Mikrobiler er billige at købe, men er de også billige at eje? Det vil FDM undersøge og beder derfor medlemmerne om at indsende deres værkstedsregninger på både serviceeftersyn og eventuelle reparationer.

For at kunne rådgive medlemmerne så godt som muligt, er det nødvendigt med et så solidt datagrundlag som muligt. Derfor er vi interesserede i alle former for værkstedsregninger på de mest populære mikrobiler.

Det gælder både de japansk/franske trillinger Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo. Men også modeller som Suzuki Alto, Hyundai i10, Kia Picanto, Fiat Panda og de relativt nye VW trillinger Seat Mii, Skoda Citigo og VW Up.

Mærke og frie værksteder

Vi er interesserede i regninger både fra mærkeværksteder og de frie værksteder, så vi kan sammenligne priserne. Det er vigtigt, at du indsender fakturaen, så vi får alle udgifter med, samt kan se præcis hvad det er, du har betalt for.

Mikrobilerne er billige i indkøb, men det er ikke ensbetydende med, at alle dele er billige. Vi har erfaret, at der er forskel på reservedelspriserne på værkstederne, og derfor vil vi gerne have forskellige typer regninger. Det kan være priserne på ESC/ESP-enheder, styreenheder til motoren eller mekaniske komponenter, som bremser, starter eller generator.

Mikrobilerne er blevet så billige, at eventuelle meget dyre reparationer på en ældre mikrobil kan overstige bilens værdi. Det gælder naturligvis ikke i bilens første leveår, men når bilen bliver over fem år gammel, er restværdien meget lav. Det kan medføre, at bilen tidligere end større biler ender med at blive en brug og smid væk-genstand.

Hjælp os med at hjælpe dig

Undersøgelsens værdi afhænger af antallet af værkstedsfakturaer. Der for beder vi om, at du sender et billede eller en kopi af din faktura til motor@fdm.dk. Skriv ”Værkstedsregning” i emnefeltet – du vil få et automatisk svar fra FDM, der kvitterer for modtagelsen.