Bemærk: Denne nyhed er over et år gammel, og derfor kan visse af
oplysningerne være forældede.

Næste Corolla klar i kulissen

Toyota Corolla Furia er en generel forsmag på opstrammet Toyota-design.

På biludstillingen i Detroit viser Toyota et koncept, der peger i retning af en ny, mere aggressiv Corolla.

Tilnavnet "Furia" fortæller i sig selv, at Toyota-designet skal være mere fandenivoldsk.I modsætning til vesteuropæerne, som har en forkærlighed for hatchbacks, er amerikanerne stadig bidt af sedaner. Derfor er Toyota Corolla som sedan meget vigtig for Toyota på det amerikanske marked.

Men det kniber med at få køberne i tale, så nu går Toyota i offensiven med en helt ny, og noget mere aggressiv formgivning i form af konceptbilen Corolla Furia.

Opstramning af designet

Ved præsentationen lagde Toyota vægt på, at Corolla Furia blot er en forsmag på en generel opstramning af Toyotas designsprog.

Konceptbilen er en sedan. for det er den type biler, amerikanerne foretrækker i denne bilstørrelse.Den japanske koncern har konstateret, at de amerikanske købere i aldersgruppen 30-40 år overhovedet ikke tænker ”Toyota”, når de skal vælge bil.

Koncernen har med undermærket Scion ganske godt fat i de helt unge købere, mens biler som Camry og Avalon – som vi Gudskelov ikke får at se i Danmark – har godt fat i køberne over 45-50 år.

Vil fange yngre købere

Et nyt, mere sprælsk design skal dæmme op for den udvikling, for Toyota er godt klar over, at får man ikke kunderne ind i butikken, mens de er i de yngre aldersgrupper, så risikerer man at miste den førerposition, Toyota har i dag hos de lidt ældre.

Corolla Furia er da også noget mere aggressiv at se til end nogle af de temmelig kedsommelige biler, fabrikken tilbyder på det amerikanske marked.

Kinesiske koncepter slog tonen an

Toyota Qin - eller "Kære Toyota" slog sidste år den mere vovede, langsigtede Toyota-stil an.Toyota slog allerede i april sidste år tonen an ved i Beijing at vise konceptbilerne "Toyota Qin", som begge også var meget avantgardistiske i forhold til dagens Toyotaer.

Stilen blev ikke brugt på den nye Auris, men en højtstående Toyota-medarbejder har forklaret til Motor, at kina-koncepterne skulle ses som noget mere fremadrettet. Det passer godt med missionen for Detroit-konceptet.   

Svært at konkurrere på design i Europa

Men hvis en ny Corolla-generation også skal begå sig i Europa, er der stadig et stykke vej at gå. Dertil er konkurrencen på designfronten trods alt for hård – tænk blot på biler som Seat Leon, Alfa Romeo Giulietta eller den seneste generation Opel Astra, som rammer lige ned i de europæiske strømninger, men som givet vil få enhver amerikaner til at købe skrigende bort.

Ifølge Toyota er Furia-konceptet meget tæt på den Corolla, som bliver præsenteret i slutningen af året. Desværre kunne vi ikke få oplyst, i hvor høj grad den nye designfilosofi også vil slå igennem på de biler, vi får at se i Europa.
 

FDM Kort Vidste du, at som medlem kan du bl.a. få:

  • Bladet Motor 11 x årligt med forbrugerstof og adgang til fdm.dk
  • Ekspertrådgivning ved bilkøb og juridisk hjælp
  • Adgang til billån, forsikring og vejhjælp
  • Rabat ved Shell - 20 øre pr. liter benzin og 25 øre pr. liter diesel
  • 10% rabat ved Autopartner, QuickPot og 15% ved Euromaster
Bliv medlem

6 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Niels Gammelgaa...
#6Til B:C Koch
Efter alt det du har bedrevet, må du da være en gammel mand! Mon ikke du skulle overveje at lade yngre kræfter komme til?
Rediger
 |  Skrevet af: Bo Christian Koch
#5Når jeg skriver, at vi Gudskelov ikke får hverken Camry eller Avalon at se i Danmark, er det fordi de to biler er udviklet til det amerikanske marked med de ulemper, set med europæiske øjne, det indebærer: en noget svampet undervogn og en ringere oplevet kvalitet, end vi er vant til fra Toyota. Jeg har kørt begge biler og kan sige, at den nuværende Camry, som der ganske rigtigt sælges rigtig mange af i USA i disse år, er meget langt fra den Camry, vi kendte på de europæiske markeder i 90erne. Til Niels Gammelgaard Pedersen (kommentar nr. 4) kan jeg oplyse, at jeg - udover at have kørt bemeldte biler - har været ansvarshavende chefredaktør for Motor i mere end 20 år, og har før det været redaktør på såvel Bil-Magasinet som Motor-magasinet. I min tid på Motor har jeg vel kørt omkring 2.000 forskellige biler, så jeg mener egentlig ikke, at jeg ligefrem er en novice på området.

Med venlig hilsen
Bo Christian Koch
Rediger
 |  Skrevet af: Niels Gammelgaa...
#4DEN SOM SKRIVER SKIDT OM CAMRY, BURDE IKKE HAVE LOV AT VÆRE SKRIBENT I MOTOR, DET BEVISER JO HAN ER EN "NOVICE" BLANDT BILKENDERE
Rediger
 |  Skrevet af: Bjarne Larsen
#3Hvad er det for noget sludder med at vi gudskelov ikke skal se Camry og Avalon i danmark, det må da vist være fordi at Amerikanerne køber dem alle sammen ,der kører i hundrede tusinde af Camryer og Avoloner over there.

M.V.H:
Larsen.
Rediger
 |  Skrevet af: Kristian Petersen
#2Enig - hvad er begrundelsen for denne kommentar???

Nyeste Camry er jo rigtig flot udvendig som indvendig og fås med både en fed V6'er på 268 HK og en 2,5 liters hybrid med 200 HK. Dertil rigeligt med udstyr, bl.a. er 10 airbags standard - det er ikke så ringe! Selvfølgelig er den kun tilgængelig som sedan desværre...
Rediger
 |  Skrevet af: Henrik Kristensen
#1Hejsa

Citat: "Camry og Avalon – som vi Gudskelov ikke får at se i Danmark......."

Hvorfor dog det - savner begrundelse ?? - Jeg var sgu glad for min 97'er Camry, da jeg havde sådan en for en del år siden !

M.v.h.
"MrForce"

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr
Back to top