Den årlige biludstilling i Detroit åbner altid med kåringen af den amerikanske årets bil og årets "truck".

For første gang nogen sinde var det Cadillac, der løb med titlen Car of the Year 2013 og paradoksalt nok med ATS, som er en af de mindste biler, GM-mærket nogensinde har udviklet.

Cadillac slog Ford og Honda

Dodge Ram 1500 er North American Truck of the Year 2013. Titlen luner sikkert helt til Torino i Italien, da Chrysler-Dodge nu kontrolleres af Fiat Auto.Konkurrenterne i finalen var Ford Fusion og Honda Accord. Fusion er identisk med den nyeste generation Mondeo, som allerede er på markedet i USA, men som stadig lader vente på sig i Europa, mens den amerikanske udgave af Accord er temmelig forskellig fra den Accord, vi kender herhjemme.

På trucksiden har man fra i år udvidet begrebet, så en ”truck” nu også kan være en minivan (multibil/MPV) eller en SUV, men det var alligevel en klassisk truck, der løb med sejren. I år var det også her amerikansk på førstepladsen, idet Dodge Ram 1500, som er Chrysler-gruppens vigtigste pickup, løb med sejren foran Ford C-Max og Mazda CX-5.

49 journalister fra USA og Canada afgør

Priserne North American Car of the Year og North American Truck of the Year kåres af en jury på 49 fagjournalister.Der er 49 nordamerikanske motorjournalister med i den jury, som står bag the North American Car and Truck Awards, og det var i år 20. gang, de afsagde deres dom.

Og selv om det for udenforstående kan se ud som om der er en vis forkærlighed for hjemlige produkter, er det nu en sandhed med modifikationer. 11 gange er en amerikanske bil løbet med årets bil-titlen, mens europæiske mærker har vundet fire gange, japanske tre gange og sydkoreanske to gange.

På trucksiden har de amerikanske fabrikker – måske meget indlysende – haft bedre succes, for det er først i de senere år, at ikke-amerikanske producenter overhovedet for alvor har fået øjnene op for det lukrative markedssegment. Her har amerikanerne selv taget titlen 13 gange, mens japanske fabrikker har taget fire titler mod Europas tre.