Er din bils hjul spændt godt nok fast?

Er hjulet fastspændt korrekt, bør hjulbolte ikke kunne løsne sig. Foto: Colourbox

De seneste dage har budt på flere historier i medierne om løse hjulbolte og biler, der har tabt deres hjul. Er hjulet fastspændt korrekt, bør hjulbolte ikke kunne løsne sig, siger FDM.

Flere bilejere har de seneste dage og uger oplevet, at en eller flere hjulbolte har løsnet sig. I enkelte tilfælde har bilen endda tabt det ene hjul under kørslen. Uanset hvad årsagen er, er det en alvorlig sag, mener FDM.

SE VIDEO: Så nemt klarer du selv hjulskift

Sjældent at hjulbolte løsner sig

”Vi har ingen grund til at betvivle de bilejere, som oplever, at deres hjulbolte har løsnet sig. Om det så skyldes hærværk, eller om der er en anden forklaring er op til politiet at efterforske. Under alle omstændigheder er det meget ubehageligt og kan i værste fald medføre alvorlige uheld,” siger afdelingschef i FDMs tekniske rådgivning Lone Otto og tilføjer:

"I vores tekniske rådgivning får vi af og til henvendelser om løse hjulbolte. Som oftest kommer disse henvendelser i perioden efter, at mange lige har skiftet fra vinter- til sommerhjul eller omvendt. Oplever man, at bilen lyder anderledes end normalt, ryster eller er svær at styre, skal man sænke farten, kører ind til siden og standser bilen."

LÆS OGSÅ: Skal bilens hjul efterspændes?

Ifølge Midt- og Vestsjællands Politi, som har modtaget de fleste anmeldelser om de løse hjulbolte, har man ikke noget fuldstændigt overblik over, hvor mange af bilejerne, som har anmeldt tilfælde med løse hjulbolte, der selv har skiftet fra vinter- til sommerhjul. Heller ikke om der i den forbindelse er brugt en momentnøgle.

LÆS OGSÅ: Lad FDM skifte dine hjul

Vigtigt at hjul spændes korrekt

”Man kan sagtens skifte sine hjul selv. Det er dog vigtigt, at man monterer hjulene korrekt. Det vil sige, at både nav, fælge og bolte er renset for skidt, spændt korrekt og efterspændt med en momentnøgle Er de det, bør hjulbolte ikke kunne løsne sig af sig selv. Får man skiftet hjul på et dækcenter eller værksted kan man i mange tilfælde få kontrolleret og efterspændt hjulene efter en uges tid. Er man mest tryg ved det, er det ingen skade til. Man kan også selv gøre det med en momentnøgle. Men er det gjort korrekt første gang, burde det ikke være nødvendigt,” siger Lone Otto.

LÆS OGSÅ: Find udstyr til hjulskift

Se i denne video, hvordan du tjekker, om dine hjul er spændt korrekt

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

10 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Ebbe Tranberg
#10www.fyens.dk/faaborg-midtfyn/Signalement-haves-To-maend-stjal-hjulbolte-fra-parkeret-bil-i-Gislev/artikel/3159051

Den ene mand beskrives som afrikansk af udseende, 18-19 år, kraftig af bygning samt iført en hættetrøje.

Den anden beskrives som afrikansk af udseende, 18-19 år, spinkelt bygget samt iført en hættetrøje.


Det har intet med sjusket fastskruning af hjul at gøre
Rediger
 |  Skrevet af: Per K. Hansen
#9Sammenhængen med "hjulskiftnings-tidspunkt" er jo blevet nævnt omkring dette........ Jeg kan bare sige, at jeg nu 2 gange i streg har oplevet, at 2 forskellige værksteder IKKE har spændt hjulboltene ordentligt på ét af hjulene. Ved alm hjulskift ifm enten service (sommer til vinter) og nye sommerdæk: 2016 sommer til vinterdæk - højere forhjul slet ikke fastspændt. Hjulet var ved at ryge af, mistede 1 bolt. Opdagede det i tide. Værkstedet kunne ikke forklare andet, end at det kunne de slet ikke forstå - de måtte være glemt. Igen nu hos andet værksted ved montering af nye sommerdæk. Igen et hjul der ikke var spændt ordentligt fast. Underlige lyde, tjek, spænde selv!!!
Normalt skifter jeg selv hjul om, og det fejler ALDRIG. Belært af ovenstående: Tjek altid hjul/bolte hvis værksted skifter og efter service mv. Derfor kører jeg nu permanent rundt med hjulnøgle og min momentnøgle.

Episode 1 var aldeles alvorlig - hjulet var simpelthen ved at falde af. Medførte formel (skriftlig) klage til værkstedet - der var brødflove..... kompensation bestod i en MEGET fin og god flaske vin ..
Episode 2 opringning.. og beklagelse.

