstøj på ru asfalt. Affjedringen virkede for fast og lidt ubehagelig, og i det hele taget virker køreegenskaberne i Duster både uengagerede og meget ordinære.

Velsmurte motorer i Dacia Duster

Dacia Duster kan fås med firehjulstræk med den største dieselmotor, og den kan kravle over det meste. Frihøjden er 21 cm, tilkørselsvinklen er 29 grader, og frakørselsvinklen er 35 grader.
Dacia Duster kan fås med firehjulstræk med den største dieselmotor, og den kan kravle over det meste. Frihøjden er 21 cm, tilkørselsvinklen er 29 grader, og frakørselsvinklen er 35 grader.
Til gengæld klarer Duster sig godt på motorsiden, der i alle tilfælde stammer fra Renault. Basismodellen med 1.6-liters benzinmotor var ikke til stede ved præsentationen, her var det kun den kraftigste dieselmotor med 110 hk og en 1.2-liters benzinmotor med turbolader og 125 hk.

Begge gjorde en god figur i bilen og var med til at løfte køreoplevelsen betragteligt, også fordi de relativt tyste motorer var med til at give bilen et behageligt støjniveau kombineret med en herlig gangkultur. Begge de testede varianter har en velskiftende sekstrins gearkasse, hvor basismodellen blot har fem trin.

I Danmark er det kun den største dieselmodel, der kan fås med firehjulstræk. Det er et smart system, hvor man aktivt kan vælge kun forhjulstræk, en automatisk funktion, hvor bilen kan trække op til 50 procent på baghjulene, og en rigtig offroad-indstilling, hvor differentialet låses, og der er permanent firehjulstræk.

Pris, pris og atter pris

Dacia er et discountmærke, der er stolt af at være billig. Det betyder, at priserne forventes at starte ved 164.000 kr. for basismodellen med 1.6-liters benzinmotor. Den er eneste model med udstyret Base, de andre motorvarianter fås i de mere omfattende Ambience og Laureate-udstyrsvarianter.

Aircondition er kun standard på topmodellen, og klimaanlæg fås ikke til Dacia Duster. Du kan tilkøbe en trykskærm med radio og navigation i Norden til 4.900 kr., vil du have kort over hele Europa koster det yderligere 950 kr. Aircondition koster 5.900 kr., hvilket understreger, at Dacia ikke kun er billige på basisprisen, men også har lave priser på ekstraudstyr.

Er Dacia den nye Skoda?

Et punkt, hvor Duster står meget svagt, er på sikkerheden. Da modellen kom frem for tre år siden, fik den kun tre stjerner, siden da er sikkerheden opgraderet fra en til fire airbags, og antiudskridningssystemet ESC er blevet standard. Men det ændrer ikke ved, at konkurrenterne er markant mere sikre.

Dacia var ved præsentationen meget stolte af, at de havde de nyeste bilmodeller på markedet, men det er lidt paradoksalt, at alle deres modeller føles, som om de er de klassens mest bedagede. Retfærdigvis skal det siges, at Duster er den Dacia-model, der føles mest moderne.

Men Dacia er og bliver et discountmærke med rødder i det gamle Østeuropa. Lidt den samme historie, vi for mange år siden hørte, da VW købte Skoda. Nogle fortalte stadig Skoda-vittigheder, da Skoda Felicia kom på markedet, men de forstummede, da Skoda Octavia for anden gang blevet kåret til årets bil i Danmark.

Det bliver spændende at se, om Dacia kan gentage den historie.