Lige nu 699 kr.
Medlemskab
Vejhjælp +
Batteritjek

Meld dig ind i dag og bliv godt kørende

FAQ om Renault-opdatering

Renault tilbyder bilejere en opdatering af modeller med 1,6 liters Euro 6 dieselmotor. Foto: PR

Renault vil til oktober tilbyde 700.000 bilejere at opdatere deres motorer, da de i virkelig trafik udleder flere af de skadelige NOx'er, end test har vist. FDM følger sagen tæt og giver her svar på de vigtigste spørgsmål.

Renault varslede 21. januar, at koncernen i løbet af i år vil tilbyde ejerne af omkring 700.000 Renault-modeller at få motorstyringen i deres bil opdateret.

Baggrunden er, at den franske bilproducent har erkendt, at særligt en af deres dieselmotorer i virkelig trafik udleder uforholdsmæssigt meget af de skadelige NOx-gasser (kvælstofilte) i forhold til i test. FDM følger sagen tæt og forsøger herunder at svare på nogle af de spørgsmål, Renaults udmelding helt naturligt rejser.

LÆS OGSÅ: Hvad er op og ned på opdatering og NOx'er

Tilmeld dig info-mail

Du kan blive holdt løbende opdateret om udviklingen via mail, hvis du tilmelder dig  her:

Hold mig opdateret om udviklingen

FAQ'en er opdateret 29. april 2016.

FAQ

Er der en parallel mellem Renaults opdatering og VW-skandalen?

Nej, ikke umiddelbart. Modsat VW, som har indrømmet, at man ulovligt har installeret snyde-software i omkring 11 millioner biler på verdensplan, er der ikke installeret snyde-software i de pågældende Renault-modeller. Desuden lever Renaults biler op til typegodkendelserne og overholder dermed alle gældende lovkrav.   

Hvorfor vil Renault opdatere 700.000 biler?

En række test af forskellige dieselbiler har uafhængigt af hinanden vist, at der er et stort gab mellem den mængde NOx (kvælstofilte), som især en række Renault-modeller udleder i test og i virkelig trafik. Selvom Euro 6-bilerne lever op til gældende lov- og miljøkrav, erkender Renault, at forskellen er problematisk høj. For at mindske NOx-udledningen vil man derfor til oktober tilbyde bilejerne en opdatering af bilens motorstyring, som skulle reducere udledningen af NOx-gasser. Foreløbig har Renault sat 50 millioner Euro af til opdateringerne. 

I følge Renault selv vil opdateringen sænke den enkelte bils NOx-udledning med op mod 50 procent.

Har opdateringerne forbindelse til tilbagekaldelsen af 16.000 Renault Captur?

Nej. Der er tale om to forskellige sager. Captur-modellerne tilbagekaldes, fordi man i september 2015 konstaterede en produktionsfejl, der havde fundet sted i perioden juli- 4. september. Der er kun tale om dieseludgaver af Renault Captur. Ifølge Renault selv betød fejlen, at bilernes NOx-filter ikke virker helt, som det skal. En opdatering af motorstyringen vil rette dette. Produktionsfejlen knytter sig desuden alene til Renaults 1,5 dieselmotor i 110 hk-udgaven, som ikke er på det danske marked. Ifølge Renault vil tilbagekaldelsen altså ikke berøre danske Captur-ejere. 

Hvilke bilmodeller/motorer drejer det sig om?

Det er kun Renaults 1,6 liters Euro 6 dieselmotor (dCi), Renault mener er så problematisk, at man vil tilbyde ejerne en opdatering af motorstyringen. Til gengæld er motoren udbredt og sidder i flere Renault-modeller (Espace, Kadjar) og i biler fra Nissan, Mercedes-Benz, Dacia og Opel.

FDM har været i kontakt med de danske importører af disse, som alle meddeler, at deres biler ikke er omfattet af opdateringen, da de dels har et andet efterbehandlingssystem, dels en anden motorstyring.

Hvor mange Renault-biler den pågældende motor sidder i har Renault Danmark endnu ikke overblik over.  

Hvad betyder det, at man opdaterer bilens motorstyring?

