Leveringsomkostninger - for 4.000 kr. papir og kuglepenne

Som bilkøber skal man være vågen, når man betaler for sin brugte bil. For oven i prisen på bilen betaler forbrugeren ofte leveringsomkostninger på mellem 2.000-4.000 kr. En omkostning som typisk optræder i salgsmaterialet med små bogstaver nederst i annoncen eller på prisskiltet ude hos forhandleren. Spørgsmålet er imidlertid, hvad forbrugerne får for pengene.

Mange bilforhandlere tager penge for at levere bilen til dig.
FDM Mener
FDM har netop foretaget en undersøgelse af leveringsomkostninger på brugte biler. Omkostninger som ifølge brugtbilsforhandlernes brancheorganisation først og fremmest dækker over klargøring og vask af bilen. Men spørger man ude hos forhandlerne, får man helt andre svar - herunder at omkostningerne dækker alt fra papir og kuglepenne, til at beløbet er fastsat af staten.
 
At staten skulle have fastsat en leveringsomkostning på brugt biler er imidlertid forkert, hvilket forhandlerne naturligvis godt ved. Man kan derfor få den mistanke, at der blot er tale om ren avance – udover den avance, som allerede er lagt ind i selve prisen. Spørgsmålet er derfor, om man som forbruger ville acceptere, at eksempelvis en tøjbutik udover prisen på varen også kræver betaling for leveringsomkostninger for et par cowboybukser eller et slips? Svaret er naturligvis nej. 

LÆS MERE: Leveringsomkostninger er skjult avance
 

Til kamp for gennemsigtige priser

Danske og internationale myndigheder har i mange år kæmpet for, at eksempelvis flyselskaber skal oplyse den samlede pris i deres annoncer. Formålet har været at gøre priserne mere gennemsigtige og skærme forbrugerne mod undervejs i købsforløbet at blive mødt med yderligere betalingstillæg for blandt andet bestilling, lufthavnsafgifter og andre gebyrer, som samlet set hæver prisen væsentligt.
 
På samme måde mener FDM, at de danske myndigheder skal bruge kræfter på at beskytte danske forbrugere og bilkøbere imod uigennemsigtige prisfastsættelser.
 

Leveringsomkostninger hører fortiden til 

Når bilforhandlerne kan bruge leveringsomkostninger til at sløre prisen og vanskeliggøre prissammenligninger, skyldes det en bekendtgørelse udstedt af Monopoltilsynet helt tilbage i 1978. Den giver forhandlere af biler, motorcykler og campingvogne lov til at skilte priser uden leveringsomkostninger. Efter FDMs opfattelse er tiden løbet fra bekendtgørelsen, ligesom Monopoltilsynet i øvrigt for længst er nedlagt.
 

Forhandleren skal skilte med den samlede pris

Som Danmarks største private forbruger– og interesseorganisation går FDM ind for størst mulig gennemsigtighed i priserne og mulighed for, at forbrugerne nemt kan sammenligne priser. Varierende tillæg som eksempelvis brugtbilsforhandlernes leveringsomkostninger, der i mange tilfælde ikke dækker over andet, end hvad man i forvejen kan forvente, er indeholdt i prisen, hører ikke til i et moderne samfund med en høj grad af forbrugerbeskyttelse.
 
FDM har derfor kontaktet Forbrugerombudsmanden og opfordret ham til at medvirke til at bekendtgørelsen fra 1978 ophæves. Vi mener, at brugtbilforhandlerne fremover skal pålægges at skilte med den endelige pris og ikke sløre den under begreber som ’leveringsomkostninger’. Omkostninger som kun få kan gennemskue, hvad dækker over.
 
Indtil da bør forbrugerne være langt mere kritiske overfor brugtbilforhandlernes leveringsomkostninger. Hvis ikke, risikerer de at betale for ingenting.

LÆS OGSÅ: Er bilpriserne historisk lave?