Den amerikanske elbil-producent Tesla er klar med sin næste model, der har fået det lidt intetsigende navn Model X.

Designerne har kælet for interiøret i Tesla Model X. I præsentationsmodellen er alt holdt i hvide og sorte farver, men mon ikke det bliver tonet lidt ned, når bilen går i produktion.Bilen, der blev afsløret på den internationale biludstilling i Detroit, er en såkaldt design-prototype, og det betyder, at den færdige produktionsbil ikke kommer til at adskille sig væsentligt fra den bil, der står i Detroit.

Mågevingedøre

Hvis det står til troende, vil Tesla Model X få en helt unik dørkombination, nemlig normale døre ved forsæderne og ladeport-store , såkaldte ”Falcon Wing”-døre, der som mågevingedørene på en Mercedes-Benz SLS åbner sig opad for at lette adgangen til de to bagsæderækker.

I modsætning til Mercedes’en ”knækker” Tesla Model Xs døre på midten, så de stort set ikke rager ud over bilens sider, når de står åbne.

Plads til syv

Instrumentpanelet domineres af den store 17-tommer farveskærm, hvorfra føreren kontrollerer alle bilens funktioner.Model X er en syvpersoners multibil. Som i lillesøster Model S er batterierne placeret som en flad batteripakke under gulvet, hvilket giver et helt plant gulv. Samtidig betyder den placering, at bilen har et overraskende stort bagagerum bagtil og et pænt stort stuverum fortil.

Tesla Model X bliver udstyret med en batteripakke på enten 60 eller 85 kWh. Elmotoren driver baghjulene som i Model S, men Model X vil også kunne fås med en elmotor til at drive forhjulene, så bilen bliver firehjulstrukken. I den konfiguration vil Tesla Model X accelerere fra 0 til 100 km/ på omkring fem sekunder, en præstation der er en sportsvogn værdig.

Tesla understreger da også, at Model X også får køreegenskaber som en sportsvogn, takket være det lave tyngdepunkt og det massive kraftoverskud.

Først til Danmark i 2015

Instrumentpanelet domineres af den store 17-tommer farveskærm, hvorfra føreren kontrollerer alle bilens funktioner.Tesla oplyser, at Model X går i produktion til næste år med de første leverancer på det amerikanske marked i andet halvår 2014. Lederen af Teslas skandinaviske importør, Esben Pedersen, var til stede ved præsentationen af Model X i Detroit, og overfor Motor udtrykte han håb om, at Tesla holder tidsplanen omkring introdktionen af den nye model:

- Holder planerne, får vi de første Model X til Danmark i begyndelsen af 2015, og det vil betyde, at vi får i hvert fald et lille års tid uden afgifter, siger han med henvisning til, at rene elbiler er fritaget for registreringsafgift i Danmark til og med 2015.

Model S senere i år

 Esben Pedersen fortæller videre, at man regner med at begynde leverancerne af Model S i år. Af konkurrencemæssige hensyn kan han ikke oplyse, hvor mange biler, der er solgt i Danmark.

- Men i forhold til vores størrelse er vi ganske godt med, smiler han og fortæller samtidig, at Tesla i øjeblikket leder efter et sted i Københavnsområdet, hvor firmaet kan etablere sit første danske servicecenter.

- Vi har en målsætning om, at kunderne maksimalt må have 120 km til nærmeste servicepunkt, siger han.

Tesla håber at være på plads med det nye servicecenter inden sommerferien.