Første Euro NCAP-crashtest af elbiler

Euro NCAP har uddelt de første sikkerhedsstjerner til elbiler. De tre elbiler består testen, men får ikke topkarakter. En enkelt ud af i alt otte testede biler dumper crashtesten.

Euro NCAP crashtest, elbiler
Bilist

Det europæsike testsamarbejde Euro NCAP, som FDM deltager i, har atter afprøvet kollisionssikkerheden ved en række nye biler. For første gang indgår der også elbiler i testen, og de klarer sig hæderligt.

”Elbilerne Mitsubishi i-MiEv, Peugeot Ion og Citroën C-Zero har samme konstruktion og opnår fire stjerner. Det er ingen rigtig katastrofe, men heller ikke godt nok. En forklaring kan være, at bilen grundlæggende er fem år gammel, så det bliver spændende at se, når en af de nyere elbiler bliver testet senere på året”, siger FDMs repræsentant i Euro NCAP-samarbejdet, Søren W Rasmussen.

Dårligst i testen er SUV’en Dacia Duster fra Renault-koncernen.

”Bilen får sølle tre stjerner, men heldigvis sælges den ikke i Danmark. Sikkerhedsmæssigt bør man ikke købe en ny bil med mindre end fire stjerner”, siger Søren W. Rasmussen.

De øvrige testede biler, BMW X1, Hyundai ix20, Mitsubishi ASX og Nissan Juke opnår alle fem stjerner. Et fem-stjernet resultat, der automatisk giver et fradrag i registreringsafgiften. Hvis de tre testede el-biler havde været underlagt registreringsafgift, havde det fire-stjernede resultat modsat ikke været nok til at få et sikkerhedsfradrag i registeringsafgiften.

Læs også: Forbrugere snydes for sikkerhedsfradrag

BMW X1: 5 stjerner

Grundlæggende klarer den lille X1 sig glimrende, men særligt på to områder må BMW gøre det bedre: Dels skal styrken ved sidekollision mod en pæl gøres bedre, dels skal hovedstøtternes evne til at beskytte mod piskesmældsskader forbedres. BMW har løst begge opgaver i de større biler, så de ved godt, hvad der skal til. Den aktive sikkerhed er godkendt, idet bilen er standardudstyret med ESC, men både fartbegrænser og selealarm ved bagsædet mangler.

FDMs konklusion: BMW X1 er på den sikre side af de fem stjerner, men der er stadig plads til forbedringer.

Se detaljerede resultater for BMW X1

Dacia Duster: 3 stjerner

Heldigvis er Dacia Duster ikke i Danmark. Bilens sikkerhedsmæssige niveau er for ringe set med nutidens briller, og det faktum at bilen sælges uden antiudskridningssystemet ESC er intet mindre end en skandale for en bil i denne kategori. Sikkerheden er rimelig for personer inde i bilen, mens fodgængere er mere end dårligt stillet, hvis de rammes af en Duster. Den aktive sikkerhed er på ingen måde godkendt: Bilen savner først og fremmest ESC, men også fartbegrænser og selealarm ved bagsædet mangler.

FDMs konklusion: Dacia Duster er en billigbil på godt og ondt. Sikkerheden er under det acceptable niveau.

Se detaljerede resultater for Dacia Duster

Hyundai ix20: 5 stjerner

Hyundai ix20 forblev stabil under testen. Beskyttelsen af førerens bryst er er ikke imponerende, og der er derfor stadig plads til forbedringer, og særligt tændingslåsen og ratsøjlen kan stadig medføre risiko for skader. Fremragende beskyttelse ved sidekollision, mens pæletesten kastede noget højere belastninger af sig. Den aktive sikkerhed er godkendt, idet bilen er standardudstyret med ESC og to selehuskere, mens fartbegrænser mangler.

FDMs konklusion: Hyundai ix20 er tvillingebil til Kia Venga og opnår derfor samme høje karakter.

Se detaljerede resultater for Hyundai ix20

Mitsubishi ASX: 5 stjerner

Normalt er en høj bil god til at tage imod ved sidekollision, men det gælder ikke i dette tilfælde, hvor belastningen af overkroppen er noget høj ved pæletesten. Også testen af hovedstøtten skuffer, idet resultatet her kun blev middel. Den almindelige sidekollisionstest klarer ASX meget flot.
Den aktive sikkerhed er godkendt, idet bilen er standardudstyret med ESC og to selehuskere, mens fartbegrænser og selealarm ved bagsædet mangler.

FDMs konklusion: Mitsubishi ASX opnår fem stjerner, men den høje bil imponerer alligevel ikke.

Se detaljerede resultater for Mitsubishi ASX

Nissan Juke: 5 stjerner

Nissan Juke er en noget høj bil, og det giver alvorlige problemer i testen af fodgængerbeskyttelsen, hvilket kun lige akkurat bringer den samlede score op over grænsen for de fem stjerner. Beskyttelsen af personerne inde i bilen er fin, og på det område er Juke en sikker bil. Hovedstøtten er dog ikke til topkarakter. Den aktive sikkerhed er godkendt, idet bilen er standardudstyret med ESC og to selehuskere, mens fartbegrænser mangler.

FDMs konklusion: Nissan Juke opnår kun med nød og næppe de eftertragtede fem stjerner.

Se detaljerede resultater for Nissan Juke

Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-Zero og Peugeot iOn: 4 stjerner

Børn i bilen og fodgængere er sammen med den aktive sikkerhed på et højt niveau. Det er derfor selve beskyttelsen af de voksne passagerer i bilen, der trækker ned. Både ved frontaltesten og ved sidekollisionen er belastningerne store, og elbilen opnår kun fire stjerner. Der konstateres ikke problemer med el-komponenterne i bilen. Den aktive sikkerhed er godkendt, idet bilen er standardudstyret med ESC og tre selehuskere, mens fartbegrænser mangler.

FDMs konklusion: De identiske elbiler opnår kun fire stjerner, men sikkerheden omkring el-systemet er fin.

Se detaljerede resultater for Mitsubishi i-MiEV

Se detaljerede resultater for Citroën C-Zero

Se detaljerede resultater for Peugeot iOn