Meld dig ind i dag og bliv godt kørende Lige nu får du 20% rabat første år
(Normalpris 640 kr. om året)

Bemærk: Denne nyhed er over et år gammel, og derfor kan visse af
oplysningerne være forældede.

Danskernes favoritbiler dumper i rustbeskyttelse

Rustbeskyttelsen er til dumpekarakter i danskernes favoritbiler, viser stor undersøgelse, FDM har foretaget af de mikrobiler

Rustbeskyttelsen i mikrobiler er så mangelfuld, at en supplerende rustbeskyttelse er nødvendig. Det viser en grundig gennemgang, som FDM har foretaget af en række af danskernes foretrukne biler.

De går langt på literen, kører godt, og så er de frem for alt billige. Med en pris på 100.000 kroner eller derunder er de såkaldte mikrobiler på få år blevet danskernes foretrukne bilklasse.

Men selv om de er relativt veludstyret, får man, hvad man betaler for, og her ser det skidt ud, når det gælder bilernes rustbeskyttelse. Det viser en undersøgelse af en række af klassens mest populære biler.

Læs også: Fakta om rustbeskyttelse

Supplerende rustbeskyttelse nødvendig

”Selv om der er forskel på, hvor godt bilerne er rustbeskyttet fra fabrikkernes side, var det kendetegnende, at rustbeskyttelsen enten var meget mangelfuld eller ikke-eksisterende. I mere eller mindre grad var den gal med enten døre, vanger, for- og bagbro, undervogn eller hulrum på alle bilerne. Derfor er det generelt FDMs anbefaling, at alle nye biler bliver rustbeskyttet,” siger leder af FDMs tekniske rådgivning Jørgen Jørgensen.

Ifølge ham er en supplerende rustbeskyttelse nødvendig, da det danske klima og salt på vintervejene er hård kost for bilerne.

Bredt udvalg undersøgt

I alt fire biler blev undersøgt. Det drejer sig om Chevrolet Spark, Kia Picanto, Seat Mii og Toyota Aygo. De to sidste er identiske med henholdsvis Skoda Citigo og VW Up og Citroën C1 og Peugeot 107. Dermed omfatter FDMs undersøgelse de fleste af markedets mikrobiler, og det er vurderingen, at billedet er det samme blandt de øvrige mikrobiler.

Læs også: Gode tips om undervognsbehandling

Risikerer efterregninger

Med den utilstrækkelige rustbeskyttelse risikerer bilejerne at kunne se frem til enten store værditab eller efterregninger om bare få år, hvis ikke der gøres noget ved problemet. Det er nemlig dyrt bare at lade stå til.

”Prisen er helt afgørende, når danskerne køber bil, hvilket også forklarer mikrobilernes popularitet. Men har man lige brugt 100.000 kroner på en bil, er det de færreste, der har lyst til at bruge yderligere 3.000-5.000 kroner på rustbeskyttelse. Ikke mindst fordi pengene måske først viser sig at være givet godt ud om fem til ti år,” siger Jørgen Jørgensen, der peger på, at rustbeskyttelse også får bilens øvrige komponenter i undervognen som bremserør, fjederben og bærearme til at holde længere.

Læs hele artiklen i Motor

Læs også: Bilen skal rustbeskyttes fra ny

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

1 kommentar

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Tomas Eg Eg Kje...
#1Hvorfor har man ikke kigget på Renault Twingo? Den får 5 af 5 stjerner for rustbeskyttelse hos Vibilägere i Sverige. Ikke at det skal stoppe én fra at rustbeskytte bilen yderligere med oliebaserede midler.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr
VIND
MED FDM

TEST OG VIND

Er du en fremtidssikret bilist?

LÆS MERE
Køb bil med FDM

Få e-bog med gode råd om bilkøb fra FDMs eksperter.