Motorstyringen er så at sige bilens hjerne og regulerer bl.a. bilens EGR-ventil, der nedsætter forbrændingstemperaturen i motoren og dermed er afgørende for, hvor meget NOx bilen producerer. Ved at opdatere motorstyringen er det muligt at sænke forbrændingstemperaturen og dermed udledningen af NOx-gasser.

Motorstyringen er samtidig en intelligent størrelse, der over tid tilpasser sig ejerens kørestil. Det betyder, at man ved at opdatere motorstyringen helt eller delvist overskriver den eksisterende information. Det kan igen betyde, at man som ejer kan opleve en anderledes bil, end man er vant til. Det er dog ikke ensbetydende med, at bilen er defekt. 

Bliver jeg kontaktet om opdateringen af Renault?

Det kan være svært for Renault at lokalisere ejerne af de enkelte biler, da der ikke er tale om en egentlig tilbagekaldelse, som koordineres med oplysningerne fra SKATs Centralregistret for Motorkøretøjer (CRM). 

Hvordan man i stedet vil varsko ejerne af de pågældende biler, arbejder Renault Danmark endnu på, ligesom man arbejder på at skabe sig et overblik over antallet af Renault-biler med motoren i Danmark.

Skal jeg lade Renault opdatere min bil? 

Renault har i en pressemeddelelse d. 7. april 2016 skitseret, hvordan man vil sænke NOx-udledningen ved at opdatere bilernes motorstyring.  

Konkret vil man øge den såkaldte EGR-rate, der nedsætter forbrændingstemperaturen i motoren og er afgørende for, hvor meget NOx (kvælstofilte) motoren producerer. 

Det er imidlertid en løsning, FDM finder problematisk og derfor ikke vil anbefale.

FDM mener, der er stor sandsynlighed for, at opdateringen vil øge bilens brændstofforbrug og føre til en øget tilsodning af EGR-ventilen. Især det sidste er et velkendt problem. At det ikke også skulle forholde sig sådan med Renaults løsning, mangler vi at se dokumentation for. Indtil vi har det, mener FDM ikke, man bør lade sin bil/motorstyring opdatere.

Vælger man alligevel at tage imod Renaults tilbud, mener vi, man som forbruger bør sikre sig dokumentation fra Renault for, hvad der sker med bilen, og at indgrebet ikke ændrer ved bilens egenskaber. Det kan man eventuelt gøre ved skriftligt at tage forbehold, inden man indleverer sin bil. 

Hvad gør FDM?

FDM følger naturligvis Renaults opdateringsplaner tæt, ligesom vi fra begyndelsen har været i dialog med Renault Danmark. Med udmeldingen om, hvordan Renault vil sænke NOx-udledningen vil FDM desuden snarest tage kontakt til teknikere hos Renault i Frankrig for at få dokumentation for, at den valgte løsning ikke vil have nogle negativ betydning for biler på både kort og længere sigt.

Derudover vil FDM naturligvis være klar til at bistå medlemmer, hvis det efterfølgende skulle vise sig at være nødvendigt.

Endelig har FDM lavet en formular, som bilejere kan udfylde, hvor vi løbende vil holde dem ajour med nyt i sagen.

Hold mig opdateret om udviklingen (tilmelding til mailliste) 

Har jeg som berørt bilejer grund til at være bekymret, eller kan jeg gøre krav på godtgørelse?

Nej. Bilerne lever op til gældende typegodkendelser og øvrige lov- og miljø krav og er sikre at køre i. 

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

1 kommentar

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Christian Ting ...
#1Jeg er indehaver af en Scenic 3 med Dci 1,6. En super maskine!
Der er tilbagevendende problemer med fejlmeldinger på "Anti pollution system"
Det er angiveligt fordi spjældet før partikelfilteret soder til. Den kører mest lange ture.
Renault vil have ca. 3500 kr. for at skifte spjældventilen !! Den er skiftet en gang på garantien
Fejlen løses ved at tilsætte FDM´s diesel additiv med ethylhexylnitrat som forbedrer forbrændingen og hæver forbrændingstemperaturen. Værkstedet siger uofficielt at det skal jeg endelig blive ved med
Logisk vil problemet blive værre hvis forbrændingstemperaturen sænkes. Ydelsen må også forventes at falde.
Altså må Renault komme op med en anden løsning

mvh
CTL

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr