Kina banker på Europas dør

Wey-mærket havde Europa-premiere på Frankfurt-udstillingen. Foto: Torben Arent

Fire kinesiske mærker viser sig frem på Frankfurt-udstillingen, og de to af dem har muskler og knowhow til reelt at lancere biler af betydning i Europa. Men der går nok to år. Mindst.

Chery vil sælge biler i Europa, markerer årets optræden på Frankfurt-udstillingen. Fotos: Torben ArentEksotiske nye bilmærker kan være på vej til danske bilbutikker. Ikke mindre end fire kinesiske bilmærker fører sig frem på årets bilmesse i Frankfurt – alle åbenbart med ambitioner om ’snart’ at sælge biler i Europa.

’Snart’ lader til at betyde to-tre år, men der er endnu intet kinesisk bilmærke, der har været i nærheden af at lancere i Europa som lovet.

Har lavet lektier siden sidst

De kinesiske mærkers verdenspremierer fik stor opmærksomhed på Frankfurt-udstillingen. Her fra Cherys stand.Denne gang ser kineserne dog ud til at være noget bedre forberedt, end da de i 00’erne stod ydmygt i korridorerne og i tilbehørshallerne på europæiske biludstillinger. Nu er standene store og prangende, designerne er europæiske, bilerne virker pænt skruet sammen og lugter kun moderat af det, der sker, når man pakker billige tryksager ud af plasten.

To af dem har muskler og know how til rent faktisk at bygge biler, der mere eller mindre klarer europæiske kvalitetskrav og miljø- og sikkerhedsregler.

Chery største eksportør

Chery vil indtage Europa med i første omgang to SUVer i mellemklassen, bl.a. denne Tiggo.Chery er det ene. Mærket med 20 års historie er Kinas største bileksportør og står klar med en håndfuld traditionelle SUVere.

Wey er det andet. Mærket er født i 2016 og anvender en noget selvhævdende retorik, men bilerne – et par mellemstore SUV-modeller – er vældig fine indvendigt, som de står udstillet på messen.

SE OGSÅ: Floskelfyldt luksuskineser vil til Europa

Wey er en luksus Great Wall

Wey vil til Europa med bl.a. denne mellemstore SUV, VV7.Wey indgår som premiummærket i Great Wall Motors-koncernen, Kinas største SUV-producent. Great Wall sælger desuden SUV-modeller under Haval-navnet.

Ingen af de to mærker sagde på Frankfurt-udstillingen noget om, hvornår de vil begynde at sælge i Europa, men der går nok mindst to år.

Wey har dansk importør klar

Wey, der har store tanker om sig selv, viser den elektriske konceptbil XEV, men begynder med tre mere almindelige SUV-modeller.Chery er på udkik efter distributører i Europa, mens Great Wall længe har haft en aftale med International Motors, som har skandinavisk hovedkvarter i Malmø og i forvejen importerer Subaru. Herfra lyder det: ’Vi er klar (med Wey, red.), når de er klar.’

Tiden vil vise, hvor hurtigt, det går. Nogenlunde sikkert er derimod, at et tredje kinesisk mærke kommer inden så længe, formentlig i 2019: Volvos søstermærke Lynk & Co.

 

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater