Bemærk: Denne nyhed er over et år gammel, og derfor kan visse af
oplysningerne være forældede.

Betalingsring bliver dyr og uden stor effekt

Betalingsringen er ikke midlet til at løse de trængselsproblemer, der i hovedstadsområdet.

DI – organisationen for dansk erhvervsliv – har i dag offentliggjort en analyse som viser, at den planlagte betalingsring ikke vil mindske hverken forureningen eller trængslen i hovedstadsområdet nævneværdigt.

Resultaterne understøtter analyser fra både COWI og Institut for Miljøvurdering, der tidligere har regnet på effekterne af en betalingsring.

FDM er uforstående overfor ønsket om at etablere en betalingsring, når den ikke kan begrundes i hverken trængsel eller miljø. Og da der ikke er planer om at give bilpendlere alternativer før betalingsringens etablering, kan betalingsringen derfor kun ses som en meget dyr skatteopkrævning. En skatteopkrævning, der tilmed har den uheldige effekt, at den vil skade mobiliteten og dermed væksten i hovedstadsområdet.

FDM står derfor tilbage med den fornemmelse, at betalingsringen kun gennemføres for at skabe et provenu, der kan bruges til andre formål. FDM har i den forbindelse noteret sig, at det planlagte provenu i København forventes at blive væsentligt højere end i fx Stockholm eller London, som også har indført betalingsringe. I den meget lidt differentierede takststruktur, som var fremme i valgkampen, var det også tydeligt, at ønsket ikke var at minimere trængslen, men nok nærmere at maksimere provenuet.

Betalingsringen er ikke midlet til at løse de trængselsproblemer, der er i hovedstadsområdet. Hvis man seriøst ønsker at gøre noget ved dem, skal fokus være på at bruge vejen mere intelligent, fx gennem GPS-baserede kørselsafgifter og en bedre timing af arbejdsliv og fritid. Samtidig ser FDM gerne, at overgangen mellem de forskellige transportformer bliver mere smidig, så bilen – som er nødvendig for mange familier – bekvemt kan suppleres af cykel, tog eller bus.

Læs mere om FDMs holdning til betalingsringen
 

FDM Kort Vidste du, at som medlem kan du bl.a. få:

  • Bladet Motor 11 x årligt med forbrugerstof og adgang til fdm.dk
  • Ekspertrådgivning ved bilkøb og juridisk hjælp
  • Adgang til billån, forsikring og vejhjælp
  • Rabat ved Shell - 20 øre pr. liter benzin og 25 øre pr. liter diesel
  • 10% rabat ved Autopartner, QuickPot og 8% ved Euromaster
Bliv medlem

1 kommentar

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Mogens Georg Meier
#1"En skatteopkrævning, der tilmed har den uheldige effekt, at den vil skade mobiliteten og dermed væksten i hovedstadsområdet" siger FDM

Overordnet støtter heller ikke Jeg en betalingsring, hverken omkring København eller andre byer i DK.
Men hvis den 'uheldige effekt' er, at væksten flyttes væk fra hovedstadsområdet og dermed til udkantsdanmark, så få endelig betalingsringen etableret i en fart.

Med venlig hilsen

Mogens Meier

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr

FDM netbutik

Stort udvalg af bil- og campingudstyr
Back to top