Medlemskab + vejhjælp og førstehjælpstaske

Få tryghed på vejen med FDM vejhjælp til en fordelagtig medlemspris

Kold tomgang skader bilen - og kan give en bøde

At varme bilen op i tomgang skader både motor og miljø. Foto: Shutterstock

Det skader både motor og miljø at varme bilen op i tomgang. Knofedt mod tilisede bilruder er den bedste måde at få varmen på, mener FDM.

Iskolde vintermorgener med iskolde biler og temperaturer tæt på eller langt under nul. Et velkendt scenarie der for mange er lig med tid til en ekstra kop kaffe, mens bil og kabine får varmen i tomgang på villavejen. At varme bilen op på den måde er imidlertid skidt for både miljø og motor.

”Det er nemlig marginalt, hvor meget temperaturen i bilens kabine stiger ved tomgang. Det kan ganske vist gøre det nemmere at skrabe is af ruderne, til gengæld skader det den kolde motor, da der er en dårlig forbrænding. Har man en dieselbil, sker der desuden en tilsodning af indsugningssystemet og partikelfilteret,” siger Jørgen Jørgensen, seniortekniker hos FDM.

Ønsker man at undgå det kolde gys, det kan være at sætte sig bag rattet i en vinterkold bil, bør man i stedet anskaffe sig en motor- og kabinevarmer. Det er den bedste måde at få motoren og kabinen varm på, inden man begynder kørslen.

LÆS MERE: Sådan fjerner du is og dug fra bilen

Tomgang forurener

Det er dog langt fra kun bilens motor, der tager skade af tomgangskørsel. Ganske vist er brændstofforbruget meget begrænset, men da katalysator og partikelfilter er afhængige af, at motoren er driftsvarm, forurener udstødningen fra en kold motor uforholdsmæssigt meget.

Derfor har en række af landets kommuner også indført regler for, hvor længe man må holde i tomgang uden at være ude i trafikken. Oftest er tidsgrænsen sat til et minut, men i få tilfælde er den på op til tre minutter. Overtræder man reglerne, risikerer man at få en bøde. Det er yderligere ulovligt at forlade bilen med nøglen i tændingen, og det kan også udløse en bøde. Skulle man være så uheldig at få stjålet sin bil med nøglerne i tændingen, dækker forsikringen heller ikke.

”At forsøge at varme bilen i tomgang, er bestemt ikke noget, FDM anbefaler. Ingen bliver varme uden at bestille noget, det gælder også motorer. Har man ikke en motorvarmer, der kan forvarme, er det bare om at hoppe ud i det som en vinterbader. Begynder man med selv at skrabe ruderne fri for is, får man også hurtigt varmen. Det er både godt for en selv, for bilen og for miljøet,” siger Jørgen Jørgensen. 

LÆS MERE: Gode råd til sikker kørsel om vinteren

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

11 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Tonny Henriksen
#11Nu skal vi lige være enige om hvad vi taler om.
Jeg er helt med på at bilen ikke har godt af og stå en halv time eller måske mere i tomgang.

Men jeg er til gengæld også helt overbevist om, at den har godt af et par minutters tomgangskørsel inden man sætter i gang og kører ud i trafikken.

På helt samme måde som vi mennesker også skal varme op inden vi udsætter os for fysiske belastninger.

Ved at lade motoren køre i tomgang et par minutter, d.v.s. uden belastning, får man bygget olietrykket op og olien vil, i hvert fald i højere grad end ellers, være ude hvor den skal smøre inden motoren belastes.

Hvad det optimale tidspunkt er ved jeg ikke, men som nævnt så er jeg slet ikke i tvivl om at et par minutters tomgang før igangsætning vil være og behandle mekanikken skånsomt i kulden.

Så at sætte sig ind i bilen og starte motoren og så gå ud og rydde ruderne, lygterne etc. for sne og is er slet ikke så dumt.

Bortset fra det, så bliver man glad for en kombineret motor og kabinevarmer, for slet ikke og tale om en opvarmet garage.
Min kone glemmer i hvert fald IKKE stikket til motorvarmeren når det er hundekoldt...:)
Rediger
 |  Skrevet af: Henrik Blitger
Quoting: Jens Aamann Andersen
#10Fordi der samlet set går længere tid med at blive varm, hvis den bare går i tomgang, og det er mens motoren er kold at den slides mest. Det er det samme med dig selv. Hvis du fryser bliver du også hurtigere varm ved at f.eks. gå i et rask tempo end hvis du står og stepper lidt.



