Så høje er færdselbøderne i Europa

En ærgerlig bøde kan hurtigt tynge familiens feriebudget, viser bødeoversigt.

Det kan være dyrt at få en ’hilsen’ med hjem fra sommerens kør selv-ferie. FDM har lavet en oversigt over, hvor høje bøderne i Europa er. Også motorvejsmærker kan være dyre at glemme.

En lidt for tung speederfod, en glemt sikkerhedssele eller en ulovlig overhaling er ikke bare farligt. Det kan også hurtigt komme til at tynge familiens feriebudget. Flere europæiske lande har som i Danmark nemlig høje bøder for en lang række trafikforseelser.

Det viser en oversigt over bødetakster for en række trafikforseelser i 34 europæiske lande, FDMs tyske søsterklub ADAC har lavet. 

Eksempelvis risikerer man i populære ferielande som Frankrig og Italien en ’hilsen’ på henholdsvis 135 og 170 euro, hvis man kører 20 km/t for stærkt. Ryger speedometernålen op over 50 km/t mere end det tilladte, begynder bødetaksten i støvlelandet ved 530 euro, mens den i Frankrig er 1.500 euro.

LÆS OGSÅ: Se oversigten over bødetaksterne

Bøder for manglende mærker

”De fleste danskere kører bil på ferien. Men hvad enten man kører selv hele vejen eller lejer bil på feriestedet, skal man naturligvis altid køre efter forholdene og overholde love og regler. Det kan dog ske, at man får en bøde, og da bødetaksterne i flere lande er højere, end mange måske er klar over, kan bødeoversigten være en god hjælp,” siger jurist i FDM Dennis Lange.

LÆS OGSÅ: Nu skal du have miljømærkat i Frankrig

Det er dog ikke kun trafikforseelser, der kan udløse en ærgerlig bøde. I mange populære ferielande er der afgift for at køre på motor- og motortrafikveje, som det kan være dyrt at have overset eller undladt at betale. Ofte køber man en mærkat til forruden, der gælder for en bestemt periode. I eksempelvis Østrig er bøden for at køre på motorvejen uden gyldigt motorvejsmærke på 120 euro, mens den i Slovenien kan gå fra 300 og helt op til 800 euro.

LÆS OGSÅ: Har du styr på motorvejsafgifterne?

Grænseløse bøder

”For mange går kør selv-ferien gennem flere lande, der har forskellige krav til mærker for at køre ind i byerne eller på motorvejen. Og der kommer løbende nye krav om miljø- eller motorvejsmærkater til. Senest har Frankrig indført et miljømærke. Er man ikke opmærksom på det, kan det hurtigt blive dyrt. Derfor er det en god ide allerede hjemmefra at have styr på mærkerne. Det er nemlig ikke i alle lande, det er muligt at købe de nødvendige mærker undervejs,” siger Dennis Lange.

LÆS OGSÅ: Bestil motorvejsmærkater og miljømærker

Skulle man få en bøde, skal man ikke regne med at kunne slippe for at betale, da de øvrige EU-lande kan inddrive bøder direkte i Danmark. Derudover kan bøder på mere end 70 euro inddrives via de danske myndigheder.

LÆS OGSÅ: Er bilen klar til kør selv-feriens strabadser?

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

2 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Dennis Lange
Quoting: Jens Steen Krogh
#2Kære Jens

For så vidt angår motorvejsmærkater, arbejder EU mod en form for harmonisering af dette.

Et fælles miljømærke er et ønske blandt mange bilister, ikke kun i Danmark. FDM arbejder derfor sammen med de andre europæiske bilklubber i FIA-regi for indførslen af et sådant mærke. Udfordringer er dog, at EU-kommissionen ikke har mandat til at beslutte et sådant fælles miljømærke – det skal så at sige besluttes af landene selv. I FIA-regi er der dog planlagt et møde med kommissionen omkring emnet.

Det fælles miljømærke er således også noget, der arbejdes på, men en løsning ligger desværre ikke lige for.

Mvh
Dennis Lange
Juridisk konsulent, FDM
Rediger
 |  Skrevet af: Jens Steen Krogh
#1Hejsa,

Antager I fremfoerer det vanvittige i alle disse maerker og maerkater overfor de danske myndigheder.

Det synes direkte i strid med en af grundtankerne bag EU. Fri bevaegelighed.

Der skal naturligvis vaere mulighed for at afgifts differentiere ifht koeretoejs miljoe belastning generelt og for et givent geografisk afgraenset omraade.

Men det skal vaere nemt at foelge som billist/forbruger.

Det virker naermest komisk. Det er komisk.

Mvh,
Jens Steen Krogh

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen