’Din Bybil’ vil også ud af byen

Københavns nyeste delebilsordning, Green Mobility, har sendt de første biler på gaden. Lidt længere ture skal være muligt gennem prisloft på 450 kr. Minutprisen er 3,50 kr.

Nyt om biler

Indbyggere og besøgende i København kan nu vælge mellem to delebilsordninger til de impulsive og forholdsvis korte bilture.

Green Mobility har indtaget København pr. 31. oktober 2016. Det danske firma benytter eldrevne Renault Zoe.
Green Mobility har indtaget København pr. 31. oktober 2016. Det danske firma benytter eldrevne Renault Zoe.
Drive Now, der har været i hovedstaden i godt et år, har fået konkurrence fra firmaet Green Mobility. Firmaet vil tilsyneladende primært markedsføre sig under navnet ’Din Bybil’.

De to delebilsordninger fungerer i princippet på helt samme måde. Via en app findes en ledig bil, som man derefter kører afsted med og kan efterlade et vilkårligt sted på offentlige parkeringspladser uden tidsbegrænsning. Det skal ske inden for zonen, som i grove træk omfatter København og Frederiksberg kommuner.

En ledig bil kan hos Green Mobility reserveres i op til 30 minutter. Konkurrenten nøjes med 15 minutter. 

3,50 kr. i minuttet

Zonen, hor man kan hente og aflevere en bil, dækker indtil videre København og Frederiksberg kommuner samt lufthavnen i Kastrup.
Zonen, hor man kan hente og aflevere en bil, dækker indtil videre København og Frederiksberg kommuner samt lufthavnen i Kastrup.
Hos Green Mobility kan man køre for 3,50 kr. i minuttet (210 kr./time) – alt inklusive. Det lidt mindre end Drive Now, der som udgangspunkt tager 4,00 kr. i minuttet (240 kr./time), men også har visse rabatordninger.

Det nye delebilselskab vil adskille sig ved i højere grad at gøre det fornuftigt at bruge bilen til lidt længere eller længerevarende ture ud af byen. Det sker gennem en dagspris på maks. 450 kr.

Drive Now tilbyder en tretimers-pakke for 350 kr. og et sekstimers-udlån for 500 kr.

Maks. 120 km på en opladning

Green Mobility har tidligere vist dette zonekort som udtryk for sin ambition på formentlig ret kort sigt. Stamholmen i Avedøre er med fra start. Lidt forvirrende kaldes de små satellitter uden for centrum hotpots lige som p-husene.
Green Mobility har tidligere vist dette zonekort som udtryk for sin ambition på formentlig ret kort sigt. Stamholmen i Avedøre er med fra start. Lidt forvirrende kaldes de små satellitter uden for centrum hotpots lige som p-husene.

Inden man planlægger en tur til Tisvildeleje eller Sjællands Odde, skal det tages med i beregningen, at Green Mobilitys elbil i praksis kun kan køre 120 km på en opladning. Og det kræver, at batteriet er helt fuldt, når man overtager bilen.

Ellers skal man tjekke, hvor der findes ladestandere fra Eon. Strøm er med i prisen.

Zonen hos Green Mobility dækker i første omgang det meste af Københavns og Frederiksbergs Kommuner, men det er meningen at udvide til bl.a. Gentofte Kommune, når flåden når op på 450 biler.

Hent og parkér i lufthavnen

Købehavns Lufthavn er med fra begyndelsen – mod et tillæg på 50 kr.

De blå markeringer er p-huse, hvor man kan efterlade delebilen og være sikker på at finde en ledig plads.
De blå markeringer er p-huse, hvor man kan efterlade delebilen og være sikker på at finde en ledig plads.
Den nye delebil har desuden et antal ’hotspots’, som er parkeringshuse fortrinsvis i centrum. Den mulighed skal gøre det lettere og mindre stressfrit at komme af med bilen.

Green Mobility benytter Renault Zoe, der har fem pladser, mens Drive Now kører BMW i3 med plads til fire. Begge modeller er rene elbiler.

SE OGSÅ: Ny delebil vil dække hele hovedstaden