Billigt for staten at sænke bilafgift

Sænkningen af registreringsafgiften i 2015 var langt fra så dyr for staten, som man måske skulle tro. Faktisk har den med al sandsynlighed ikke kostet staten noget, viser FDMs gennemgang af tal fra Danmarks Statistik og Skatte- og Finansministeriet.

Debatten om de danske bilafgifter ruller endnu en gang. Og med god grund.

Afgifterne er nemlig en vigtig indtægtskilde for staten, som alene i 2016 indkasserede 50 milliarder fra bilerne. Heraf kommer de 20 milliarder kroner fra registreringsafgiften på nye biler. Derfor er det naturligt, at den aktuelle debat om ændringer i registreringsafgiften hurtigt kommer til at handle om statens indtægter.

LÆS OGSÅ: Sænk og omlæg bilafgifterne

Registreringsafgiften er for høj

De fleste politikere erkender, at Danmark har nogle meget høje bilafgifter, og at navnlig registreringsafgiften på op til 150 procent er for høj. Men når ønsket om at nedsætte afgiften drøftes, er argumentet ofte, at samfundet ikke har råd til at sænke dem, hvis der fortsat skal være penge til skoler, sygehuse, de ældre og anden velfærd.

Spørgsmålet er, om regnestykket kan stilles helt så enkelt op? Lad os se på, hvordan det gik, da registreringsafgiften blev nedsat i 2015.

I november 2015 blev den høje sats for registreringsafgiften sænket fra 180 til 150 procent. Det betød en lavere afgift på alle biler, som kostede over 160.000 kroner.

LÆS OGSÅ: Nyt oplæs viser vejen til smartere bilafgifter

Selvfinansierende nedsættelse

Både før og efter denne afgiftsnedsættelse er det blevet diskuteret, i hvor høj grad en nedsættelse af registreringsafgiften er selvfinansierende. Dvs., at det ikke koster staten noget eller kun meget lidt at sænke afgiften, fordi den samlet set får mange af pengene ind på anden vis.

Når en sænkelse overhovedet kan være selvfinansierende, skyldes det, at registreringsafgiften i Danmark er så høj, at den påvirker vores valg af bil meget kraftigt. Den danske registreringsafgift bevirker nemlig, at vi køber mange små og billige biler og langt færre større og dyre biler sammenlignet med vores nabolande, som enten har tekniske afgifter eller ingen afgifter overhovedet.

En afgiftsnedsættelse på specielt de dyre biler vil derfor øge efterspørgslen på disse. Og når vi køber flere dyre biler, bliver omkostningen for statskassen ved at sænke registreringsafgiften mindre.

En anden positiv effekt er, at det bliver billigere at komme på arbejde, og får flere til at tage et arbejde, der måske ligger længere væk, hvilket igen er lig med øget indkomstskat i statskassen. Af samme grund vil det ifølge Finansministeriet ’kun’ koste fem milliarder kroner at sænke registreringsafgiften med 11,9 milliarder kroner.

LÆS OGSÅ: Tid til kursskifte for bilafgifter

Danskerne købte dyrere biler

Så hvad skete der i slutningen af november 2015, da de dyrere biler over 160.000 kroner. fik sænket afgiften?

Hvis man sammenligner indtægten fra registreringsafgiften, steg den med 1,9 milliarder kroner eller 11 procent fra 2015 til 2016. En stor del af stigningen kunne forklares med et øget bilsalg på syv procent.

Men også den gennemsnitlige pris og afgift pr. personbil steg i perioden. Fra en gennemsnitlig pris på 229.584 kroner i 2015 til 237.939 kroner i 2016 eller en stigning på fire procent.

Vi købte dyrere biler, mens salget af de mindre og billigere biler stagnerede. Derfor steg registreringsafgiften pr. bil også med tre procent fra 2015 til 2016. Dertil kommer en ikke nærmere beregnet merindtægt i indkomstskat.

En billig omgang for staten

Alt dette indikerer meget kraftigt, at afgiftsnedsættelsen i 2015 var selvfinansierende.

Betyder det så, at alle fremtidige afgiftsnedsættelser også vil være selvfinansierende? Nej, naturligvis ikke. Selvfinansieringsgraden er størst, når beskatningen af en vare er meget høj. Og det vil registreringsafgiften ikke være, hvis den kommer ned på et meget lavt niveau. Men indtil videre har vi stadig en ekstrem høj beskatning af biler i Danmark - og dermed en høj selvfinansieringsgrad.

Politikerne kan derfor forvente, at hvis de i forbindelse med de kommende forhandlinger om næste års finanslov vælger at nedsætte registreringsafgiften endnu engang, vil det være en billig omgang for statskassen.

