Tilnavnet "Furia" fortæller i sig selv, at Toyota-designet skal være mere fandenivoldsk.I modsætning til vesteuropæerne, som har en forkærlighed for hatchbacks, er amerikanerne stadig bidt af sedaner. Derfor er Toyota Corolla som sedan meget vigtig for Toyota på det amerikanske marked.

Men det kniber med at få køberne i tale, så nu går Toyota i offensiven med en helt ny, og noget mere aggressiv formgivning i form af konceptbilen Corolla Furia.

Opstramning af designet

Ved præsentationen lagde Toyota vægt på, at Corolla Furia blot er en forsmag på en generel opstramning af Toyotas designsprog.

Konceptbilen er en sedan. for det er den type biler, amerikanerne foretrækker i denne bilstørrelse.Den japanske koncern har konstateret, at de amerikanske købere i aldersgruppen 30-40 år overhovedet ikke tænker ”Toyota”, når de skal vælge bil.

Koncernen har med undermærket Scion ganske godt fat i de helt unge købere, mens biler som Camry og Avalon – som vi Gudskelov ikke får at se i Danmark – har godt fat i køberne over 45-50 år.

Vil fange yngre købere

Et nyt, mere sprælsk design skal dæmme op for den udvikling, for Toyota er godt klar over, at får man ikke kunderne ind i butikken, mens de er i de yngre aldersgrupper, så risikerer man at miste den førerposition, Toyota har i dag hos de lidt ældre.

Corolla Furia er da også noget mere aggressiv at se til end nogle af de temmelig kedsommelige biler, fabrikken tilbyder på det amerikanske marked.

Kinesiske koncepter slog tonen an

Toyota Qin - eller "Kære Toyota" slog sidste år den mere vovede, langsigtede Toyota-stil an.Toyota slog allerede i april sidste år tonen an ved i Beijing at vise konceptbilerne "Toyota Qin", som begge også var meget avantgardistiske i forhold til dagens Toyotaer.

Stilen blev ikke brugt på den nye Auris, men en højtstående Toyota-medarbejder har forklaret til Motor, at kina-koncepterne skulle ses som noget mere fremadrettet. Det passer godt med missionen for Detroit-konceptet.   

Svært at konkurrere på design i Europa

Men hvis en ny Corolla-generation også skal begå sig i Europa, er der stadig et stykke vej at gå. Dertil er konkurrencen på designfronten trods alt for hård – tænk blot på biler som Seat Leon, Alfa Romeo Giulietta eller den seneste generation Opel Astra, som rammer lige ned i de europæiske strømninger, men som givet vil få enhver amerikaner til at købe skrigende bort.

Ifølge Toyota er Furia-konceptet meget tæt på den Corolla, som bliver præsenteret i slutningen af året. Desværre kunne vi ikke få oplyst, i hvor høj grad den nye designfilosofi også vil slå igennem på de biler, vi får at se i Europa.