Giv agt: selvkørende lastbiler på vejen

To kolonner af delvist selvkørende og elektronisk forbundne lastbiler vil 30. marts køre igennem Danmark som led i et europæisk demonstrationsprojekt. Bilister skal være forberedt på, at de ikke kan trække indimellem hver enkelt lastbil.

Illustration: Volvo Trucks
Trafik

En flig af fremtiden gør sit indtog på danske motorveje lige efter påske. To kolonner af delvist selvkørende lastbiler vil 30. marts køre gennem landet ad en 320 km rute fra Øresundsbroen til den tyske grænse via Fyn.

Lastbilerne vil køre i to tætte grupper med tre vogntog i hver, såkaldt platooning. Afstanden mellem hver lastbil vil være ned til et halv sekund, omtrent en fjerdedel af den normale, forsvarlige minimumsafstand.

Den korte afstand betyder, at det ikke vil være muligt for personbiler at trække ind mellem de tre lastbiler, som man er vant til.

Første lastbil køres normalt

Det fremgår ikke af de tilgængelige danske oplysninger, men formentlig vil den forreste lastbil i hver konvoj formentlig blive kørt manuelt, evt. ved hjælp af kendte hjælpemidler som afstandsradar og vognbaneassistent.

De to følgende lastbiler vil derimod være koblet til den forreste med en ”elektronisk trækstang”, og chaufførerne i disse skal blot være klar til at tage over, hvis noget svigter og ved mere komplicerede manøvrer som udfletninger og indkørsel til rasteplads.

Den elektroniske kobling betyder, at lastbil nr. to og tre kan begynde at bremse præcis samtidig med den forreste.

Bruger mindre brændstof

Fordelen ved den tætte kørsel er, at lastbilerne fylder mindre på vejene, og at den nedsatte luftmodstand kan spare ca. seks procent på brændstoffet og skadelige udstødningsgasser. På længere sigt kan chaufførerne i de følgende lastbiler formentlig helt undværes.

Vejdirektoratet står for den danske del af demonstrationsturen, som indgår i The European Truck Platooning Challenge 2016. Den skal sætte fokus på samarbejde mellem EU-Kommissionen, EU-medlemslandene og bilbranchen om selvkørende teknologier og behovet for harmonisering af regler.

De selvkørende lastbiler når frem til Rotterdam 6. april, umiddelbart forud for et møde mellem EU´s miljø- og transportministre.

Turen slutter ved ITS-konferencen Intertraffic i Amsterdam 7. april.

Dansk indsats for selvkørende biler

- Vejdirektoratet deltager i projektet, fordi det er en god mulighed for både at høste konkrete erfaringer og demonstrere, at vi allerede i dag arbejder for at blive klar til at tage imod biler med selvkørende teknologier på de danske veje, siger Andreas Egense, afdelingsleder i Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

- Udviklingen indenfor selvkørende teknologier går stærkt. Og det bliver formentlig på de større statsveje, at de første delvist automatiserede lastbiler vil transportere varer og gods, tilføjer Andreas Egense.

Ud over Vejdirektoratet medvirker i Danmark Trafik- og Byggestyrelsen, politiet, DTL, ITD, DI Transport og Sund og Bælt samt Volvo Trucks og Scania.