VW sælger bil via net og Mobile Pay

Nethandel med biler har været omtalt i årevis. Men nu kaster VW sig ud i det – indtil videre med Up, der fås under beløbsgrænsen for online-betaling. FDM finder, at fortrydelsesretten håndteres problematisk.

En Up kan nu vælges - med begrænsninger - og købes på en hjemmeside. Dump fra VW's hjemmeside
Bilist

Er tiden moden nu? Det tror VW, der på europæisk plan – også i Danmark – kaster sig ud i et forsøg med at sælge den lille Up på nettet.

 

VWs metode lægger op til, at det kan gøres stort set lige som nemt som nethandel med andre varer. Bilens motor, udstyr og farver vælges på en særlig VW-hjemmeside, og kunden slutter med at vælge, hvilken forhandler, der skal udlevere bilen, samt at logge ind med Nem-ID. Det sidste skal ske for at få bilen rigtig indregistreret hos Skat.

 

Betalingen sker med Mobile Pay eller gængse betalingskort – VW har fået Nets til at hæve beløbsgrænsen fra 100.000 til 150.000 kr. Ti dage senere kan bilen hentes hos forhandleren.

 

'Forbrugerne er modne til det'

- Vi tror, at danske forbrugere er modne til det nu, og at vi kan tiltrække nye målgrupper, som ikke normalt besøger en bilforretning søndag eftermiddag, siger Volkswagens danske direktør, Ulrik Drejsig.

 

Som ved anden nethandel bliver der hos VW 14 dages retur- og fortrydelsesret. Dog siger VW, at leveringsomkostningerne på 3.880 kr. ikke refunderes, samt at der fratrækkes 1,50 kr. pr. kilometer, bilen eventuelt har kørt.

 

FDM: problematisk fortrydelsesret

FDM mener, at VWs tilgang til fortrydelsesretten er problematisk og ikke i overensstemmelse med loven. Forbrugeraftaleloven giver ikke mulighed for, at den erhvervsdrivende kan fratrække leveringsomkostningerne.

 

 

- Man kan ligeledes heller ikke sætte en fast takst for kørte km. Forhandleren kan alene kræve den reelle værdiforringelse, som i princippet kan være såvel støre som mindre end 1,5 kr./km. Dertil kommer, at forbrugeren sandsynligvis har ret til en vis prøvekørsel, uden at det koster noget, siger advokat i FDM, Abid Khan.

 

Kinesere vil gøre det samme

Med sin nethandel af Up, kommer VW det nye kinesisk-svenske bilmærke Lynk & Co i forkøbet. Når det mærke lanceres i Europa i 2018, bliver det som udgangspunkt som ren nethandel, dog med et antal udstillingscentre og fysiske forhandlere som supplement.

 

Da Kia gjorde sit indtog i Danmark for 20 år siden, var det med et andet, simpelt koncept: bestil din bil og sammensæt den hos en af få forhandlere og hent den selv nogle måneder senere i Fredericia. Konceptet blev dog hurtigt opgivet.

 

Den nuværende administrerende direktør for Kia Import Danmark, Mogens Lyngsø, er også overbevist om, at tiden er moden til nethandel med biler:

 

- Det afhænger af produktet, og langt fra alle bilkøbere vil gøre det, men en pæn stor gruppe er klar til det, siger Kia-direktøren, der mener, at den udbredte brug af privatleasing er med til at bane vejen.