I skyggen af al festivitassen omkring den nye Corvette viser Chevrolet en anden ny bil, som måske er endnu mere interessant, i hvert fald set med danske øjne.

Det er en elektrisk udgave af den lille koreansk byggede Spark, som allerede er gået i produktion og som forventes introduceret på udvalgte markeder senere i år.

130 elektriske heste

På udstillingen i Detroit viser Chevrolet denne gennemskårne Spark, så man kan se, hvor batterierne ligger. Placeringen griber ikke afgørende ind i den lille bils begrænsede kabinerum.Spark EV har et 20 kWh litium-ion-batteri og en usædvanlig kraftig elmotor på 130 hk. En nyudviklet hurtigladeteknik gør det muligt at lade batterierne op fra en 240 volt stikkontakt til 50 procents kapacitet på mindre end 12 minutter, mens en opladning til 80 procent kan klares på 20 minutter, ifølge GM.

Rækkevidden opgiver GM til ”den bedste i segmentet”, hvilket sandsynligvis betyder i nærheden af 150 km.

Dobbelt så dyr som benzinversionen

En Chevrolet Spark med højeste udstyrsniveau – som bliver standard i Spark EV – koster 16.000 dollar, og Chevrolet regner med, at prisen på den elektriske version bliver cirka det dobbelte.

Udefra er det stort set kun dækslet til ladestikket, der afslører, at man står over for en elektrisk Spark.Umiddelbart er det svært at se, hvordan det kan være attraktivt at købe en bil, der kan mindre end sin benzindrevne tvilling til den dobbelte pris, men ifølge GM er der mening med galskaben. Og meningen hedder statsstøtte.

Ganske som i Danmark har flere delstater valgt at subsidiere elbiler i størrelsesordenen 7.500 dollar pr. bil, og det skulle gøre Spark EV til et interessant alternativ, når man tager højde for benzinprisen.

Først USA og Sydkorea

 Annalisa Bluhm fra Chevrolet lægger heller ikke skjul på, at bilen først vil komme til salg i de delstater, hvor der er offentlige tilskud til elbiler. Derudover vil Spark EV kunne købes i Canada og Sydkorea, som også subsidierer elbiler på forskellig vis, mens der endnu ikke ligger planer for introduktion i Europa.

Men Danmark og især Norge er nok meget gode bud på markeder, hvor Chevrolet kunne tænkes at ville prøve at sælge bilen.