Medlemskab + vejhjælp og førstehjælpstaske

Få tryghed på vejen med FDM vejhjælp til en fordelagtig medlemspris

Nu er DS 3 en rigtig DS

DS 3 har fået et facelift, så fronten er på linje med de to andre DS-modeller.

Et af verdens yngste bilmærker har kappet de sidste bånd til fortiden. Ved sit andet facelift dropper DS 3 som sidste model navneforbindelsen til Citroën.

Som det sidste familiemedlem har den lille Citroën DS3 nu også kastet Citroën-navnet af sig og er nu en ægte DS.

Siden modellen blev introduceret i 2010, er der solgt flere end 390.000 på verdensplan, heraf 3.200 i Danmark.

DS Automobiles blev i sommeren 2014 udskilt som et selvstændigt mærke i PSA-gruppen, der også omfatter Citroën og Peugeot, som en del af en strategi om at skabe et fransk luksusmærke, der kan tage konkurrencen op med først og fremmest de tyske konkurrenter.

SE OGSÅ: Fransk luksusmærke vil fordoble

Andet facelift

DS' mindste og ældste model får nu en ansigtsløftning - det andet i sine knap syv år - hvor det er først og fremmest fronten, der er blevet strammet op, så den nu minder mere om de to større modeller, DS 4 og DS 5.Men opdateringen stikker dybere end blot et kosmetisk facelift. DS mener det tilsyneladende alvorligt, når mærket vil spise kirsebær med de store, for indvendigt har kabinen fået et gevaldigt løft, ikke mindst på tekniksiden.

DS 3 har nu en syvtommers trykfølsom skærm, der giver adgang til en lang række af bilens funktioner, hvilket ifølge DS har elimineret 20 knapper på instrumentbordet. Skærmen bygger på Mirror Link-teknik, der gør det muligt at betjene sine smartphone-apps på skærmen. Standardudstyret omfatter nu også bakkamera og parkeringssensorer for og bag.

Syv motorer

Motorprogrammet er omfattende med syv forskellige motorer: to BlueHDi dieselmotorer med hhv. 99 eller 118 hk, tre 1.2 trecylindrede PureTech benzinmotorer med hhv. 81, 108 eller 128 hk samt en firecylindret 1.6 THP benzinmotor med 163 hk.

Endelig er der topmodellen, som er en helt ny sportsversion, DS 3 Performance. Den er udstyret med en 1.6 benzinmotor, som leverer 205 hk. Denne motor er koblet til en sekstrins gearkasse med en kortere gearing end standardversionerne og er ydermere udstyret med et Torsen-differentiale.

DS3 har smidt Citroën-navnet og er nu en ægte DS. Foto: DSDS 3 Performance har sænket undervogn og større bremser samt en masse designdetaljer, der signalerer, at en DS 3 Performance er noget særligt.

Også cabriolet

Udover DS 3 fortsætter også DS 3 Cabrio i programmet. Cabrioleten har foldetag i hele kabinens længde og udmærker sig blandt andet ved, at taget kan åbnes og lukkes ved hastigheder helt op til 120 km/t.

DS 3 bliver introduceret i Frankrig i marts og forventes til Danmark i april. Det er endnu for tidligt at sige noget om det danske motorprogram eller priser.

SE OGSÅ: DS 4: lommeluksus med mere udstråling
 

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater


FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr
VIND
MED FDM

TEST OG VIND

Er du en fremtidssikret bilist?

LÆS MERE

Få bilnyheder, viden og tilbud fra FDM direkte i din mailboks. Tilmeld dig og bliv opdateret.