VW-ejere kan tjekke bilens helbred på mobilen

VW Danmark lancerer som de første  herhjemme en dongle, som gør det muligt for bilejerne at bilens sundhedstilstand.

Danske VW-ejere får nu tilbudt at få installeret en såkaldt dongle i bilen. Den gør det muligt for bilejeren løbende at overvåge bilens sundhedstilstand via smartphonen. Ambitionen er, at opkoble 100.000 bilejere inden for to år. Et gennemarbejdet projekt, mener FDM, men understreger forbrugernes ret til egne data.

Hvordan har bilens batteri det? Hvor meget benzin er der på tanken, og hvad er bilens generelle sundhedstilstand? Alt sammen informationer VW-ejere nu har mulighed for at have med i lommen, på farten eller jobbet.

VW Danmark lancerer nu konceptet Min Volkswagen, hvor VW-ejere af modeller fra 2008 og frem har mulighed for at få monteret en dongle i bilen, som via en tilhørende  giver dem mulighed for at overvåge bilens sundhedstilstand. Som de første herhjemme er VW Danmark nemlig klar med en egenudviklet dongle med tilhørende app til smartphone. Donglen, der er et stykke elektronik, monteres bag bilens OBD-port og sender data via et SIM-kort. Et klistermærke på bilens B-stolpe markerer, om donglen er installeret.

LÆS OGSÅ: Donglerne vil køre med i din bil

’Min Volkswagen’ hedder løsningen, der om kort tid vil blive tilbudt danske VW-ejere med biler fra 2008 og frem. Bag systemet står selskabet Connected Cars, der ejes af Semler Gruppen, som også er den danske Volkswagen-importør.

LÆS OGSÅ: Hvad betyder connected cars?

Dermed ser VW Danmark ud til at løbe med titlen som first movers i kampen om at installere dongle-teknologi i danskernes biler og udnytte de data, nyere biler allerede i dag genererer.

Ringer selv efter hjælp

Med Min Volkswagen kan bilejerne via deres smartphone løbende overvåge bilens tilstand, position, og om den eksempelvis er låst. Samtidig vil det være muligt for VW at sende meddelelser til ejeren, hvis der er behov for udbedring af fejl, tid til service, eller at batteriet er ved at være fladt.

Systemet giver også mulighed for, at VW’s værksteder vil kunne udlæse og diagnosticere fejl på den enkelte bil og afgive et tilbud på evt. reparation, mens de har ejeren i røret.

Derudover kan systemet selv tilkalde vejhjælp. Involveres bilen i et uheld, bliver der automatisk genereret en skadesrapport med bilens nøjagtige GPS-position, antal passagerer i bilen, hvor mange og hvilke airbags, der er gået, og med hvilken kraft, bilen er kollideret. Rapporten sendes elektronisk til Dansk Autohjælp, som herefter kontakter alarmcentralen, inden de selv rykker ud til stedet.

LÆS OGSÅ: Skal bilproducenterne virkelig eje dine data?

Ambition om 100.000 tilmeldte

Ifølge VW Danmark bliver det gratis at få Min Volkswagen installeret, ligesom man ikke binder sig til noget. Fortryder man, kan man til hver en tid afmelde sig og få alle ens data slettet. Desuden slettes alle data ved ejerskifte.

Ambitionen er at få 100.000 VW-ejere ombord inden for de næste to år. Og selvom donglen er udviklet til VW-modeller, vil den med få ændringer også kunne installeres i Volkswagens øvrige bilmærker som Audi, Skoda og Seat. Et godt bud vil være, at det sker i løbet af efteråret.

”Der er fuld fart på digitaliseringen af verden omkring os. Vi har valgt at digitalisere kundernes biler for at give dem en bedre kontakt med deres bil og værksted. Vi mener, det giver bilejerne en bedre tryghed og mere convenience i deres bilejerskab. Det har været helt afgørende for os at lave noget, der skaber værdi for vores kunder,” siger direktør i VW Danmark, Ulrik Drejsig, som kalder investeringen i den nye dongle for ”betydelig”.

LÆS OGSÅ: Så meget sladrer din bil om dig

Vil tilbyde forsikring

VW Danmark lægger dog ikke skjul på, at man ser flere muligheder i systemet end blot overvågning af bilens dagsform. Allerede fra næste år er planen at begynde at integrere 3. part i Min Volkswagen. Det kunne eksempelvis være at tilbyde bilforsikringer og andre rabatordninger. Et skridt, der vil kræve yderligere tilsagn for bilejerne.

