Alt imens det højspændte drama om Saab Automobiles fremtid er på vej ind i sidste fase, har det svenske mærke (og General Motors) solgt den gamle 9-5-model til Kina.

Produktionsværktøjerne fra den nuværende 9-5 vil blive sejlet til Kina, så snart det sidste eksemplar af 9-5 stationcar er rullet af samlebåndet om nogle få uger.

Det er firmaet Beijing Automotive, BAIC, der har købt værktøjer og maskiner, og det mellemstore kinesiske bilfirma vil få besøg af Saab-specialister, der skal hjælp med at integrere Saab-teknologien ind i BAICs modeller.

Den gamle Saab 9-5 udgår om få uger af produktion i Trollhättan, Sverige. En gang næste år genopstår det meste af bilen i Kina.Den kinesiske svensker vil formentlig være genkendelig som en Saab, men bl.a. fronten ændres givetvis, og bilen kommer ikke til at bære Saab-navnet, men skal sælges som et BAIC-mærke.

Beijing Automotive har for halvandet år siden vist en konceptbil kaldet Beijing, men bilen er stadig ikke blevet til virkelighed. Den havde omtrent samme størrelse som Saab 9-5.

Ud over 9-5 sælges "nogle", men åbenbart ikke mange teknologier fra den nuværende 9-3.

Det menes, at Saab har fået én mia. kr. for handlen - penge der falder på et meget tørt sted. 

9-5 skal bruges til nyt kineser-mærke

Beijing Automotive fremstiller Mercedes-Benz, Jeep og Hyundai sammen med de respektive mærker, men har ikke et eget mærke. Det har firmaet dog ambitioner om at opbygge nu, og hertil kan Saab 9-5 bruges.

På samme måde har Shanghai Automotive købt Rover og MG og sælger nu den gamle Rover 75 som Roewe 750 og MG7.

BAIC var partner med svenske Koenigsegg, der skulle have købt Saab, og BAIC er stadig med i de nye forhandlinger om at overtage selve Saab-firmaet.
 

Af Torben Arent