Tysk ’redning’ af diesel rammer danske biler

850.000 Audi’er, tre mio. Mercedes-biler, modeller fra VW og Porsche samt formentlig andre mærker skal have ny software for at svine mindre. Det gælder tilsyneladende også biler i Danmark. Det er en del af en stor tysk plan om at ’redde’ dieselmotoren. FDM følger sagen tæt men venter endnu med at anbefale opdateringen til bilejerne.

En ny, gigantisk indkaldelse af dieselbiler er på vej. Den lader til at blive frivillig og gratis for bilejerne.

Audi vil opdatere motorstyringen i 850.000 europæiske biler, og Mercedes-Benz er tilsyneladende oppe på tre mio. biler i Europa. Andre mærker kan også blive omfattet.

'Red dieselmotoren'

Den nye diesel-aktion er tilsyneladende forløber for en bemærkelsesværdig tysk ’Zukunftsplan für Dieselantriebe‘, altså en national plan for at give dieselmotorer en fremtid. Den tyske stat og de tyske bilproducenter står bag planen, som ventes fremlagt i begyndelsen af august. Målet er at reducere NOx-udledningen fra bilparken med 20 procent.

Aktionen kommer i slipstrømmen på Volkswagens store dieselskandale og flere tyske byers planer om et delvist forbud mod kørsel i dieselbiler på grund af til tider høj luftforurening.

Dieselbiler anses af mange bilproducenter for en god løsning på kort og mellemlang sigt, da dieselbiler udleder mindre CO2 end benzindrevne.

Audis og Mercedes' indkaldelse

Audis indkaldelse gælder seks- og ottecylindrede dieselmotorer af såvel euro 5- som euro 6-miljøstandard. Motorer findes også i nogle VW og Porsche-modeller.

SE OGSÅ: Audi havner i NOx-søgelys

Daimlers indkaldelse er væsentlig større. Den omfatter flere end tre mio. biler, primært Mercedes-Benz, og dermed er nærmest alle nyere Mercedes-modeller med fire- og sekscylindrede dieselmotor omfattet.

Uklart om der er snydt

Det er uvist, om der ligger nogen form for snyd eller lige lovlig kreativ fortolkning af miljøkravene bag. To af Mercedes’ dieselmotor-familier er for nylig beskyldt for at forurene ulovligt.

Daimler afviser snyd. Daimler-chef Dieter Zetsche begrunder den store indkaldelse med et ønske om at genskabe tilliden til dieselmotoren.

SE OGSÅ: Daimler anklages for snyd med udledning af skadestoffer

BMW har afvist problemer med dets motorer, men vil tilsyneladende alligevel tilbyde en miljø-opdatering. Den tyske plan for miljø-forbedring vil muligvis også omfatte ikke-tyske bilproducenter.

FDM følger sagen tæt

FDM er i kontakt med de danske importører fra de berørte mærker for at få afklaret, præcis hvilke biler der er omfattet af de frivillige indkaldelser. Særligt vil FDM være opmærksom på, hvilke eventulle negative konsekvenser der kan være for bilerne med hensyn til brændstofforbrug, ydelse og holdbarhed, hvis ejerne tager imod opdateringen.

Indtil der er klarhed over det, vil FDM ikke anbefale bilejere, at tage imod evt. tilbud om at lade deres bil opdatere.

Alene indkaldelsen i Tyskland ventes at koste 15 mia. kr. Udgiften skal bæres af bilproducenterne.

Volkswagen nået to tredjedele

Volkswagens omfattende opdatering af 8,5 mio. europæiske, firecylindrede dieselmotorer har nu passeret de 5,5 mio. biler, oplyser nyhedsbureauerne Reuters og Bloomberg.

SE OGSÅ: Tema om dieselskandalen

 

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

2 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Christian Autzen
#2I morgen onsdag den 2. august 2017 har den tyske bilindustri og den tyske regering et stort fælles møde om hele (den tyske) dieselskandalen - med forventning om, at der indgås en aftale om en løsning.

Software-opdateringen kan kun fjerne maksimalt 50 % af forureningen, ellers bliver motoren beskadiget/ødelagt, og derfor kan en sådan politisk løsning næppe kun være en software-opdatering.

Der tales også om, at der kun kan findes en løsning på euro5 og euro6 dieselmotorer, og for ældre motorer tænkes så på en mulighed for en økonomisk skrotteplan for disse ældre motorer.

Hilsen
Christian
Rediger
 |  Skrevet af: Christian Autzen
#1Den tyske TV station ARD havde fredag aften, den 28. juli 2017, en ARD Ekstra udsendelse om denne redningsplan - herunder tillige en afgjort retssag om diesel kørselsforbud i Stuttgart.

Generelt var der ikke den store begejstring i udsendelsen for en software-opdatering, som generelt ikke løser de problemer, som diesel drevne biler har i dag, og som næppe tilfredstiller de store tyske byer i forhold til et generelt stop for dieselbiler i bycentrene.

Se denne: http://www.tagesschau.de/thema/fahrverbot/

Danskere, som ønsker at købe ny bil, bør være meget opmærksom på disse forhold.

Software-opdateringen skulle sænke de skadelige udslip fra 15 gange for meget til 5 gange for meget (hvis jeg ellers hørte rigtigt)

Hilsen
Christian

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen