Her er Dacia-bilerne til Danmark

Dacia kommer nu til Danmark med tre bilmodeller, der alle skal sælges på lav pris og gennemprøvet Renault-teknik. Desværre er sikkerheden endnu ikke god nok.

Dacia Lodgy bliver første model i Danmark. Det er en stor fem-eller syvpersoners MPV.
Nyt om biler
Kvalitetsfornemmelsen i Dacia Lodgy er billig, og sikkerheden er ikke god, men priserne begynder ved 134.000 kr. Rattet kan ikke justeres. Aircondition kan tilkøbes for 5.900 kr.
Kvalitetsfornemmelsen i Dacia Lodgy er billig, og sikkerheden er ikke god, men priserne begynder ved 134.000 kr. Rattet kan ikke justeres. Aircondition kan tilkøbes for 5.900 kr.

Allerede midt i april dukker Dacia op igen i Danmark, efter at store kvalitetsproblemer tvang mærket i knæ i midtfirserne. Denne gang er det udelukkende Renault, der står bag det rumænske mærke, og både teknik, forhandlere og værksteder er derfor hentet i det franske bilmærkes netværk.

Der er derfor lagt op til en stor relancering af lavprismærket, der primært skal kapre de kunder, der mest af alt lægger vægt på en lav pris.

Allerede i år dukker de to første bilmodeller op, og kort efter nytår udvides programmet med endnu en. Det er dog ikke tale om helt nye modeller, for selv om bilmærket er nyt i Danmark, har det allerede eksisteret i flere år i vore nabolande.

Den store bagklap på Dacia Lodgy åbner desværre ikke særlig højt, og det giver problemer for høje bilejere.
Den store bagklap på Dacia Lodgy åbner desværre ikke særlig højt, og det giver problemer for høje bilejere.

Det betyder også, at bilerne på den tekniske front ikke er helt moderne, og det ses på sikkerheden. Endnu er det kun to af bilerne, der er crashtestet af Euro NCAP, men de opnåede begge kun tre ud af fem stjerner. På den baggrund kan FDM ikke anbefale køb af de to modeller.

Hvordan den sidste klarer sig i en tilsvarende test, ved vi ikke noget om, men forgængeren opnåede også kun tre stjerner. Sikkerheden er derfor et tungt kapitel for det nye bilmærke i Danmark.

Plads til syv personer

Første Dacia-model, vi møder i Danmark, bliver den store MPV-model Lodgy. Det er en lang og høj kasselignende bil, der kommer i to udførelser med henholdsvis fem og syv pladser. Den fås med to motorer i form af enten en 1.6-liters benzinmotor med 85 hk eller en 1.5-liters dieselmotor med 90 hk. Priserne begynder ved 134.000 kr. for en fempersoners og 154.000 for en med plads til syv.

Dacia er i dag helt ejet af Renault, og bilerne er baseret på ældre teknologi fra det franske mærke.
Dacia er i dag helt ejet af Renault, og bilerne er baseret på ældre teknologi fra det franske mærke.

Den billigste fempersoners har et noget skrabet udstyrsniveau, men har dog antiudskridningssystemet ESC og tre bagsæder med isofix-beslag til autostole. De øvrige udgaver har desuden elruder, varme i sæderne og radio med bluetooth.

Vi har prøvet udgaven med dieselmotoren. Det er en velkendt og velfungerende Renault-motor, der trækker godt fra omkring 1.500 omdrejninger, men som også larmer en hel del. Man mærker, at Dacia har skruet en hel del ned for støjdæmpningen, og det giver desværre skår i køreglæden.

Det gør kvalitetsfornemmelsen desværre også, og generelt virker det som om, at der ikke arbejdet særlig meget med at gøre bilen lækker. Helt galt er det bagtil, hvor den store bagklap åbner i hovedhøjde, hvilket nok skal give bilejerne mange ar i panden.

Dacia hævder, at bilen er et godt alternativ til en brugt bil, men det er et synspunkt, vi betvivler. Det er vores opfattelse, at det stadig vil være bedre, at købe f.eks. en brugt Renault Scénic end en ny Lodgy.

Sandero virker lovende

Dacia Sandero er bedst at sammenligne med den udgåede Renault Clio. Bilen kører komfortabelt, og prisen på ca. 114.000 kroner lyder attraktiv.
Dacia Sandero er bedst at sammenligne med den udgåede Renault Clio. Bilen kører komfortabelt, og prisen på ca. 114.000 kroner lyder attraktiv.

