Alfa Romeo i højt humør

Stelvio er navnet på første SUV/crossover fra italienske Alfa Romeo. Bilen er en højbenet udgave af Giulia og er navngivet efter det berømte alpepas i Norditalien. Motor har prøvet bilen og giver første melding om det nye medlem i den berømte italienske familie.

Nyt om biler

Crossover-bølgen ruller for alvor iind over Europa i disse år, og selv et traditionelt bilmærke som Alfa Romeo har måttet følge med strømmen. Resultatet er denne Stelvio, der er en højbenet udgave af Giulia. Foto: Alfa Romeo
Crossover-bølgen ruller for alvor iind over Europa i disse år, og selv et traditionelt bilmærke som Alfa Romeo har måttet følge med strømmen. Resultatet er denne Stelvio, der er en højbenet udgave af Giulia. Foto: Alfa Romeo
Næppe mange ville have troet, at Alfa Romeo ville hoppe med på SUV/crossover-bølgen og lancere en højbenet fætter til den flotte Giulia. Men ingen køer er hellige, når der er kunder i farvandet, og selv de mest skeptiske hos Alfa Romeo har måttet indse, at det er denne vej, man må gå, hvis man vil være med der, hvor tingene sker.

Opgaven gik derfor i korthed ud på at skabe en ny bil, der kan følge den aktuelle mode med høje biler, men som samtidig kan fastholde det mest elementære islæt hos en Alfa Romeo: Sportslige køreegenskaber.

At det blev Stelvio, der skulle lægge navn til bilen, er derfor velvalgt: Stelvio er navnet på det højeste bjergpas i Italien, og på vejen der fører op over bjergpasset. Med mere end 75 hårnålesving er den 20 kilometer lange vej blevet synonym med køreglæde, ferier og rejseoplevelser.

Samtidig med beslutningen om at lancere den nye Stelvio tog fabrikken også en anden beslutning: Der kommer ikke en stationcar-udgave af Giulia. Stelvio er det kunderne vil have, og Stelvio er derfor det, kunderne skal få!

Bygget over Giulia

Interiøret er lækkert udformet og stort set identisk med det, vi finder i Alfa Romeo Giulia. Træpaneler og lædersæder er standard på den første udgave, First Edition.
Interiøret er lækkert udformet og stort set identisk med det, vi finder i Alfa Romeo Giulia. Træpaneler og lædersæder er standard på den første udgave, First Edition.
Udgangspunktet for Stelvio er den ligeledes ret nye Giulia, der for alvor skal puste nyt liv i den ellers skrantende bilfabrik. De nu to nye biler er bygget over en helt ny platform,og deler både motorer og al øvrig teknik.

Og selv om Giulia i bund og grund er skabt som en baghjulstrækker, fås de begge naturligvis med træk på alle fire hjul, og det gør Stelvio til en dynamisk interessant bil. Den er dog ikke løftet mere end et par cm i forhold til Giulia, og Stelvio er derfor på ingen måde en offroader. Vil man have en sådan, henviser fabrikken høfligt til andre modeller fra koncernen (Læs: Jeep).

Styretøjet overrasker positivt

Ifølge Alfa Romeo selv kører Stelvio som ingen anden crossover. Den har arvet alle de fine køreegenskaber fra Giulia, og det gør ifølge fabrikken Stelvio til en unik bil.

Efter at have prøvet bilen kan vi nikke genkendende til påstanden om gode køreegenskaber, men at den ligefrem skulle være i en klasse helt for sig selv, er nok lige at overdrive en smule.

Motor fik lejlighed til at prøvekøre en af de første udgaver, endnu før den blev vist for offentligheden. Derfor er der flere sorte maskeringer af bilen  blandt andet hen over navnet bagpå.
Motor fik lejlighed til at prøvekøre en af de første udgaver, endnu før den blev vist for offentligheden. Derfor er der flere sorte maskeringer af bilen blandt andet hen over navnet bagpå.
Til gengæld må vi medgive, at styretøjet er ret unikt. Med en enestående høj udveksling i styrehuset skal man kun dreje ganske lidt på rattet, før bilen skifter retning ret markant. Det gør det sjovt at køre i Stelvio, og det sikrer, at man ikke føler sig hensat til en højbenet bil med kedelige bevægelser.

I Stelvio er der fint styr på undervognen, og bilen placerer sig derfor midt i farvandet mellem en sportslig- og en komfortabel bil. Man kan ikke justere højden af undervognen, men man kan tilkøbe justerbare støddæmpere, så man selv kan bestemme, i hvilken ende af skalaen bilen skal befinde sig.

Rummelig bil

Det første indtryk af Stelvio tegner et billede af en bil med meget fine pladsforhold omkring forsæderne, hvor der også er gjort rigtig meget for at skabe gode fralægningspladser. Ved bagsædet er pladsen hæderlig uden at være imponerende, men man sidder godt, og udsynet er fint.

Bagagerummet overrasker med sin gode plads. Ifølge fabrikken er der 525 liter at gøre godt med, og det virker bestemt ikke overdrevet.

Alfa Romeo Stelvio er ikke synderlig højere over vejbanen end den klassiske Giulia. Højst et par centimeter er det blevet til.
Alfa Romeo Stelvio er ikke synderlig højere over vejbanen end den klassiske Giulia. Højst et par centimeter er det blevet til.
I lighed med Giulia kan Stelvio udstyres ret luksuriøst. Grundpakken er rimelig, men det er først, når man for alvor får sat lidt krydser, at bilen imponerer. Man kan således tilkøbe el-justerbare lædersæder, træpaneler, navigationsanlæg, glastag, xenonforlygter og meget mere.

First Edition har det hele

Vil man have en bil med det hele, er den første version af Stelvio en glad nyhed. Den indeholder stort set alt, hvad fabrikken kan levere og er udstyret med den nye firecylindrede toliters turbobenzinmotor med 280 hk og et 8-trins automatgear. Standardudstyret i Stelvio First Edition omfatter et automatisk firehjulstræk, der konstant fordeler trækkraften mellem alle fire hjul.

Derudover kommer denne udgave med nye aktive sikkerhedssystemer som integreret bremsesystem, nødbremsesystem (AEB) samt vognbaneassistent. Parkeringskamera, parkeringssensorer for og bag, elektrisk åbning og lukning af bagklappen samt automatisk fjernlys fuldender udstyrspakken. Prisen er 934.000 kroner.

Vil man nøjes med mindre kan man allerede nu bestille grundudgaven med en 2.2-liters dieselmotor med 150 hk og baghjulstræk og manuelt gear. Den koster ca. 625.000 kroner.