VW Polo den sjette bliver voksen

VW Polo i sjette generation fik verdenspremiere 16. juni. Foto: VW

VWs gamle, men storsælgende mini får en gennemarbejdet ny efterfølger til vinter. Den nye Polo får vildt vokseværk i dimensioner og teknologi.

Udviklingsdirektør Frank Welsch præsenterer den nye Polo. Bilen er vokset markant - otte cm i længde og ni cm i akselafstand. Foto: VWMiniklassens klassiker er kampklar i en ny generation. Det var også på tide.

Den nuværende Polo er en ældre spiller med otte år på bagen. Det er en høj alder for en bil. Men alderen har ikke tynget særligt – Polo er i Danmark den tredje mest solgte – 3.200 styks i årets første fem måneder.

Klar til november - sammen med ny konkurrenter

Når Polo 6 ankommer til Danmark til november, bliver det i kølvandet på en flodbølge af andre nye minier: Ibiza, Rio, Yaris, Fiesta og C3. Fabia og i20 følger kort efter.

Designet er frisket op og i VWs skarpskårne stil. Men Polo er stadig til den konservative side.

SE OGSÅ: Spansk minibil har store ambitioner

Polo vokser markant – otte cm i længden og ni cm i akselafstand. Det er præcis det samme som Seat Ibiza, og det betyder rigtig fin plads i kabinen.

Også bagagerummet har fået et solidt nøk opad, til 351 liter – 25 procent mere end før. Også her svarer det til Ibiza, som dog ligger fire liter foran.

GTI-versionen er fået lidt kraftigere motor. Nu har den 200 hk.Helt ny platform

Også når det gælder teknologi, tager Polo et tigerspring fremad – akkurat som Ibiza lige har gjort. Begge baserer sig på Volkswagens ny A0-platform, en miniudgave af koncernens MQB-arkitektur.

Det betyder ankomsten af automatisk nødbremse i den avancerede udgave, blindvinkelalarm, otte tommer midterskærm, fuldt digitalt instrumenthus i form af koncernens helt nye ”Active Info Display”, justerbar sportsundervogn, adaptiv fartpilot og LED-forlygter.I kabinen kan kunderne vælge mellem 17 farver til instrumentbordet. Otte tommer skærm er standard i Danmark.

Fra 75 til 200 hk

Motorprogrammet vil som sædvanlig spænde vidt – fra 75 hk trecylindret 1.0 MPI til 200 hk 2.0 TSI i GTI-versionen. En interessant nyhed til foråret 2018 er 1.5 TSI med cylinderfrakobling og 150 hk.

Den danske importør har allerede en ’startpris’ klar: 164.000 kr. for en 75 hk Trendline. Otte tommer skærm er standard i alle udgaver.

Polo fås med fuldt digitalt instrumenthus. Som første VW-model er det i en ny ”Active Info Display”-version.

SE OGSÅ: VW Arteon - den sexede Passat

 

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

2 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Torben Arent
Quoting: Bent Hummelgaard
#2Jeg har været igennem VWs 22 siders pressemeddelelse, men det fremgår desværre ingen steder, hvilken type den syvtrins DSG-gearkasse er af.

Torben Arent,
journalist,
Motor
Rediger
 |  Skrevet af: Bent Hummelgaard
#1Hej,
Er meget interesseret i den nye Polo GTI med DSG. Dog KUN hvis VW har skiftet deres stadig fejlbehæftede og ustabile 7 trins dq200 gearkasse ud med den nyere model med vådkobling. Kan I svare mig (og jeg ved en hel del andre entusiaster) på om det er tilfældet !!
Hilsen
Hummelgaard

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen