Meld dig ind i dag 1 års medlemskab inkl. 1 bilsyn 649 kr.

Scandlines’ dobbeltdækker sejler ind i ny forsinkelse

M/F Berlin har været ignnem en gigantisk ombygning. Foto fra juni 2015. Foto: Scandlines

I januar forventede Scandlines, at den første af to nye kæmpefærger ville være klar på Gedser-Rostock-ruten inden påske. Nu bliver det tidligst sidst i april.

Det blev heller ikke til påsken, at Scandlines to nye dobbeltdækkerfærger kunne indsættes på Gedser-Rostock-ruten.

I rækken af næsten uendelige forsinkelser må Scandlines meddele, at det første skib, M/F Berlin, først kan forlade værftet på Fyn midt i april. Derefter skal færgen gennem fem dages prøvesejlads.

Ingen forklaring på forsinkelse

Apteringen af M/F Berlin er nu afsluttet, og Scandlines viser for første gang billeder fra færgens passagerområder. Foto: Claus Lillevang, ScandlinesScandlines siger i den seneste pressemeddelelse, at ”Testprogrammet forløber planmæssigt”, men ifølge den forrige melding fra rederiet fra 15. januar var planen at indsætte den første færge inden påske. Scandlines giver ingen forklaring på, hvorfor indsættelsen nu er udskudt endnu en måned.

Den nyeste melding giver dog håb for passagererne på ruten, om at den nye færge med dobbelt så stor kapacitet som de gamle, kan være i almindelig drift inden højsæsonen.

Anden færge efter sommerferien

Færge nr. to, M/F Copenhagen, vil være klar i ”sensommeren 2016”, oplyser Scandlines.

Rederiet har til en vis grad garderet sig mod børnesygdomme. ”For at sikre en stabil overgang og fortsat at kunne følge med trafikudviklingen” vil Scandlines beholde den ene af de gamle færger, M/F Kronprins Frederik, som skal benyttes som afløserfærge på både Gedser-Rostock og Rødby-Puttgarden.

Ingen backup i sommerferien

Den anden af de gamle færger, M/F Joachim, er solgt til Grækenland fra maj. Det betyder formentlig, at der ingen backup-færge findes, hvis M/F Berlin får problemer fra indsættelsen i april og til den anden nye færge kommer i sensommeren.

De to nye færger skulle oprindelig have været taget i brug i foråreet 2012, så forsinkelsen når op på præcis fire år. 

 
 

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

1 kommentar

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Carsten Münzberger
#1Imponerende som Scanlines fortsat er "uheldige" med deres beslutninger om nybygninger og renoveringer. De gamle dyder fra DSB tiden har åbenbart sat sig dybe spor, så man får stadig ikke leveret det man bestiller, og man får det heller ikke leveret til tiden. DSB har problemer med togsæt der nærmest er ubrugelige, og som man åbenbart har opgivet at sætte i drift, og Scanlines har problemer med færger der leveres fire år for sent, og som endnu ikke er godkendt til sejladsen. Måske vi skulle have udskuftet de uduelige bestyrelser i disse privatiserede virksomheder, for de har tydeligvis ikke styr på forretningen.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr
VIND
MED FDM

TEST OG VIND

Er du en fremtidssikret bilist?

LÆS MERE