Bredt flertal for højere fartgrænse på landeveje

Alle partier undtagen Enhedslisten er positive overfor højere hastighedsgrænser på landeveje, viser en rundspørge, FDM har lavet.

Et politisk flertal vil sætte hastigheden op på landevejene.
Trafik

Den generelle fartgrænse på 80 km/t. på landevejene ser ud til at få et nøk opad i fremtiden. Samtlige politiske partier på nær Enhedslisten er positive overfor, at bilisterne får lov at køre hurtigere på udvalgte strækninger.

Det viser en rundspørge blandt partierne, der bringes i den kommende udgave af Motor

- Vi har allerede indført forsøg med 90 km/t. på landeveje. Det skal bredes ud til langt flere sikre landevejsstrækninger, siger Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre.

Samme melding lyder fra de øvrige partier i blå blok, og De Radikale er også med på ideen.

- Den kunne være 90 km/t. nogle steder. Vi bør lave flere 2+1-veje med 90 km/t., som mellem Vig og Holbæk. Det vil mindske trafikdrab på landevejene, siger partiets transportordfører Andreas Steenberg.

S og SF er også med

Det andet regeringsparti, Socialdemokraterne, mener, at farten med visse forbehold kan komme helt op på 100 km/t.

- Med intelligent trafikstyring kan der visse steder være 90 eller måske 100 km/t. på de mest sikre steder, på tør vej og uden for myldretiden, forklarer Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokraterne.

I Motors rundspørge henviser SF’s transportordfører Anne Baastrup, der ikke genopstiller, til retsordfører Karina Lorentzen Dehnhardt:

- I det omfang det kan gøres på en trafiksikkerhedsmæssig forsvarlig måde, kan jeg ikke se noget problem i, at vi sætter hastighederne op på udvalgte strækninger. Det vil som udgangspunkt være godt for samfundsøkonomien, hvis vi kan komme hurtigere fra a til b. Omvendt ved vi, at fart dræber, så derfor skal vi selvfølgelig være meget påpasselige med at hæve fartgrænserne, hvis det indebærer flere tilskadekomne og dræbte i trafikken, siger hun.

FDM ser frem til ændringer

FDM er positiv over, at der synes politiske vilje til højere fartgrænser på landevejene, så længe det sker på strækninger, hvor det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt.

- Vejdirektoratet er allerede i dag i gang med et forsøg med højere fartgrænser på udvalgte strækninger på landeveje, og de har vist positive trafiksikkerhedsmæssige resultater. Men vi skal også være forsigtige, da 2/3 af trafikdrabene sker på landevejene, og ca. halvdelen sker på grund af for høj fart. Derfor er det vigtigt for os at understrege, at højere hastighed ikke må ske på bekostning af trafiksikkerheden, siger afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk.

Resultaterne fra Vejdirektoratet viser dog, at farten på strækninger hvor fartgrænsen hæves til 90 km/t. kun stiger marginalt - 0,4 km/t. ifølge en foreløbig opgørelse midt i forsøgsperioden. Til gengæld blev trafikken mere jævn, da de højeste hastigheder falder.

SE OGSÅ: Højere fartgrænse giver bedre trafik