Kæmpelastbiler breder sig

Modulvogntog får snart lov til at køre på en endnu større del af vejnettet.

Trafik

Bilister kan snart møde de ekstra lange lastbiler på markant flere hovedveje end tidligere.

Der er givet politisk grønt lys til, at det såkaldte forsøg med modulvogntog udvides til endnu flere hovedveje.

Mange nye hovedveje

De blå strækninger bliver nye tilladte ruter for modulvogntog.
De blå strækninger bliver nye tilladte ruter for modulvogntog.
Det gælder bl.a. ruterne til og fra Mols-Liniens færger på Mols og Sjællands Odde, rute 22 mellem Kalundborg og Slagelse, hele rute 11 i Vestjylland, rute 8 på tværs af Sydjylland, rute 8 på tværs af Sønderjylland, rute 25 på skrå af Sønderjylland, rute 40 til Skagen og flere lange strækninger i Himmerland og Vendsyssel.

Ifølge Vejdirektoratets evaluering fra december 2011 af forsøget med modulvogntog er de hidtidige erfaringer gode, både når det gælder miljøeffekterne, driftsøkonomien og trafiksikkerheden.

31 mio. kr. til ombygninger

For at modulvogntogene kan benytte de nye strækninger sikkert og uden at ødelægge vejinventar eller genere den øvrige trafik, skal der først udføres småændringer af kryds mm. for 31 mio. kr. I nogle tilfælde afventer tilladelsen, at helt nye vejstrækninger indvies.

Modulvogntog er lastvognskombinationer, der måler op til 25,25 meter i længden og må veje op til 60 ton. Almindelige lastbiler er ca. 18,50 meter lange og har en tilladt totalvægt på 48 ton.

Hvis modulvogntog udnyttes som andre lastbiler, kan to modulvogntog erstatte tre almindelige lastvognstog.