Motor mener: DS5 følger flot op på Citroëns nye modellinje med biler, der tiltaler folk, der vil have noget særligt.

Selv om salget af de helt små og billige biler fylder godt i statistikken, så er der stadig mange, der vil have en bil med udstråling, der kan afspejle en bilglad personlighed.

Indvendigt er instrumentboret et studie værd, og der er mange lækre detaljer, der kan tilfredsstille den kræsne. Bemærk rattets form forneden.Sådan en bil er den nye Citroën DS5. Den fortsætter linjen fra de populære DS3 og DS4, der med overraskende store salgstal har formået at grundlægge en helt ny dimension af Citroën.

Den nye DS5 er ikke som man kunne tro bygget over C5, men er derimod sin egen. Platformen er hentet fra den store Grand C4 Picasso, og selv om bilen indeholder mange sjove Citroën-gimmicks, er affjedringen traditionel med stålfjedre.

Men så holder det traditionelle også op. Inde bag rattet mødes man af et interiør, der sender tankerne i retning af et flycockpit – i hvert fald, hvis man vælger udgaven med tre små ruder i taget og et helt batteri af kontakter foroven.

Fra forlygterne til forruden går denne kromlist, der er med til at understrege, at DS5 er en særlig bil. Nogle elsker designet, mens andre vrænger på næsen, men anderledes er det under alle omstændigheder.Rattet minder også om noget fra en flyvemaskine, idet den nederste del af rattet er helt flad. Instrumenterne er digitale, og man kan vælge blandt flere forskellige visninger.

DS5 er altid forsynet med fire sidedøre, og pladsen er god både for og bag. Bagagerummet er ikke bilens stærke side, men det rummer 453 liter (325 liter i Hybrid4), og det går an for de flestes vedkommende.

Køreegenskaberne er sportslige, og undervognen er helt klart i den hårde og ukomfortable afdeling. Det plejer Citroën at gøre bedre, men denne gang har komfortafdelingen tabt til sportsafdelingen, og det er synd.

DS5 får æren af at være første hybridbil fra Citroën i form af topmodellen Hybrid-4, der kombinerer en toliters dieselmotor på 163 hk med en elmotor på 37 hk, så de i alt kan levere 200 hk.

I udgaven med tre ruder i taget findes et batteri af knapper der styrer afskærmningen og head-up display. Den røde SOS-knap virker ikke i Danmark.Dieselmotoren trækker på forhjulene, mens elmotoren trækker på baghjulene. Strømmen til elmotoren kommer fra et indbygget batteri, der lades op, når man bremser, og når man kører ned ad bakke. Man kan kun køre fire km på ren el, men ved at kombinere de to motorer under kørslen, kan man få bilen til at køre hele 26,3 km pr. liter.

Vi har prøvet bilen med denne teknik, og den er rigtig rar at køre. Ikke mindst er gearskiftene fra den selvskiftende gearkasse bløde, idet elmotoren fastholder fremdriften, mens der skiftes gear.

De øvrige motorvarianter trækker kun på forhjulene og er kendte fra Citroëns øvrige modeller. Her har vi prøvet udgaven med 200 hk, og motormæssigt klæder den fint bilen, men desværre findes den kun med manuelt gear. Automatgear er derimod standard på udgaven med 1.6-liters turbomotoren med 155 hk.

Citroën DS5 kan leveres i tre udstyrsniveauer, og til topudstyret kan man bestille eljusterbare sæder med håndsyet læderindtræk, hvor også instrumentbordet er beklædt med læder.

Citroën DS5 er en selvstændig bil med avanceret design og imponerende teknik.Head-Up-display viser hastigheden og andet ved forruden, og et kamera sørger for, at der blændes ned for det lange lys, når man møder modkørende. Derudover kan man få indbygget navigation, men som altid er priserne noget pebrede på grund af de høje danske afgifter.

DS5 er en flot alternativ bil for dem, der ikke vil have Audi, BMW eller Volvo. DS5 er i Danmark i april næste år til priser fra lige omkring 400.000 kroner.

Af Søren W. Rasmussen