Citigo er Skodas første mikrobil. Inde bag den byvenlige længde på 3,56 meter er der fint med plads.Motor mener: Skoda Citigo er – som VW Up – en fremragende mikrobil. Velkørende, velindrettet, sikker og med super motorer. Med den totale lighed kan dog kun en rimelig prisforskel – eller forhandler-loyalitet - retfærdiggøre Citigo.

En plasticklemme til 25 øre er en af de få detaljer, der adskiller Skoda Citigo fra den ”fine” søstermodel VW Up. Med clipsen kan man på instrumentbrættet anbringe et foto af sin kæreste, sin hund – eller sin bil.

Det sidste havde Skoda gjort ved den internationale pressepræsentation af Citigo. Dermed bliver man mindet om, at det er en Skoda, man sidder i. Og det kan være nødvendigt. For første gang har Skoda fået en model i den populære mikroklasse, og for første gang er en Skoda fuldstændig magen til en VW og en Seat fra samme koncern.

Bagtil adskiller Citigo sig fra VW Up med en konventionel bagrude. Baglygterne har Skodas typiske ”C”-facon.Ellers har Skoda fået lov – og penge – til at skille sig ud ved at have mere plads i bagagerum og ved bagsædet. Octavia versus Golf, f.eks. Men det var der ikke råd til i den prisfølsomme mikroklasse. Skoda henviser dog til, at bagagerummet trods alt ikke fås større i klassen: 251 liter. Og det er vitterligt både stort og reelt.

Ud over plastclipsen til 25 øre har Skoda fået indført andre små forskelle: En krog på handskerumslåsen, så der kan hænge en pose. Små net til f.eks. en flaske på siden af forsæderyglænene. Og et praktisk net i bagagerummet.

Desuden er rattet Skodas eget, og det samme er layoutet af instrumenthuset. Det sidste er ingen ros. Farverne i Citigo er hvid-sorte og mere kedelige og mindre tydeligelige end i Up.

Grafikken i instrumenthuset er i normal Skoda-stil. Kørecomputeren og gearskifteindikatoren er ikke specielt nem at aflæse.Kørecomputeren i Up – med røde tal – er ikke speciel let læselig, og det bliver endnu sværere i Citigo. Gearskifteindikatorens gode råd går man f.eks. let glip af i dagslys.

Udvendig er der naturligvis forskelligt logo – nu uden grøn i Skoda-fuglen – og bagtil er bagklappen anderledes. Mere klassisk Skoda, mindre sprælsk. Mens bagrudens glas på Up fortsætter ned over bagklappen, er ruden skåret konventionelt af på Citigo. Baglygterne har forskelligt lygteglas.

Citigos lighed med Up indebærer, at Citigo er en usædvanlig vellykket lille bil. Køreegenskaber, undervogn, styretøj og samlekvalitet er helt i top, og sikkerheden er førsteklasses med fem Euro NCAP-stjerner (2011) og automatisk nødstop som standard i Danmark. Og Citigo har samme fine integration af navigationsanlæg/instrumentvisning som Up.

En lille krog på handskerummet kan bruges til at hænge poser og håndtasker.Den trecylindrede 1.0-benzinmotor er fantastisk. Drejningsmomentet er dejligt, og selv når den 60 hestes grundmotor piskes til det yderste ved motorvejsoverhalinger, lyder den behagelig og afdæmpet. Og som i Up er det vanskeligt at argumentere for den kraftigere variant med 75 hestekræfter.

Danske Citigo-modeller bliver alle såkaldte Green Tec-varianter, med stop-start, genbrug af bremseenergi, særlige dæk og sænket karrosseri. Resultatet: 2,0-2,5 km længere på literen end den normale version og end VW Up.

Ligheden betyder også, at der er sparet de samme steder: kun to luftdyser, bagruder der kun kan åbnes på klem, hovedstøtter, som ikke kan justeres, og – mest irriterende – højre forrude, der ikke kan betjenes fra førerpladsen. Som Up er Citigo en firepersoners bil – men med anstændig plads til to voksne på bagsædet.

Nettet i bagagerummet er farvet og kan holde styr på småting.Prisen på Citigo er en afgørende faktor for at vælge bilen frem for Up. Men den danske Skoda-importør havde ved Motors deadline stadig ingen priser klar. Differentiering som fire års garanti på Citigo kommer næppe på tale.

Skoda Citigo lanceres første weekend i juni som tredørs, mens den vigtige femdørs må vente til efter sommerferien.