Allerede til august dukker næste Dacia-model op i form af den mindre Sandero, der bedst af alt kan beskrives som en opdateret udgave af den ellers nyligt udgåede Renault Clio.

Den kommer i første omgang kun med en 1.5-liters Renault dieselmotor med enten 75 eller 90 hk, og her gætter vi på en startpris på ca. 114.000 kroner.

Sandero virker behagelig i sin affjedring, den er letkørt, og hvis den blot evner at få en hæderlig sikkerhedsvurdering, kan det meget vel blive denne model, der for alvor skal sikre Dacia en større position på det danske bilmarked. Men det må vi vente nogle måneder med at få svar på, når Euro NCAP får bilen til test.

Dacia Sandero kommer både som denne femdørs hatchback og som stationcar, men så hedder den Logan MCV.
Dacia Sandero kommer både som denne femdørs hatchback og som stationcar, men så hedder den Logan MCV.

Sandero kommer i tre udførelser: En femdørs hatchback, en Sandero Stepway, der er en mere rå version med lidt højere frihøjde og plastpaneler ved for- og baghjul, samt i en stationcarversion, der lidt forvirrende hedder Logan MCV. Sidstnævnte kan godt gå hen og blive ret interessant, hvis vores bud på en startpris på ca. 124.000 kroner holder.

Firehjulstrækker til lavpris

Den sidste Dacia-model, der indtil videre er på tapetet, er Duster. Det er en lille offroader, der dog også fås i en version med kun forhjulstræk. Duster opnåede kun tre stjerner i crashtesten og er derfor i lighed med Lodgy en bil, som FDM ikke vil anbefale.

Dacia Duster er en firehjulstrukken separat model, der dukker op straks efter nytår.
Dacia Duster er en firehjulstrukken separat model, der dukker op straks efter nytår.

Lidt ærgerligt må man have lov at sige, for prisen ser fin ud: Den forhjulstrukne udgave kommer til at koste 174.000 kroner, mens den firehjulstrukne dieseludgave vil kunne fås fra 214.000 kroner.

Men sikkerhed er ikke et område, man bør gå på kompromis med, når man køber ny bil, så også her er det vores vurdering, at en brugt, bedre bil et bedre køb, hvis det ikke skal være en ny.

Tre års garanti

Danskerne kan første gang komme ud at køre i Dacia i forbindelse med åbent-hus-arrangementer hos landets 32 Dacia-forhandlere i weekenden 13.-14. april.

Dacia Duster fås kun med manuelt gear. Firehjulstrækket indstilles via drejeknappen foran gearstangen.
Dacia Duster fås kun med manuelt gear. Firehjulstrækket indstilles via drejeknappen foran gearstangen.

Typisk er det eksisterende Renault-forhandlere, der har indrettet et særligt Dacia-hjørne i butikken. Det er derfor også Renault-værkstederne, der skal servicere Dacia. Det er nærliggende, da stort set al teknik er ens i de to mærkers biler.

På ét område slår Dacia dog Renault, og det er, når man ser på garantien. Her sælges alle Dacia-biler med en totalgaranti på tre år eller 100.000 km, og det er et år mere end hos Renault. Man kan endda tilkøbe en garantilignende dækning på yderligere to år for et beskedent beløb.

Rustgarantien er dog mere gammeldags østeuropæisk med kun seks år, og det virker ikke lovende, når man tænker på, at bilerne skal sælges i et land, hvor der strøs salt på vejene fem måneder om året.

Her er, hvad vi i øjeblikket ved om de nye modeller:

 

Dacia Lodgy (7 sæder + 10.000 kr.)

Dacia Sandero Stepway er en lidt mere grovkornet version med tagbøjler og plastpaneler. Den trækker dog stadig kun på forhjulene.
Dacia Sandero Stepway er en lidt mere grovkornet version med tagbøjler og plastpaneler. Den trækker dog stadig kun på forhjulene.

1.6 82 hk 14,0 km/l 5-sæder                143.670 kr.
1.5 dCi 90 hk 23,8 km/l 5-sæder        158.670 kr.

Dacia Sandero (priserne er anslået af Motor)
1.5 dCi 75 hk            ca. 114.000 kr.
1.5 dCi 90 hk           ca. 130.000 kr.
Logan MCV 1.6 82 hk            ca. 124.000 kr.

Dacia Duster (priserne er anslået af Motor)
1.6 82 hk 4x2                           174.000 kr.
1.5 dCi 90 hk 4x4 214.000 kr.

FDM anbefaler også om Dacia:

 

Se crashtest af Dacia Lodgy

Stationcar fra Dacia