Der er ingen tvivl om, at den nye Chevrolet Corvette er hovednummeret på den internationale biludstilling i Detroit.

Det er lykkedes designerne at tegne en ny Corvette, der har tydelige træk fra tidligere modeller, men som samtidig er moderne i sit udtryk.Godt nok er de manglende eller temmelig tynde nyheder hos konkurrenterne en lidt billig baggrund at brillere på, men ikke desto mindre er det en bil, som amerikanerne har ventet på.

Syvende generation af den ikoniske amerikanske sportsvogn har også været ventet med længsel af de meget loyale Corvette-kørere. Sjette generation har nemlig næsten ti år på bagen, så de trofaste disciple var efterhånden ved at miste tålmodigheden.

Forsinket flere år pgr. GMs krise

Det var da også meningen, at Corvette C7, som modelbetegnelsen lyder, skulle have været på markedet for flere år siden. Men der kom en finanskrise og en betalingsstandsning i vejen, så projektet har været lagt på is i flere omgange. Derfor ser GM-toppen også den nye Corvette som det håndfaste bevis på, at koncernen har lagt krisen bag sig og er på vej fremad igen.

Hjertet i den nye Corvette er en nyudviklet 6.2-liters V8, som yder 450 hk.Designet er mere skarptskårent og aggressivt end tidligere modeller, og det har næppe været en helt let opgave at skulle nyfortolke så kendt et produkt, uden at kaste traditionerne over bord eller virke gammeldags. Men det er lykkedes Chevrolets designere under ledelse af GMs øverste designchef Ed Welburn at give den nye bil et moderne look med helt tydelige træk fra fortidens modeller.

"Stingray" genoplives

Fortiden dukker også op i navnet, for Chevrolet har genoplivet modelbetegnelsen Stingray, som første gang prydede en Corvette for 50 år siden.

Hjertet i den nye Corvette er en helt nyudviklet 6.2-liters V8, som yder 450 hk og har et massivt moment. Motoren har cylinder-deaktivering, hvor det er muligt at slå fire af cylindrene fra, for eksempel ved cruising på motorvejen. Brændstoføkonomien angives til cirka 11 km/l ved blandet kørsel, og selv om det måske ikke er specielt opsigtsvækkende, er det det laveste forbrug nogensinde i en Corvette.

0-100 på under fire sekunder

Bilen kører fra 0 til 100 km/t. på under fire sekunder, og kræfterne lægges ud i asfalten gennem en syvtrins manuel gearkasse eller en sekstrins semiautomatisk gearkasse med skiftehåndtag på rattet.

Bilens skelet og mange af panelerne er fremstilet i aluminium, og det giver en vægtbesparelse på cirka 50 kg, samtidig med at rammen er 57 procent mere vridningsstabil end forgængeren. Det aftagelige tagpanel og motorhjelmen er fremstillet i kulfiber, igen for at spare vægt. Den pæne vægtbesparelse ædes dog op af vægtforøgelser andre steder, primært i transmissionen og gennem forskellige sikkerhedssystemer.

GM har høje ambitioner for den nye Corvette. I hvert fald angiver de biler som Porsche 911 og Audi R8 som de direkte konkurrenter, når bilen efter planen kommer til salg til sommer.

Samme pris som hidtil

Bilen skal bygges på fabrikken i Bowling Green, Kentucky, som har stået for produktionen af Corvette de seneste godt 20 år.

GM har endnu ikke sagt noget om konkret priser, men formulerer det lidt kryptisk: hvis man har råd til den nuværende generation, vil man også have råd til den nye model. Det kan nok oversættes til noget i retning af, at priserne kommer til at ligge ret tæt op ad den nuværende model, hvilket vil sige startpriser på omkring 50.000 dollar (300.000 kr.) i USA.