Trafik stikker frem i valgkampen

En betalingsring om København og markant billigere kollektiv transport var fremtrædende budskaber ved forrige folketingsvalg. Trafikken har ikke samme fremtrædende plads i den nuværende valgkamp, men har alligevel sporadisk været fremme i debatterne.

Foto: Anders Wendt Jensen
Trafik

Hvor meget skal det koste at køre over Storebæltsbroen – hvis det da overhovedet skal koste noget? Det er et af de større spørgsmål i valgkampen på Fyn, hvor 7 ud af 10 af de fynske folketingskandidater vil have broafgiften ned.

Det viser en rundspørge, som Fyens Stiftstidende har foretaget. Kun 12 procent af kandidaterne er uenige i, at taksten er for høj. Især de borgerlige folketingskandidater på Fyn vil have, at det skal være billigere at køre over broen.

Men også socialdemokratiske kandidater og enkelte SF'ere vil have brotaksten sat ned.

– Det skal være billigere at pendle over broen, og det skal være billigere at køre i tog. Det er urimeligt, at det skal være væsentligt dyrere at køre en time i tog mellem Odense og København end mellem Odense og Aarhus, siger folketingsmedlem Annette Vilhelmsen (SF) til Fyens.dk

LÆS MERE: 70 procent går til valg på lavere brotakst fra Fyens.dk

Bro mellem Als og Fyn

Længere mod syd har Venstre holdt pressemøde på færgen mellem Bøjden og Fynshav for at slå et slag for en ny bro mellem Als og Fyn.

– Hvis Fyn – og især den sydvestlige side af øen – skal løftes, så skal der ske noget nyt. Lige om lidt lukker Danish Crown slagteriet i Faaborg, så der skal åbnes en vej til resten af Region Syddanmark og Tyskland, siger Jane Heitmann, der sidder i byrådet for Venstre i Faaborg-Midtfyn Kommune og i Folketinget til Sønderborgnyt.dk

I dag tager turen i bil og med færge halvanden time mellem Sønderborg og Faaborg. Med en bro vurderes det, at turen vil tage 35 minutter.

LÆS MERE: Indslag om en mulig bro fra TV2 Syd

Udvidelse af motorvej ved Aarhus

Enhver der har benyttet E45 forbi Aarhus, er klar over, at der i perioder er problemer med trængsel. To dage efter udskrivelsen af folketingsvalget udgav Business Region Aarhus, der er et samarbejde mellem 11 østjyske kommuner, en rapport, der beskriver trafikproblemerne på strækningen.

Trafikken på E45 er siden 2000 steget med op til 75 procent på den værste strækning, og ifølge rapporten vil der i 2020 være kritisk trængsel på de mest belastede strækninger mellem Ejer Baunehøj og Hadsten og ved Randers Syd. Det betyder, at bilisterne oplever meget ujævn kørsel og ofte helt må stoppe op.

LÆS MERE: Rapporten udbygningsbehov på E45 i Østjylland

– Vi må forlange og forvente, at Christiansborg tager ansvar, sådan at velfærden også kan sikres fremadrettet i Danmarks andenstørste vækstområde, siger Peter Sørensen (S), der er borgmester Horsens Kommune til TV2 Østjylland.

Ønsket er, at de mest belastede strækninger udbygges til seks spor med det samme, og på sigt er der behov for seks spor hele vejen fra Vejle til Randers.

LÆS MERE: Indslag om behov for udvidelse af E45 på TV2 Østjylland

Havnetunnel i København

Skulle det blive til et blåt flertal efter valget, ønsker Venstre at skrive den omtalte havnetunnel i København ind i regeringsgrundlaget. Med en havnetunnel kan bilister komme fra Nordhavnsvej på Østerbro og under vandet øst om centrum for at blive koblet på Amagermotorvejen ved Sjællandsbroen i den anden ende af byen.

– Det er vores klare målsætning at etablere en havnetunnel, som kan lede trafikken uden om København, så man får et alternativ til at holde i kø i Indre By og bruge Bredgade og Kongens Nytorv som en ringvej, forklarer medlem af Folketingets transportudvalg Martin Geertsen (V), som også er folketingskandidat i København til Berlingske.

Københavns overborgmester Frank Jensen (S) mener, at en havnetunnel er nødvendig for at sikre hovedstadens videre udvikling.

- Jeg er selvfølgelig glad for, at Christiansborg begynder at reagere og tager det her projekt ind i den overordnede prioritering af statens vejinvesteringer. Jeg har fået det vedtaget på Københavns Rådhus med et flertal, men det har også opbakning bredt fra det københavnske erhvervsliv, fra fagbevægelsen og industrien i hovedstaden, så det er bare om at komme i gang på Christiansborg, siger overborgmesteren til Berlingske.

LÆS MERE: Havnetunnel i blåt regeringsgrundlag fra berlingske.dk

Ingen Ring 5 i Nordsjælland

I mere end 40 år har et 50 km langt og 1 km bredt bælte i Nordsjælland været reserveret til den såkaldte Ring 5. Transportkorridoren er reserveret for at gøre plads til en motorvej fra Helsingør til Køge, der dog ikke er vedtaget. Formålet med en Ring 5 er bl.a. at føre tung trafik udenom København og videre ned til den kommende bro over Femern.

Men både politikere fra rød og blå blok forklarede ved et vælgermøde, at de ønsker at sløjfe planerne.

– Jeg er klar fortaler for, at man ophæver transportkorridoren, fordi vi skylder at give borgerne tryghed. Nu har de levet i 40 år med den usikkerhed omkring det areal, de bor på. Den usikkerhed må høre op, siger folketingskandidat for Det Konservative Folkeparti, Mette Abildgaard, til TV2 Lorry.

LÆS MERE: Indslag om transportkorridor i Nordsjælland fra TV2 Lorry

Pangfarvede fotovogne

Senest har Dansk Folkeparti slået på tromme for, at politiets mange nye fotovogne skal være mere synlige i trafikbilledet, så bilister kan se dem på lang afstand.

Det skal være slut med at ligge på lur og agere pengemaskiner. Derfor bør fotovognene have flere farver og selvlysende gule afmærkninger, så bilisterne kan se dem i god tid, mener partiet. Det kender man fra bl.a. Storbritannien.

– De holder steder, hvor det ikke handler så meget om trafiksikkerhed. Hvis de gjorde det, ville de holde ved såkaldt sorte pletter eller ved for eksempel skoler. I stedet holder de bare steder, hvor der kommer mange biler i perioder, siger DFs retsordfører Peter Skaarup til Jydske Vestkysten.

LÆS MERE: DF vil have pangfarver på fotovogne fra jv.dk