LÆS MERE : FDM mener: Donglerne vil køre med i din bil

”Som FDM har fået ’Min Volkswagen’ præsenteret, virker det som et gennemarbejdet projekt. Vigtigst er, at det er frivilligt, om man vil have det, og at man har adgang til sine data og nemt kan bede om at få dem slettet igen. Der er ingen tvivl om, at der er en høj grad af convenience og fordele i det for den enkelte bilejer. Omvendt skal man ikke være blind for, at det for VW også handler om at fastholde og skabe en bedre kontakt til stor kundegruppe, som i dag ikke nødvendigvis kører på et autoriseret VW-værksted,” siger juridisk konsulent i FDM Dennis Lange og tilføjer:

”Der, hvor vi kan være bekymret, er, når man begynder at inddrage tredjeparter som eksempelvis forsikringsselskaber. Også selv om det kræver et ekstra tilsagn fra bilejerne. Der er et kæmpe potentiale i de data, biler i dag generer, og vi kan godt være bekymret for, hvordan de bliver hånderet, hvem der får adgang til dem, og hvad de bliver brugt til. Det er derfor, FDM og de øvrige europæiske bilklubber har lanceret kampagnen My Car My Data for netop at sikre, at data ikke bruges til at begrænse konkurrencen, og at forbrugerne stadig har adgang til og ejerskab over deres egne data.”

LÆS OGSÅ: Tema om My Car My Data

Min Volkswagen virker i 52 lande.

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

9 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Mads Bregenov-P...
#9Hej Steen #8
I følge FDMs oplysninger vil donglen med få ændringer også passe i Audi, Skoda og Seat. Det vil derfor være nærliggende at tro, at Min Volkswagen også kommer til de nævnte bilmærker. Vores bud er, at det vil ske senere på året, men som nævnt er det kun et bud. For et mere præcist svar henviser vi til Volkswagen Danmark.

Mvh
Mads FDM presse
Rediger
 |  Skrevet af: Steen Larsen
#8Ifølge artiklen kommer den også til Audi,Skoda og Seat. En forespørgsel hos Skoda var svaret, "at det ikke er muligt, i biler der ikke er født med det" ????
Har FDM andre oplysninger?
( PS ! det var en lokal forhandler )
Mvh
SteenLars
Rediger
 |  Skrevet af: Henrik Dantved
#7"Ser ud til at VW er first movers " - Spøjs artikel når man allerede kan købe "Telia Sense Car" til de fleste biler tilbage til 2001. Og når vi taler fabriksmonterede løsninger , har min 3 år gamle Volvo V60 "on call " hvor appen har integration til min kalender, kørebog, spejling af instrumentbræt, fjernstart for afkøling af kabine , GPS integration etc etc og jeg var bestemt ikke "first mover " hos volvo for 3 år siden
Rediger
 |  Skrevet af: Kim H Jensen
#6Som Anders Ryberg skriver, så er Mercedes Me adapteren en eftermonteret dongle, som plugges i OBD porten.
Dertil har de en app som kan dræne batteriet i ens mobiltelefon på rekordtid.
Rediger
 |  Skrevet af: Brian Dalby
#5VW har også selv CarNet, som også findes i de øvrige mærker under andre navne, og dette er integreret i bilen.

Der har også tidligere været noget der hed VW Connect, jeg kan dog ikke finde det mere, men det var en OBD, som jeg formoder kørte over Bluetooth til mobilen.

Forskellen til denne er at dette er et 2G GSM modul, som er på nettet konstant, og derfor ikke er afhængig af at være koblet på en mobiltelefon. Dette gør det også til en forsikringsgodkendt GPS tracker :-)
Rediger
 |  Skrevet af: Jes Nyhus
#4Mht. Mercedes-Benz (har ikke selv MB): Jeg forstået me således, at me-adapteren via Bluetooth sender til brugerens mobiltelefon, der (underforstået) er i bilen og på den måde skaber forbindelse til omverdenen? Har jeg misforstået det?
Rediger
 |  Skrevet af: Anders Ryberg H...
#3Mercedes Me kan også eftermonteres i ældre modeller, nogle helt tilbage til 2002. Jeg har fået det eftermonteret (gratis) i min C-klasse fra 2013, også via bilens ODB port. Der er tale om præcis samme system som VW nu lancerer, men først er de altså ikke :-) Mereceds ME indeholder også SOS, service, automatisk kørebog, benzinforbrug, batteri overvågning m.m.
Rediger
 |  Skrevet af: Mads Bregenov-P...
#2Hej Michael #1
Det er korrekt, at Mercedes-Benz m.fl. har haft både eCall og på anden vis været connectet gennem længere tid. Der er dog tale om fabrikmonteret udstyr.
Som vi skriver, er der her tale om, at VW Danmark vil tilbyde at installere en dongle i ældre bilmodeller, med de muligheder, der er beskrevet i artiklen. Det er de de første til herhjemme.

Mvh, Mads, FDM
Rediger
 |  Skrevet af: Michael Busch A...
#1"Som de første her hjemme". Det er VW nu IKKE. Mercedes har da haft det system i måneder om ikke år !!!! "Mercedes Me Connect". Med aut opkald ved ulykker og SOS knap og tracking osv osv

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen