Bilgiganter satser stort på el

Blandt andre Audi og General Motors putter nu store penge i fremtidens el- og hybrider.

En Audi e-tron sportsvogn testes i Audis nye elbilcenter i Tyskland.
Nyt om biler

Elektrificeringen af bilparken er et fænomen, der er kommet for at blive. Det er blandt andre Audi og General Motors overbevist om, og begge har netop sat store ressourcer af til udvikling.

Audi har etableret en særlig elbilafdeling kaldet e-tron og har lige åbnet et nyt udviklingscenter til elbiler og hybridbiler. Centeret ligger ved Audis hovedkvarter i Ingolstadt, Sydtyskland og har koster ca. 500 mio. kr.

Det er nu planen at ansætte yderligere 840 medarbejdere for at fremskynde udviklingen. I den nære fremtid kommer Q5 og A8 som el-benzin-hybrider, og Audi har også annonceret, at der vil komme elektriske sportsvogne i 2014.

GM ansætter 1.000 ingeniører

På den anden siden af Atlanten har Opels moderselskab, General Motors netop indledt salget af Chevroelt Volt, der er en elbil med rækkeviddeforlænger i form af en lille benzinmotor.

Ved lanceringen annoncerede GM, at firmaet over de næste 24 måneder vil ansætte 1.000 ingeniører, der skal arbejde med elbiler i almindelighed og med elmotorer, batterier og infrastruktur.

Langt de fleste af de nye ingeniørjobs bliver placeret ved GMs hovedkvarter i Detroit i staten Michigan.

Renault-Nissan: over 30 mia. kr.

Stadig er det dog formentlig Renault-Nissan-alliancen, der har postet størst ressourcer i elektriske biler og i dette tilfælde rene, batteridrevne elbiler. Godt 30 mia. kr. har det franske og det japanske mærke tilsammen på budgettet til første fase af elbiludviklingen, der bl.a. har resulteret i Renault Fluence Z.E. og Nissan Leaf, som begge lanceres i Danmark i 2011.