Vi snakker naturligvis om moderat kørsel. Ingen sejtræk og ingen høje omdrejninger mens motoren er kold (kold olie = dårlig smøring).
Rediger
 |  Skrevet af: Jens Aamann Andersen
#9Jeg har ingen forstand på biler - måske misforstår jeg noget. Hvordan er det mere skadeligt for en benzinbil at stå i tomgang i 5 minutter og så blive kørt varm end at påbegynde (kold) kørsel med det samme og så køre bilen varm. 
 

Den kolde tomgang er vel lige skadelig for en kold bil der kører som en kold bil der står stille med motoren tændt, eller hvad? Og personligt er jeg kun interesseret i et svar for en benzinbil :-)
Rediger
 |  Skrevet af: Carsten Ladegaard
#8Alle ved, at er rudens temp. fx - 5 , vil der straks dannes is, når man begynder at køre. Når temperaturen bliver lidt højere fx + 2 dannes der stadig dug. Sprinklervæsken (-21) virker slet ikke!
Smart løsning - kør én meter frem - vent et minut - kør én meter tilbage - dette gøres ca. 5 gange, så er motoren varm og forruden kan holdes is og dugfri. Løsningen er dog idiotisk!
Glem idiotiske kommunale regler og lad motoren køre tomgang i ca. 5 min..


FDM fejler når de foreslår at køre med frosne ruder - det er uforsvarligt!!!

Carsten Ladegaard
Rediger
 |  Skrevet af: Michael Claude ...
#7Jeg har ikke brændeovn så naboerne der fyrer i deres brændeovn får sku lige en gang afbrændt diesel til gængæld.
Rediger
 |  Skrevet af: Jesper Jensen
#6Hej Dennis jojo det er fin nok meen som menneske udleder man varme hvilket afgiver fugt/dug.

samme gælder når man sætter sig I bilen og man blevet våd pga. regn og det går somregel ikke altid lige væk med det samme. jo flere man er I bilen jo værre er det ;)



min point er bare, det er lidt noget pjat med tomgangs regel omkring opvarmning af sin bil om morgen eller aften, kan dog godt se ham der venter på konen er inde og handel ikke behøver og holde I tomgang osv :)
Rediger
 |  Skrevet af: Dennis Lange
#5Til Peter og Jesper

Af hensyn til egen og ikke mindst andres sikkerhed, skal man aldrig køre i trafikken, hvis man ikke har det førnødne udsyn. Dug på ruderne kan let fjernes med fx en klud eller et vaskeskind, hvorfor de to regler ikke behøver at være modsætninger.

Mvh
Dennis Lange
Konsulent, FDM
Rediger
 |  Skrevet af: Ivan Dahl Nielsen
Quoting: Svend Balle Jørgensen
#4Vis mig lige en fin løsning på det, når man bor på 3 sal og der ikke er parkeringspladser i nærheden.
Rediger
 |  Skrevet af: Jesper Jensen
#3Så vil jeg godt lige stille spørgsmål til dette ?

"Derfor har en række af landets kommuner også indført regler for, hvor længe man må holde i tomgang uden at være ude i trafikken. Oftest er tidsgrænsen sat til et minut, men i få tilfælde er den på op til tre minutter. Overtræder man reglerne, risikerer man at få en bøde. Det er yderligere ulovligt at forlade bilen med nøglen i tændingen, og det kan også udløse en bøde. Skulle man være så uheldig at få stjålet sin bil med nøglerne i tændingen, dækker forsikringen heller ikke. "


Politiet deler bøder ud til dugget/kondens på ruder og især bagrude er de ops på, ikke alle biler kan nå og få duggen/kondens væk inden tomgangs reglen er brudt.

Jeg er selv blevet stoppet af politiet pga af bagruden var dugget og jeg matte ikke køre derfra før ruden var hel klar og vi var 3 mand I bilen så det overskred jo hurtigt tomgang reglen en vinter aften :)

Pointen er hvilken regle skal man følge ? :)
Rediger
 |  Skrevet af: Peter Lanng
#2Har bilister så ikke et problem, for man må heller ikke kører ud i trafikken når ruderne er duggede, og det kan snildt tage over 1 min med fuld blæs af få dem dugfri.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr
VIND
MED FDM

TEST OG VIND

Er du en fremtidssikret bilist?

LÆS MERE

Få bilnyheder, viden og tilbud fra FDM direkte i din mailboks. Tilmeld dig og bliv opdateret.