Idé til FDM: måske FDM skulle fokusere på om værksteder er tilstrækkeligt omhyggelige. Det har i gjort før generelt ift fejl osv
Jeg stoler ikke mere på værkstederne hvad dette angår.
Rediger
 |  Skrevet af: Povl Kvols Jensen
#8Jeg har mistet to hjulbolte, og har desuden opdaget et forhjul var ved at falde af fordi kun en enkelt hjulbolt holdt hjulet fast! Næsten ny bil, og spændt efter forskrifterne! Siden jeg instruerede værkstedet i at smøre hjulboltene, har jeg ikke haft problemet, og værkstedet havde sjovt nok lettere ved at skifte hjulene. Visse bilfabrikanter anbefaler smøring af gevind, og/eller forsegling med voks.

Hvis man har prøvet at skrue en bolt på et stykke tørt gevind, så kender man også fornemmelsen af, at den kan "kile" sig fast uden reelt at være spændt, og at man kan slå den løs igen. Det er min opfattelse, at det er helt tilsvarende der kan ske med hjulbolte, der skrues tørre på: Den mindste smule ujævnhed i gevindet, og den "sidder fast" indtil der har været tilpas mange vibrationer, der løsner gevindet igen.
Rediger
 |  Skrevet af: Carsten Nielsen
#7Det er irriterende at sagesløse bilister skal udsættes for angreb fra, lad os kalde dem hvad de er: terrorister, som smider sten fra broer og løsner hjulbolte for at skade. Ingen kigger efter om der kommer en lastbil gennem gågaden men de fleste i de berørte områder holder øje med både broer og bolte. Disse angreb er således yderst succesfulde.
Låsemøtrikker er ret ligegyldige hvis terroristen medbringer en gator grip top eller en top til demontering af ødelagte bolte.
Der er behov for anderledes moment ved tilspænding af en smurt bolt/møtrik end hvis gevindet er tørt, typisk 20-25% mindre.
Rediger
 |  Skrevet af: Kim Olsen
#6Med en tyverisikker bolt i hvert hjul, kan hjulet ikke løsnes af de kriminelle. Så det fratager dem måske lysten til at skrue på de andre bolte.
Kim Olsen
Kgs. Lyngby
Rediger
 |  Skrevet af: Christen Christensen
#5Har altid en krydsnøgle i bilerne og bruger altid den ved skift mellem sommer- og vinterhjul. Det "korrekte" tilspændingsmoment i hænder, arme og skuldre er for mig stort set lige så præcist, som det "indbyggede målebæger" i håndledet på en spansk tjener, der skænker en 8 cl brandy.

Derimod har jeg et par gange gennem årene oplevet, at aut. serviceværksted har spændt hjulboltene for hårdt efter bremseservice, så det var umuligt for mig at løsne dem med krydsnøgle ved skift mellem sommer- og vinterhjul.

I de tilfælde har værkstedet så selvfølgelig udført hjulskiftet uden beregning, men er ikke sluppet for en bemærkning om, hvor træls det kunne have været at stå ude på en mørk landevej uden mulighed for at erstatte et punkteret hjul med reservehjulet.
Rediger
 |  Skrevet af: Jens Kristoffer...
Quoting: Ib Holland
#4Din metode med at tæske alle kræfter på en krydsnøgle stammer fra de gamle Ford T's tid og fra dengang enhver fingersnild soldat selv reparerede Jeep'en under 2. verdenskrig. I dag kører man væsentlig hurtigere og samtidig går man tættere på grænserne for materialerne. Tillige er alu-fælge mere kritiske mht. nøjagtig fastspænding.
Derfor må du nok hellere rykke ind i de moderne tider med en momentnøgle og følge bilens manual.
Rediger
 |  Skrevet af: Jens Kristoffer...
Quoting: Povl Kvols Jensen
#3Der er vistnok en del diskussion for og imod smøring af hjulboltene. Det klogeste vil helt sikkert være at følge bilens manual, hvor de fleste i dag siger UDEN smøring.
Angående fastspænding af hjulbolte: Spænd dem først op til 60 Nm. Derefter til 80 Nm. og så op til 100 Nm. Kør hen til tanken og kontroller lufttrykket i dækkene. Efterspænd når du kommer hjem. Efterspænd igen efter 100 Km. Så er det vist gjort bedst muligt. Jeg har skrevet 100 Nm, men de enkelte biler anbefaler lidt forskelligt fra 95-115 Nm. Manualens anbefalinger følges naturligvis, og der spændes naturligvis over kors.
Rediger
 |  Skrevet af: Ib Holland
#2Fra min tid som knallert gør-det-selv mekaniker har jeg en tube kobberfedt, hvoraf jeg smører lidt på gevind og den konus på skruen, som egentlig fikserer fælgen på navet; så er de også nemmere at skue ud igen.

Men ER en momentnøgle nu også nødvendig, når blot ALLE kræfter lægges i X-nøglen. Jeg føler mig overbevist om, at jeg nok "overspænder" mine hjulbolte, men gør det noget, så længe, skruerne spændes ensartet?
Rediger
 |  Skrevet af: Povl Kvols Jensen
#1Jeg kan slet ikke forstå, at der ikke er mere tale om smøring af hjulbolte! Hvis ikke hjulbolte er smurt, men skruet helt tørre på, så kan man ikke regne med, at de reelt er spændt korrekt, og det forøger i høj grad risikoen for, at de går løse igen.

Derfor: Rengøring af gevind, en lille smule fedt, og korrekt tilspænding, så bliver de siddende.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen