AutoIndex: BMW er bedste bil

Foto: Jesper Blæsild

De tusindvis af timer bag rattet skal helst være fornøjelige, men der er stor forskel på tilfredsheden med bilen blandt bilejerne i FDMs autoIndex 2017.

24 spørgsmål i AutoIndex vedrører bilens egenskaber, og ved 19 af dem scorer BMW den højeste tilfredshed foran konkurrenterne. Det er rigeligt til en samlet førsteplads i kategorien ”Bilens komfort og kvalitet”.

Mercedes-Benz ligger på andenpladsen og er dermed kørt forbi Volvo, der i år må nøjes med tredjepladsen. Audi, Toyota og Honda følger efter i samme rækkefølge som i sidste års AutoIndex.

Fiat ligger sidst

Gennemsnittet for tilfredsheden med selve bilen er steget en smule siden sidste år, og årets højdespringer er Mercedes-Benz med en stigning på 1,7 procent.

Tilfredsheden blandt Fiat-ejerne er også steget, men det rækker stadig kun til en sidsteplads. Lige over ligger Mitsubishi, der er faldet en plads i forhold til sidste år og er blevet overhalet af Seat.

LÆS MERE: BMW vinder AutoIndex 2017

41.000 bilejere deltager i AutoIndex

I perioden januar-marts har knap 41.000 danske bilejere deltaget i AutoIndex ved at besvare et spørgeskema med flere end 120 spørgsmål. Bilejerne har vurderet deres bil, forhandler og værksted på en skala fra 1 til 7, der omregnes til indekspoint op til 1.000.

FDMs partner i AutoIndex, Loyalty Group, har indsamlet og bearbejdet svarene. Den samlede tilfredshed med bilmærkerne er en sum af fire kategorier, der vægtes således:
Bilens komfort og kvalitet, 40 procent
Forhandlerens kompetencer, 20 procent
Værkstedets kompetencer, 20 procent
Loyalitet over for bilmærket, 20 procent

Gå ikke glip af bilviden og gode tilbud

Få bilnyheder, gode råd om vedligeholdelse af bilen samt aktuelle tilbud fra FDM.

5 kommentarer

  Opret ny kommentar
Rediger
 |  Skrevet af: Flemming Pedersen
#5Jeg er helt enig med Søren Hansen. Jeg har selv haft firmabil i 24 år og aldrig set en regning på noget som helst udover skattefar. - så jeg kunne sagtens være glad for min bil. Når jeg skulle på værksted til service eller rep, fik jeg bare en tilsvarende bil udleveret.
Rediger
 |  Skrevet af: Søren Hansen
#4Det ville være rart hvis denne undersøgelse faktisk var for personer som ejede deres biler. Der er ingen mening i at alle som ikke selv har regninger og omkostninger skal deltage. Alle firmabilerne burde ikke være med.

Mvh
SJ Hansen
Rediger
 |  Skrevet af: Anders Wendt Jensen
#3Motor behandler de mange resultater i AutoIndex i flere artikler senere i 2017, hvor vi går mere i dybden med bilmodeller mv.
mvh.
Anders, journalist Motor
Rediger
 |  Skrevet af: Niels Østergaar...
#2Det er interessant, at Motor denne gang har valgt ikke at give detaljer om enkelte modeller. Måske fordi det er påfaldende, at mere eller mindre ens biler bliver vurderet ganske forskelligt.
Rediger
 |  Skrevet af: Christian Autzen
#1Det er helt fint med "overordnede" data - men kunne vi også få data nede på enkeltmodeller ?

Der kunne jo være forskel på f.eks. en BMW 520 og en BMW 320.

- Eller er det mig, som læser tallene forkert hhv. ikke har været dybt nok nede i de tal, som er fremlagt.

Hilsen
Christian

Indsend kommentar

  • Web- og e-mail-adresser omdannes automatisk til links.
  • Tilladte HTML tags: <a> <p> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><span><div><br />
  • Internal paths in double quotes, written as "internal:node/99", for example, are replaced with the appropriate absolute URL or relative path.
  • Filter for image paths to CDN URLs

Yderligere information om inddataformater

FDM netbutik

Stort udvalg af udstyr til bilen