Terræn-Audi er dygtig til fart

Audi Q7 debuterer med en funktion, så bilen fuldautomatisk kan accelerere og bremse efter fartgrænserne.

Skiltegenkendelsen kan automatisk få fartpiloten til at øge eller sænke farten. Illustration: Audi
Nyt om biler

Endnu et lille skridt hen mod den selvkørende bil har Audi taget med nyeste generation af den store SUV Q7.

Audi Q7 aflæser farttavler og byzoneskilte og kombinerer det med fartgrænser fra det indbyggede kort. Den lovmæssige fartgrænse overføres automatisk til fartpiloten. Illustration: Audi
Audi Q7 aflæser farttavler og byzoneskilte og kombinerer det med fartgrænser fra det indbyggede kort. Den lovmæssige fartgrænse overføres automatisk til fartpiloten. Illustration: Audi
Med en avanceret fartpilot, Predictive Adaptive Cruise Control, bliver bilen formentlig til den mest selvkørende bil i verden i dag.

Bruger kort og skiltegenkendelse

Q7 kan selv afpasse farten efter fartgrænserne. Ved at kombinere præcise navigationskort med aflæsning af farttavler kan den forudseende fartpilot sænke farten og selv accelerere igen, når f.eks. en byzone er passeret, ved et vejarbejde eller blot, hvor der er ændringer af fartgrænsen.

Helt op til en km før en fartgrænse kan bilen slippe gassen for at køre så økonomisk som muligt. Også i kurver kan bilen automatisk reducere farten, hvis bilen skønner dem for skarpe.

Acceleration eller deceleration sker, uden at føreren behøver foretage sig noget, hvis bilen er indstillet til det. Føreren kan også vælge, om der skal være en tolerance, f.eks. om bilen i kortere tid må overskride fartgrænsen lidt.

Giver råd om grøn kørsel

Uden den dyreste løsning med fuldautoamtisk fartpilot kan bilen give gode råd til føreren om at sænke farten i god tid før f.eks. et kryds eller en rundkørsel.
Uden den dyreste løsning med fuldautoamtisk fartpilot kan bilen give gode råd til føreren om at sænke farten i god tid før f.eks. et kryds eller en rundkørsel.
Også uden fartpiloten aktiv (eller installeret), kan man få hjælp til ”grøn” kørsel. Et symbol lyser op, når man f.eks. før en rundkørsel bør sænke farten. Det er også tydeligt, om man kommer over fartgrænsen, da hastighedstavlen i instrumentbordet blinker, så længe det er tilfældet.

Som enkelte andre dyre biler fås Q7 med en ”køassistent”, som ved hastigheder op til 65 km/t. selv kan holde bilen i vognbanen og regulere hastigheden, så længe der er en anden bil foran, og vejstriberne har en vis kvalitet.

Kommer næste år

Den forudseende fartpilot bliver i Danmark et tilvalg til Q7 i første halvdel af 2016. Audi skal først have tjekket, om kortdata har den fornødne kvalitet. Det er uklart, om Audiens kamerasystemet kan forstå de danske byzonetavler.

Renault har netop – i Espace – introduceret samme princip, men i en noget mere simpel udgave. Her virker aflæsningen af fartskilte kun i kombination med fartbegrænseren, og føreren skal selv acceptere ændringerne.