Leaf dropper tegneserie-look, øger rækkevidde

Nissan Leaf bliver længere  og lavere og får mere modent udseende. Foto: Nissan

Nissan viser anden generation af Leaf, verdens mest solgte elbil. Designet er blevet mere modent, rækkevidden øges 50 procent, motoren er stærkere, og bilen kan delvis køre selv.

Nissans elektriske Leaf tager et stort spring fremad i anden generation, som lanceres i Europa lige efter nytår.

Nissan Leaf II er satdig markant, men også mere afdæmpet og moden at se på end første generation. Tofarvet lakering bliver en mulighed. Fotos: NissanAlene designet signalerer gennemgribende fornyelse. Som en konceptforløber har antydet, er designet blevet mere skarpt og modent i forhold til dagens tegneserie-stil med meget runde former og kraftige effekter.

Den første Leaf havde behov for at fortælle højt og tydeligt, at den var anderledes, at den var en elbilbil. Det behov er ikke så påtrængende mere.

SE OGSÅ: Første glimt viser skarpere Leaf

378 km på en opladning

Markant er, at rækkevidden øges med 50 procent. Mens den nuværende model med det største batteri har en officiel rækkevidde på 250 km, øges det nu til officielt 378 km.Drivlinien i ny Leaf er helt ny og stærkt forbedret. Standardbatteriet er øget fra 30 til 40 kWh. Motoreffekten er øget fra 109 til 150 hk.

Det sker ved at øge batteriet fra 30 til 40 kWh. Det er en forøgelse på ’kun’ 33 procent, så den meget større rækkevidde skyldes mere end et større batteri.

Ekstra stort batteri mod merpris

Et endnu større batteri bliver en mulighed senere i 2018, oplyser Nissan - i kombination med en kraftigere motor.

Motoren i den nye Leaf har ellers i standardudgaven får hævet ydelsen fra 80 kW (109 hk) til 110 kW (150 hk). Det må give markant bedre præstationer, om end Nissan ikke siger noget om en eventuelt vægtforøgelse.

Leaf kan med Propilot selv holde afstand og blive i vognbanen, typisk ved motorvejskørsel.Delvist selvkørende på motorvej

Den nye Leaf bliver også delvist selvkørende. Nissans Propilot giver førerassistance ved at selv at klare kørsel i en vognbane på motorvej. Føreren skal dog stadig have øjnene på vejen og hænderne på rattet, og denne første udgave af Propilot er mindre avanceret end luksusmærkerne i dag tilbyder.

Propilot, som næppe bliver standardudstyr, indeholder en anden teknologi kaldet Propilot Park, der ’vil ændre vores syn på parkering,’ siger Nissan.

Når systemet aktiveres, overtager teknikken styring, acceleration, opbremsning og gearskift og parkerer helt automatisk i en parkeringsbås.

SE OGSÅ: Ny Nissan kan pakere selv

Den nye Leaf har batterierne liggende over det meste af bunden. Akselafstanden er helt som på den nuværende model - om platformen er ny eller ej er uvist.

Alt klares med speederen

Den nye Leaf udstyres desuden med ’e-Pedal’. Den giver førerne mulighed for at starte, accelerere, decelerere og standse ved blot ved at justere trykket på speederen. Bremsepedalen skal stadig bruges til hårde opbremsninger.

Anden generation Leaf har stort samme størrelse som den første. Længden er blot øget tre cm, bredden to cm, og højden er reduceret med to. Akselafstanden er uændret.Materialekvalitet og samlekvalitet i kabinen er øget, siger Nissan. Det var også et område, hvor der var plads til forbedringer.

Ikke i Frankfurt

Selv om Leaf er blevet afsløret en uge før den store IAA-udstilling åbner i Frankfurt, vil man ikke kunne se bilen der. Nissan deltager nemlig ikke på Frankfurt-messen.

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

2 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Allan Skytte Ch...
Quoting: Søren Planck Poulsen
#2Kære Søren

Ingen af lettelserne i registreringsafgiften - hverken i 2015 eller 2016 - kom rigtig mikro- og minibilerne til gode. Mange af disse biler er simpelthen for billige til, at de betaler den høje afgiftssats på i dag 150 pct. Det er kun biler i mellemklassen og op, som har fået mærkbare lettelser i afgiften og dermed prisen.

Til orientering trawlede vi begge år alle priserne igennen FDMs bildatabase for at tjekke, om bilerne også faldt det i pris, som vi forventede. Både i forbindelse med afgiftsnedsættelsen og langt ind i foråret følgende år. Og konklusionen var med få undtagelse, at bilerne blev nedsat med det vi forventede. Det blev afrapporteret i MOTOR begge gange.

Også Danmarks Statistiks tal viser det samme. Mens forbrugerprisindekset er faldet med over 2 pct. for nye biler, er nettoprisindekset faldet med 0,5 pct. Nettoprisindekset viser priserne før afgifter, og det burde altså være STEGET, hvis bilproducenterne valgte at hæve avancerne før afgifterne blev lagt på.

Venlig hilsen
Allan Skytte Christensen
Forbrugerøkonom i FDM
Rediger
 |  Skrevet af: Søren Planck Poulsen
#1Hej
Jeg har i længere tid undret mig over, hvor skattelettelser er blevet af for biler i mini og mellem klassen.
Det ser ud som om de lavere priser fuldstændig forsvinder med den næste model skift/ face-lift.
Er nedsættelserne gået til højere avance hos fabrikkerne, som har givet udtryk for at det danske marked er højkonkurrence marked med lav avance.
Jeg kunne godt tænke mig, at FDM ville tjekke om Liberal Alliance´s politik reelt har givet billigere biler til den brede køber gruppe.
Med venlig hilsen
Søren Poulsen

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen