Bemærk: Denne nyhed er over et år gammel, og derfor kan visse af
oplysningerne være forældede.

VW skærer i kæde-kulance

Volkswagens 1.4 TSI-motor. Foto: Volkswagen

For et år siden erkendte den danske importør af Audi, Skoda, Seat og VW, at der kunne være fejl på taktkæder på 1.2- og 1.4-motorerne. Dengang tilbød importøren en fuldt dækkende kulance, men nu ændrer importøren kurs og dækker biler, der er op til syv år gamle og har kørt under 250.000 km.

Da den danske importør af Audi, Skoda, Seat og VW, Semler A/S, sidste år erkendte fejl med bilernes taktkæde, tilbød mærkerne fuld kulance på alle modeller, der var berørt af fejlen.

Problemet omfatter biler med 1.2- og 1.4-benzinmotor, hvor der kan ske det, at kæden kan slides og strække sig, og bliver den for lang, kan det medføre motorhavari.

SE OGSÅ: Populære motorer har kædeproblemer

Nu et år senere bliver kulancen skåret ned til biler, der er op til syv år gamle og har kørt under 250.000 km. En forudsætning for at få kulancen er, at bilen er serviceret efter fabrikkens forskrifter, samt at bilen oprindeligt er solgt i Danmark.

Ny målemetode

Problemet med de fejlramte kæder er tilsyneladende så omfattende, at Volkswagen nu har udviklet værktøj, så det nemt kan testes, om en bestemt bil har problemet. Foto: VolkswagenAlle ejere af modeller, som er berørt af fejlen, blev tilbudt at få undersøgt motoren på et mærkeværksted. Hidtil har der ikke været noget måleudstyr til at kontrollere kædeforlængelse, men det er der nu. Hidtil har man benyttet en metode, hvor man startede motoren og efter fem minutter lyttede man efter kædestøj. 

Volkswagen har siden udviklet nyt måleudstyr (billedet til højre), hvor mekanikeren kan måle, hvor meget kæden er slidt og har strakt sig. Dermed kan det ud fra parametre fastsat af fabrikken afgøres, om kæden skal skiftes.

FDM: Rimelige vilkår

FDM har holdt løbende møder med Volkswagen-importørens teknikere og været i kontakt med de medlemmer, der har haft taktkædeproblemer. Den begrænsning på kulance, som VW indfører nu, synes FDMs Rådgivning er rimelig.

– Ved at yde kulance på biler, der er op til syv år gamle og har kørt op til 250.000 km, uden at stille krav om, at service skal udføres på mærkeværksteder, mener vi, at der er tale om en rimelig kulance. Også set i lyset af at ejere af ældre biler har haft et år til at få undersøgt, om der er fejl på deres taktkæde, siger Per Alkestrup, afdelingschef for FDMs juridiske og tekniske rådgivning.

Samme biler er i farezonen

I sommeren 2014 erkendte de fire mærker, at der i Danmark havde været 1.400 biler, der var berørt af fejlen. I dag vil VW-gruppen ikke udlevere tal for, hvor mange biler der har fået udført reparationer.

Siden sidste sommer er der ikke tilkommet flere modeller, der har haft problemer med kæderne. Derfor er listen herunder stadig den aktuelle liste over modeller, der kan have problemer med taktkæden.

Listen over biler der kan være berørt af fejlen

 

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

6 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Klaus Kolmos Pe...
#6AutoBild giver her en letforståelig gennemgang af problemerne relateret til taktkæden og dets årsager.

To hovedårsager er fejl på kæden og fejl på kædestrammeren. Dertil et problem på "Nockenwelleversteller" og et muligvist men ikke afklaret forhold om oliens betydning.
http://www.autobild.de/bilder/tsi-motorschaeden-vw-erweitert-kulanz-3413...
Dette ser altsammen ud til at være erkendt af VW i Tyskland.
Hvorfor taler vi så i det hele taget om kullance, når der er tale om kendte og veldokumenterede fejl ved produktet?
Det gode for brugtkøbere er dog, at vi nu ved, hvad vi skal undersøge og evt. få lavet.
Rediger
 |  Skrevet af: Kim Hermann
#5Tak - det bliver dog ikke nødvendigt med yderligere assistance, i hvert fald ikke i denne sag.

På baggrund af jeres henvendelse har importøren haft fat i værkstedet, og nu får vi sjovt nok udskiftningen foretaget helt U/B.

Det er nu anden gang, at FDM har hjulpet mig og været udslagsgivende for, at retfærdighed sker fyldest i en sag.

Stor ros og tak til FDM!!! Hvad skulle vi gøre uden jer.
Rediger
 |  Skrevet af: Mads Bregenov-P...
#4Kære Kim Hermann

Da din bils alder og km-tal ligger indenfor den grænse, hvor den danske importører yder fuld kulance på kæde-problemerne, burde du være dækket. Vi har på baggrund af dit indlæg derfor været i kontakt med importøren, som svarer, at det naturligvis også er tilfældet, og at hele reparationen dækkes 100 procent af dem.

Har du yderligere spørgsmål eller brug for hjælp, er du som FDM-medlem altid velkommen til at kontakte vores rådgivning på 70 13 30 40.

Med venlig hilsen
Lone Otto
Afdelingsleder, FDM teknisk rådgivning
Rediger
 |  Skrevet af: Kim Hermann
#3Når nu Semler yder "fuld kulance" på biler op til 7 år / 250.000 km, hvorfor skal jeg så selv til lommerne? Jeg har lige fået konstateret problemet på min Octavia fra november 2009 ( = 6 år gammel), der har kørt ca 175.000 km. Værkstedet "tilbyder" at tage udskiftningen på kulance fra Semler, men forlanger, at jeg selv skal betale 30% af arbejdslønnen. Det kan da ikke være rigtigt! Fuld kulance må da være, at udskiftningen sker uden omkostninger for mig. Er det værkstedet, der forsøger at tage r.... på mig eller hvad? Hvad siger FDM og hvad er andre medlemmers oplevelser?



Det skal lige tilføjes, at alle serviceeftersyn + andre ting der har været i bilens levetid, er foretaget / udbedret på samme værksted.
Rediger
 |  Skrevet af: Debbie Hedegaard
Quoting: Jørgen Dybro
#2Kære Quoting: Jørgen Dybro

Jeg har fået dette svar til dig fra vores seniortekniker Jørgen Jørgensen:

Kulance er en ydelse, som en bilimportør/forhandler kan vælge at tilbyde på fejl som opstår efter at garantiens udløb. Det er individuelt, hvornår kulance tilbydes. Udgangspunktet er typisk, at kulance tilbydes den loyale kunde, som har købt og fået sin bil serviceret hos det pågældende bilmærke. Man kan sige, at kulance er efter ”noget for noget” princippet.

I tilfældet med knastakselkæderen er det den danske importør, der afholder kulanceomkostningerne. Man har valgt kun at tilgodese de kunder som har handlet bil hos en af deres forhandlere. Det er altså biler, hvor importør og forhandler har haft en fortjeneste ved at sælge bilen, der bliver belønnet med kulance.

Du er som medlem af FDM altid velkommen til at kontakte os. Har du brug for yderligere, er du velkommen til at skrive til os her:

http://www.fdm.dk/kundeservice/fdm-raadgivning

Med venlig hilsen

Debbie Hedegaard, webredaktør
Rediger
 |  Skrevet af: Jørgen Dybro
#1Synes da det er urimeligt, at bilen skal være købt i dk fra ny - kan ikke se hvad det har af betydning for evt kulance...? Hilsen fra en tidligere ejer af en importeret....

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr