Bilshowet der blev eventyrligt elektrisk

Verdens mest besøgte bilshow, Mondial de l’Automobile, er i år udstillingsvindue for en elektrisk revolution. Men også for en mangfoldighed af flot design og rigtig spændende hverdagsbiler.

Nyt om biler

300, 400 ja helt op til 500 km på en opladning lyder de grønne løfter på Paris-udstillingen. Bilproducenterne forbedrer elbilerne i rekordtempo, så de pludselig bliver meget mere anvendelige.

BMW, VW, Renault og Opel er blandt de, der nu stryger med strømmen. De nye elbiler kommer til salg allerede nu og senest i løbet af næste år.

SE OGSÅ: Torden og lynild: Opels elbil klarer 500 km

Vilde visioner for elbiler

Paris-udstillingen er også ladet med endnu større visioner for elbilerne. Mercedes-Benz lancerer helt nyt elbilmærke, EQ, hvor den første model med 500 km’s rækkevidde er klar inden udgangen af dette årti.

I 2025 skal der være ti eldrevne Mercedes-EQ-modeller at vælge imellem.

SE OGSÅ: EQ er Mercedes' elektriske fremtid

VW er helt på linje med Mercedes-Benz og lancerer sit nye I.D.-mærke. Vi får et smugkik på den første elbil, der med lidt god vilje kan ligne en Beetle og har længde som en Golf og rummelighed som en Passat.

Småt med nye opladningshybrider

Opladningshybrider er der ikke mange nye af. Mitsubishi er en undtagelse. Men Mercedes-Benz viser en kavalkade af typen, Toyota udstiller Prius Plug-In og Hyundais og Kias opladningshybrider nærmer sig produktion.

Men opladningshybriderne kan vise sig at være en truet race og få et endnu kortere liv end hidtil antaget. Hvorfor slæbe rundt på en tung benzinmotor og komplicerede gearkasser, når elbilerne – officielt – kan køre 600 km på en opladning?

SE OGSÅ: Klumme fra Paris: farvel hybrider

Masser af benzin og diesel

Autosalonen i Paris, der er åben til og med 16. oktober, drejer sig ikke kun om elektriske biler. Langt fra. Benzin, diesel og design er der masser af. Også i den fornuftige afdeling.

Se nu bare den langt mere gedigne Kia Rio, den farvefyldte Citroën C3 og den teknisk topavancerede og forvoksede Nissan Micra. Eller de stærkt forbedrede, nye kompaktmodeller Hyundai i30 og Honda Civic.

SE OGSÅ: Micra bliver maxi

For slet ikke at tale om SUV-bølgen, der stadig har kraft på. Lige fra den bette Suzuki Ignis over den kæmpe Skoda-bjørn Kodiaq og den luksuriøse Audi Q5 til den helt store og ultimativt terrængående Land Rover Discovery.

Spændende design er der bl.a. hos Citroën, hvor konceptbilen Cxperience viser vejen for ægte Citroën-design i den store klasse, og Renault tager hul på et nyt kapitel i sin designhistorie. De elektriske konceptbiler hos Mercedes-Benz og VW viser samtidig frisk nyt design hos de to mærker.

SE OGSÅ: Motors store sektion om Paris-udstillingen