Allan Skytte Christensen er forbrugerøkonom i FDM

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

5 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Erik Lykke Jørgensen
#5Jeg er ikke tilhænger af at nedsætte afgiften. En person der har råd til en bil til f.eks. 1. mill kr. kan også betale 1,2 mill kr. Hvorfor skal denne person have en skattereduktion på 200.000 kr. Og de 3.000 kr. en minibil til 100.000 kr. bliver billigere er fuldstændig ligegyldigt. Bilpriserne i Danmark er ikke for høje. De matcher det høje lønniveau vi har. Jeg er overvist om at hvis man i de forskellige lande sætte bilpriserne i forhold til løn, så skal en dansker betale en mindre del af sin løn end de fleste andre i Europa for en mellemklassebil/mindre bil.

Afgifterne er derimod en god indtægt til statskassen som vi alle får noget ud af.

Vi bliver hele tiden oplyst om at vi har en gammel bilpark, men i går kunne en statistik vise at vores bilpark er 8,5 år gammel i snit, mens den i hele Europa er over 10 år. Så det er jo forkert det vi hele tiden for at vide. Nej - det er ren populærpolitik at blive ved med at sætte afgiften ned. Brug pengene på mere politi f.eks. så vi kan få styr på alle de mærkelige ting der sker rundt om i landet i øjeblikket.

Venlig hilsen
Erik Lykke Jørgensen
Rediger
 |  Skrevet af: Svend Larsen
#4Nu skal man lige huske på, at bilsalget har været stigende i de fleste lande i Europa. Dvs både i Danmark, hvor afgiften blev sænket, men også i de lande hvor afgiften har været uændret.
Man kan derfor ikke konkludere, at en sænket bilafgift i DK har været omkostningsfri.
Jeg synes det er en vigtig pointe som FDM bør have med i sine beregninger.
Rediger
 |  Skrevet af: Bjarne Bundgaard
#3Jeg syntes der mangler nogen meget vigtige brikker i hele denne discussion. Det er fint, at små biler har fået meget bedre sikkerhedsudstyr, men det er logisk at en ny større bil giver mindre skader. Har FDM eller andre offentlige instanser et overblik over fordeling af personskader på bil kategorier: micro, mini, mindre, familie osv, så der kan dannes et billed af hvor svære skader man evt får i micro kontra familie biler ??

Det er interessant, grundet de omkostninger der er knyttet til uheldets omfang: personlige omkostninger som førlighed, tabt erhvervsevne, hospitals og genoptræningsomkostninger osv.

Dertil skal der nævnes at selvfølgelig er størrelse af bilen ikke knyttet til `luksus`, som jo altid kommer op i denne debat. Det må være trafiksikkerhed, behov, comfort og mange nye familiebiler kører jo ligeså langt på literen som microbilerne, og derfor ikke mere forurenende.

Skulle der endelig mangle penge til finansieringen, så pålæg afgift for tung transport, som der er ALT for meget af på de danske landevej.

Iøvrigt tak for jeres solide arbejde på vegne af danske automobil ejere / brugere
Rediger
 |  Skrevet af: Tommy Nørregaard
#2Nu er det jo ikke sådan, at man - blot fordi afgiften sænkes - går hen og bliver flådeejer og køber ind "i hobetal". Det vil altså ikke umiddelbart give flere biler på vejene. Vi bør måske skele til vore nabolande, f.eks. Sverige, hvor man kun har moms på nye biler; men de biler der kører rundt derovre er sikre biler med nyeste teknologi og ikke små "knogleknusere" som i DK. Måske skal der ej heller bugseres så mange ferie-danskere fordi de drager afsted i over 10 år gamle biler - alene p.g.a. et håbløst og forældet afgiftsystem baseret på et oldnordisk luksusbegreb.
Rediger
 |  Skrevet af: Jesper Andreassen
#1En lidt typisk FDM artikel som forsøger at retfærdiggøre at en sænkelse af bilafgifterne er ubetinget godt. Uden at kunne dokumentere det kan det dog også antages at det blot vil føre til endnu flere biler på de i forvejen hårdt belastede veje og endnu mere trængsel, hvorefter FDM straks vil argumentere for flere og bredere veje og at investeringer i sådanne er ubetinget godt og nærmest selvfinansierende da det herved bliver lettere at komme på arbejde.

Biler er vildt dyre i DK, men retfærdigvis burde FDM holde fast i behovet for en omlægning af afgifterne væk fra den rent værdibaserede afgift. Uagtet at en sænkelse af afgifterne givetvis vil blive vel modtaget i de små hjem - også hos mig - mener jeg at en generel sænkelse altså mere har karakter af ideologi end som noget der egentlig har nævneværdig samfundsgavnlig effekt.

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen