Sammen med stationcarversionen introducerer Opel to nye motorer, så der nu er i alt 9 forskellige at vælge blandt. Der er tale om en 1.6-liters turbomotor med 160 hk samt en 1.9-liters dieselmotor med biturbo og hele 190 hk.

SportsTourer er baseret på samme platform som sedanen, og interiøret er lige så flot. Største forskel er på bagsædet, hvor loftshøjden er forøget, hvilket gør det mereKøreoplevelsen er meget positiv, som vi kender fra de første udgaver. 1.6-turbo-motoren er fin, og klarer hverdagen opgaver flot. Men på tysk motorvej mister den sit overtag, når det går stærkt. Her vil vi fortsat pege på en af dieselmotorerne som et bedre køb. Den nye version med 190 hk er særdeles overbevisende. Men så fint behøver det ikke at være. De mindre versioner klarer det også ganske udmærket.

Insignia stationcar – eller SportsTourer, som den hedder hos Opel – kommer til Danmark sidste weekend i april. Merprisen er 17.000 kr. i forhold til de to andre versioner, således at billigste 1.8-liters udgave koster 330.000 kr. Insignia er stortestet i Motor i nr. 2/2009.

Motor mener:

Som stationcar leverer Insignia lige det, vi har savnet fra Opel: Mere plads ved bagsædet og et større bagagerum. Og så ser den godt ud ...

Af Søren W. Rasmussen